View Single Post
  #355  
Vechi 02.01.2015, 10:33:27
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Thumbs up

Aflat în exil în Europa occidentală, teologul Vladimir Lossky (1903-1958) s-a aflat în situația de a explica mediilor intelectuale vest-europene principalele trăsături ale spiritualității ortodoxe. Cu toate că nu ducea lipsă de metode erudite de expunere, Lossky apelează adesea la istorisiri pentru a ilustra teme fundamentale ale trăirii și spiritualității creștinismului răsăritean. Dialogul dintre Sfântul Serafim de Sarov și ucenicul său, redat în pasajul următor, poate suplini probabil mii de pagini de expuneri savante, cu privire la experiența trăirii Duhului Sfânt în viața unui creștin.
Insensibilitatea față de Dumnezeu este anormală
„Noi nu putem să nu-L simțim pe Dumnezeu, dacă firea noastră este în stare de sănătate duhovnicească. Nesimțirea în viața lăuntrică este o stare anormală. Trebuie să știi să îți recunoști propriile stări și să judeci fenomenele vieții mistice. Pentru aceasta, Sfântul Serafim din Sarov își începe învățăturile duhovnicești cu cuvintele: „Dumnezeu este un foc care încălzește și aprinde inimile. Dacă simțim în inimile noastre frigul ce vine de la diavol - căci diavolul este rece -, să-L chemăm pe Domnul și El va veni și va încălzi inima noastră prin dragostea față de El și față de aproapele. Și în fața căldurii feței Sale va fi alungat frigul vrăjmașului“.
Harul se va face cunoscut ca bucurie, pace, căldură lăuntrică, lumină. O persoană care intră în unire din ce în ce mai strânsă cu Dumnezeu nu poate rămâne în afara luminii. Dacă ea se află afundată în întuneric, aceasta se datorează faptului că firea sa este întunecată de vreun păcat sau pentru că Dumnezeu o încearcă pentru a-i mări și mai mult râvna. Aceste stări trebuie depășite prin ascultare și smerenie, la care Dumnezeu răspunde arătându-Se din nou în suflet, împărtășind Lumina Sa ființei omenești părăsite pentru o vreme. Uscăciunea sufletului este o stare bolnăvicioasă care nu poate dura; autorii de lucrări de ascetică și mistică aparținând tradiției orientale n-au considerat vreodată uscăciunea sufletului drept o etapă necesară și normală pe calea unirii cu Dumnezeu. Ea este un accident foarte frecvent pe această cale, dar totdeauna primejdios. Este o încercare care duce ființa umană la hotarele morții duhovnicești, pentru că urcușul spre sfințenie, lupta pentru lumina dumnezeiască nu este fără primejdie. Cei ce caută lumina, viața conștientă în Dumnezeu, trec printr-o mare primejdie duhovnicească, dar Dumnezeu nu-i lasă să rătăcească în întuneric.
Sfântul Serafim de Sarov și experiența Duhului Sfânt
Un pasaj extras din Revelațiile Sfântului Serafim din Sarov, scrise la începutul veacului al XIX-lea, ne face să înțelegem mai bine decât toate expunerile teologice în ce constă această siguranță, această „gnoză“ sau cunoaștere a unirii cu Dumnezeu. În cursul unei convorbiri pe care o avea cu Sfântul Serafim la marginea unei păduri, într-o dimineață de iarnă, un ucenic al Sfântului Serafim, autorul textului pe care îl cităm, a spus învățătorului său:
- „Nu înțeleg totuși cum putem avea siguranța că ne aflăm în Duhul lui Dumnezeu. Cum aș putea să recunosc într-un mod sigur, în mine însumi, arătarea Lui?
- Ți-am mai spus - zice Părintele Serafim - că este foarte simplu. Ți-am vorbit multă vreme despre starea în care se găsesc cei care sunt în Duhul lui Dumnezeu; și-am lămurit, de asemenea, cum trebuie recunoscută prezența Lui în noi... Ce-ți mai trebuie, prietene?!
- Trebuie să pricep mai bine tot ce mi-ai spus.
- Prietene, amândoi suntem în această clipă în Duhul lui Dumnezeu... De ce nu vrei să mă privești?
- Nu te pot privi Părinte, răspunsei, ochii tăi aruncă flăcări; fața ta a devenit mai orbitoare decât soarele și mă dor ochii privindu-te.
- Nu te teme de nimic - spuse el - în această clipă ai devenit la fel de luminos ca și mine. Și tu ești acum în plinătatea Duhului lui Dumnezeu; altfel, nu m-ai putea vedea așa cum mă vezi.
Și, aplecat spre mine, îmi spuse încet la ureche:
- Așadar, dă slavă Domnului Dumnezeu pentru nesfârșita Sa bunătate pe care o are față de noi. Așa cum ai văzut, nici n-am făcut măcar semnul crucii; a fost de ajuns să rog numai pe Dumnezeu în gând, în inima mea, spunând lăuntric: Doamne, învrednicește-l să vadă limpede cu ochii săi trupești această pogorâre a Duhului Tău, cu care învrednicești pe slujitorii Tăi, când binevoiești să li Te arăți în mărita lumină a slavei Tale. Și, cum vezi, prietene, Domnul a împlinit pe dată această cerere a smeritului Serafim... Cât de recunoscători trebuie să fim lui Dumnezeu pentru acest negrăit dar acordat amândurora! Nici chiar Părinții pustiului n-au avut totdeauna asemenea semne ale bunătății Sale. Aceasta înseamnă că harul lui Dumnezeu - ca o maică plină de duioșie față de copiii ei - a binevoit ca prin mijlocirea Maicii lui Dumnezeu să-ți mângâie inima întristată... Așadar, de ce nu vrei, prietene, să mă privești drept în față? Privește fără teamă, deschis! Domnul este cu noi.
Încurajat de aceste cuvinte, am privit și am fost cuprins de o evlavioasă spaimă. Imaginează-ți fața omului care-ți vorbește în mijlocul soarelui în strălucirea razelor sale orbitoare de la mijlocul zilei. Vezi mișcarea buzelor sale, expresia schimbătoare a ochilor lui, îi auzi vocea, simți mâinile lui care te țin de umeri, dar nu vezi nici aceste mâini, nici trupul interlocutorului tău, nimic, decât lumina strălucitoare care se răspândește departe, la câțiva stânjeni în jur, luminând prin strălucirea sa pajiștea acoperită cu zăpadă și fulgi albi care nu contenesc să cadă...
- Ce simți?..., mă întrebă Părintele Serafim.
- O bunăstare nesfârșită, răspunsei.
- Dar ce fel de bunăstare? În ce anume?
- Simt, răspunsei, o asemenea liniște, o asemenea pace în sufletul meu, că nu găsesc cuvinte să o spun.
- Aceasta, prietene, este pacea despre care vorbea Domnul, când spunea ucenicilor Săi: Pacea Mea dau vouă; pacea pe care lumea nu o poate da... pacea care covârșește toată mintea.
Ce mai simți încă?
- O nesfârșită bucurie în inimă.
Și Părintele Serafim urmă:
- Când Duhul lui Dumnezeu coboară în om și îl învăluie în plinătatea prezenței Sale, atunci sufletul este covârșit de o negrăită bucurie, căci Duhul Sfânt umple de bucurie toate cele pe care le atinge... Dacă pârga bucuriei viitoare umple deja sufletul nostru de o asemenea blândețe, de o asemenea bucurie, ce vom spune despre bucuria care îi așteaptă în Împărăția cerească pe toți cei ce plâng aici, pe pământ? Și tu, prietene, ai plâns destul în cursul vieții tale pământești, dar vezi bucuria pe care ți-o trimite Domnul ca să te mângâie chiar în lumea aceasta. Acum trebuie să te nevoiești, să faci necontenite strădanii, să dobândești puteri din ce în ce mai mari pentru a ajunge la măsura desăvârșită a staturii lui Hristos... Această bucurie pe care o simțim în această clipă, în parte și scurtă, atunci se va arăta în toată strălucirea ei, covârșind ființa noastră cu negrăite desfătări pe care nimeni nu ni le va putea răpi“.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote