View Single Post
  #169  
Vechi 01.01.2015, 21:43:05
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Iata articolul cu pricina !

Una dintre cele mai delicate probleme ale teologiei practice, atunci când avem în vedere participarea concretă la Sfânta Liturghie, este cea legată de raportul dintre Spovedanie și Cuminecare. Mai exact, vrem să analizăm aici practica împărtășirii de mai multe ori cu o singură Spovedanie, pe care clericii, fără excepție, o aplică în mod consecvent numai asupra lor înșiși, nu și asupra laicilor. Sau așa-numita practică a „dublului standard“, adică practica diferențierii condițiilor de împărtășire a clericilor față de condițiile de împărtășire a mirenilor. Răspunsurile, atitudinile teologilor nu au întârziat să apară, ba chiar au generat numeroase polemici, unele chiar dramatice, discuții care au început de secole și durează până astăzi.
Partea cea bună a dez**baterilor pri*vind ra*portul dintre cele do*uă Taine este fap*tul că, prin ele, se arată că Bi*serica este un organism viu, că teologia trebuie să fie mereu di*namică și că legarea ei de u*ne*le reguli formale imuabile poa*te duce la rigiditate insti*tu*țio*nală, care stinge duhul și via*ța. Părintele arhid. prof. dr. Ioan I. Ică jr. a numit, pe bună drep*tate, această dezbatere pri*vind împărtășirea și, indirect, raportul ei cu Spovedania drept „controversă“, care invită pe teologii și clericii de astăzi la multă introspecție și responsa*bi*litate.
Trebuie spus însă că în a*ceas*tă controversă, întrebarea a**su*pra rarei sau desei îm*păr*tă*șiri a estompat întrebarea, la fel de esențială, de câte ori poa*t*e laicul să se împărtășească du*pă o singură Spovedanie, fapt care a dus la ignorarea sau ne*abordarea frontală a practi*cii dublului standard. Alții nici nu au îndrăznit să pună a*ceas*tă problemă, știind cât de dur au fost calificați și apostrofați cei care au avut curajul să pu*nă astfel de întrebări.
Aversiunea față de această în*trebare a avut și are justifica*rea ei, adică numeroasele abateri care s-au făcut în acest sens, mergându-se până la prac*tica necanonică a Spo*ve*da*niei colective, au făcut din ea un fel de tabu. Totuși, privind în istorie, Biserica nu a avut ni*cio*dată subiecte tabu, dimpo*tri*vă, abordarea echilibrată și res*ponsabilă a tuturor temelor și întrebărilor a dus la lim*pe*zi*rea celor mai grele probleme cu care s-a confruntat ea.
De asemenea, abaterile și în*căl*cările rânduielilor canonice nu au dus și nu trebuie să ducă la eliminarea completă a rânduielilor respective. Acest fapt s-ar asemăna cu aruncarea a*pei din covată odată cu copilul. Un exemplu: abateri num*e*roa*se în viața liturgică s-au legat de deschiderea Evangheliei la Ma*slu, asta nu a însemnat ca ac**tul liturgic al deschiderii E*van*gheliei să fie eliminat complet din slujbă, ci numai acele a*bateri ce denaturează sensul Tai*n*ei Maslului.
În cazul de față, Anul omagi*al euharistic ne dă șansa de a pu*ne în dezbatere toate în*tre*bă*rile legate de Spovedanie și Eu**haristie, spre folosul și zidirea noastră, de a pătrunde în pro*funzime și a înțelege toate nu*anțele legate inclusiv de te*ma rândurilor de față.
Astfel, putem spune că, în e*sen**ță, opiniile cu privire la prac*ti*ca dublului standard în ra*por*tul dintre Spovedanie și Cu*mi*ne*care pot fi sintetizate astfel.
Acrivie sau pogorământ?

Prima opinie este cea a te*o*lo*gilor care pun mai mult accent pe acrivie și pe judecata lui Dumnezeu, și care apără prac*tica dublului standard, ca o practică ce a apărut în mod ne*cesar în Biserică, în decursul tim*pului, ca urmare a faptului că creștinii de astăzi nu mai au e*vlavia și responsabilitatea creș*tinilor de odinioară. Viața pri*milor creștini era cu totul di*fe*rită, cu mult mai sfântă decât viața creștinilor contemporani.
În mod logic, practica dublului standard se leagă de îm*păr*tă*șirea rară și apără Biserica de împărtășirea deasă, necon*tro**lată, care bagatelizează sau de*formează înțelegerea auten*ti**că a Sfintelor Taine. Cre*din*cio*șii cu adevărat ortodocși ar tre*bui să se împărtășească mult mai rar decât clericii, du*pă o pregătire adecvată, după cel puțin trei zile de post, după ce s-au spovedit și au primit dez**legare, numai atunci când se si*mt vrednici și se constată vred*nicia lor de duhovnic.
Legat de ritmicitatea îm*păr*tă**șirii, s-au născut diferite re*guli, adică: cel puțin o dată pe an la Paști, sau de două ori la Paști și la Crăciun, sau de patru ori în posturile de peste an, sau cel mult o dată la 40 de zi*le. Ideea de 40 de zile vine de la fap*tul că Mântuitorul, după În*vi*ere, a mai stat 40 de zile pe pă*mânt a*poi S-a înălțat la cer. Așa și Sfân*ta Împărtășanie ar du*ra, sau ar rămâne în noi, 40 de zile, du*pă care s-ar „înălța“ de la noi. În felul acesta, îm*păr**tășirea mai deasă de 40 de zi*le este o în*drăzneală necuve*ni*tă laicilor.
De aceea cei care susțin sau scriu despre deasa împărtășire, sau împărtășirea multiplă du*pă o singură Spovedanie, sunt a*devărați trădători ai Or*to*do*xiei, pentru că așa ceva este im*po***sibil, fiindcă o Spovedanie în*seamnă strict numai o Cu*mi*ne*care imediată, bineînțeles da*că s-a primit dezlegarea cu*ve**nită. Nici prea mult timp din*tre Spovedanie și Cumi*ne*ca*re nu are voie să treacă, pentru că o Spovedanie ar „ține“ (ar fi va*la*bilă) numai o singură zi.
De aici rezultă că, spre e*xem**plu, laicii se pot împărtăși nu*mai în prima zi de Paști (de Cră*ciun sau de Rusalii ș.a.), în nici un caz a doua sau a treia zi de Paști, mai ales după ce au con*su*mat carne. Lucrul acesta es*te per*mis numai clericilor, ca*re nu*mai prin Hirotonie au dobândit dreptul și obligația de a se îm*părtăși la fiecare Li*tur*ghie.
Cea de-a doua opinie, con*tra**ră cu prima, este cea a teolo*gi*lor care pun accent mai mult pe pogorământ și pe iubirea lui Dum*nezeu. Aceștia susțin că prac*tica dublului standard este o denaturare a vieții liturgice, ca*re a apărut în urma clerica*li*ză*rii și instituționalizării Bi*se*ri*cii și care a dus la criza euha*ris*tică de astăzi.
Totodată, aceștia susțin că es*te o mare nedreptate să a*plici laicilor condiții mult mai as*pre la împărtășire decât cle*ri*cilor care, de exemplu, în afa*ra posturilor mari, nu postesc sâm*băta și se pot împărtăși du*mi**nica, când de fapt, ținând cont de responsabilitatea enor*mă a preoției, lucrurile ar trebui să stea exact invers.
În mod firesc, Biserica Orto*do*xă este aspră cu viața clerici*lor, ca*re trebuie să fie pildă de via*ță și de trăire creștină, și blân*dă cu via*ț*a laicilor, dar cu pr*i*vire la Spo*vedanie și Cu*mi*ne*care, în mod paradoxal, o*bi*ce**iul bise*ri*cesc este invers, a*di*că cerințele sunt mult mai aspre cu credin*cio**șii și mult mai le*jere cu cle*ri*cii. Acest fapt, al du*blului standard, ar aminti de cu*vintele Mân*tuitorului Care zi*ce: Cărtu*ra**rii și fariseii „lea*gă sarcini gre*le și cu anevoie de pur**tat și le pun pe umerii oa*me**ni*lor, dar ei nici cu degetul nu vor să le miș*te“ (Matei 23, 4).
Mai mult, teologii susți*nă*tori ai acestei opinii condamnă prac*tica dublului standard, în*tru*cât nu are nici un fundament la Sfinții Părinți și nici în sfintele canoane. Potrivit teologiei patristice, cheia unei vieți du*hovnicești autentice constă în libertatea duhovnicului de a le*ga și dezlega responsabil, în via*ța credincioșilor conștienți de taina mântuirii. În acest con*text, al tainei vieții du*hov*ni*cești, nu se pot stabili reguli ma*tematice sau formalisme su*fo**cante (o Spovedanie - o îm*păr**tășire), ci trăiri și impliniri ale cuvântului Scripturii și în*dem**nurilor canonice ale Bise*ri*cii dintotdeauna.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote