Citat:
În prealabil postat de AlbertX
Dar să nu întelegi strâmb - că cel ce îl cunoaste si-L îndrăgeste pe Hristos trebuie deodată să se despartă trupeste de rudele sale. Asa ceva nu scrie. Este destul a fi despărtit cu sufletul si a nu primi în el nimic din gândurile si faptele necredintei; căci dacă credinciosii sar despărti si trupeste de necredinciosi, s-ar face în lume două tabere potrivnice. Cine i-ar învăta si îndrepta atunci pe necredinciosi? si Domnul însusi l-a răbdat lângă Sine pe necredinciosul Iuda trei ani în cap. Înteleptul Pavel scrie: că se sfinteste bărbatul necredincios prin femeia credincioasă, si se sfinteste femeia necredincioasă prin bărbatul credincios.
În fine, pot să-ti aduc la cunostintă felul în care tâlcuieste duhovniceste aceste cuvinte ale lui Hristos slăvitul Teofilact al Ohridei: "Prin tată si mamă si soacră întelege tot ce este vechi, iar prin fiu si fiică tot ce este nou. Asadar, Dumnezeu voieste ca noile si dumnezeiestile Lui porunci si învătături să biruiască toate vechile noastre obiceiuri si deprinderi păcătoase".
Asadar, cuvintele despre aducerea săbiei pe pământ sunt pe deplin potrivite cu Hristos - Făcătorul de pace si Dătătorul de pace. El dă cereasca Sa pace, ca pe un balsam ceresc, celor ce cred în El fără fătărnicie, însă nu a venit ca să facă pace între fiii luminii si fiii întunericului.
|
Dar cum se vor purta fiii luminii cu fiii întunericului? Ei nefiind în pace, întrucât Domnul nu a venit să facă pace între ei, ci doar să dăruiască pacea Lui celor credincioși.
Ceea ce s-a întâmplat în Franța, așa cum s-a întâmplat adeseori în istorie, ar părea că ridică din nou această problemă. Cele două tabere, a credincioșilor și a necredincioșilor, înțeleg din text că se află în luptă. Cum decurge ea?
Oamenii s-au omorât între ei. Unii au răsplătit cu moartea batjocorirea credinței lor. Au omorât pe caricaturiști pentru că au considerat potrivit să ia viața unor semeni lipsiți de credință și, în ciuda tuturor avertismentelor, ironici cu perseverență. Să fie acesta un comportament demn de fiii luminii?
Alții au găsit de cuviință să considere echitabilă omorârea caricaturiștilor, asociindu-se prin aceasta cu verdictul necruțător: "să moară!" Parcă am mai auzit acest strigăt, chiar în Scriptură.
Chiar unii creștini, pe care îi considerăm din start "fiii luminii" au fost de acord cu măsura extremă, măcar că au socotit că "și-au făcut-o cu mâna lor" sau că "au găsit ce au căutat". Așa să fie, oare?
Au mai fost creștini, iarăși, care s-au grăbit să aducă o serie de citate din operele sfinților cu rol de justificare a urii dintre oameni, a măsurilor extreme, criminale.
Și totuși, în citatul oferit de Albert, Sfântul Nicolae Velimirovici ne reamintește răspunsul duhovnicesc la dilemă:
Este destul a fi despărtit cu sufletul si a nu primi în el nimic din gândurile si faptele necredintei; căci dacă credinciosii s-ar despărti si trupeste de necredinciosi, s-ar face în lume două tabere potrivnice. Cine i-ar învăta si îndrepta atunci pe necredinciosi? si Domnul însusi l-a răbdat lângă Sine pe necredinciosul Iuda trei ani în cap. Înteleptul Pavel scrie: că se sfinteste bărbatul necredincios prin femeia credincioasă, si se sfinteste femeia necredincioasă prin bărbatul credincios.
Înțeleg, atunci, că omul creștin conviețuiește cu necredinciosul, așa cum grâul și neghina cresc împreună până la seceriș. Oare nu Domnul ne-a învățat aceasta?
Apoi, Sfântul apasă și mai adânc, aducînd în atenție lucrarea personală a pocăinței, cenrtarea pe ea:
"Prin tată si mamă si soacră întelege tot ce este vechi, iar prin fiu si fiică tot ce este nou. Asadar, Dumnezeu voieste ca noile si dumnezeiestile Lui porunci si învătături să biruiască toate vechile noastre obiceiuri si deprinderi păcătoase".
Nu e vorba, așadar, de un război social, de o luptă pentru supraviețuire și supremație între creștini și alte feluri de oameni, ci de o centrare a creștinului pe lucrarea pocăinței și pe conviețuirea pașnică cu semenii, fie ei chiar și necredincioși. Această conviețuire pașnică exprimă atitudinea creștinului - el nu susține un război împotriva aproapelui, ci îl iartă. Ba chiar, de ar putea, ar da și necredinciosului pacea lui Hristos! Numai că necredinciosul nu o voiește, nu o primește sub nici un chip, crezînd că se poate lipsi de ea... Adevăratul creștin se străduiește, din toată inima lui, să împărtășească și altora pacea Duhului, primită în dar de la Domnul. Dar, din păcate, necredinciosul și omul mândru în general nu voiește să primească darul. Fiecare rămâne, deci, în legea lui - unul în credința dreptmăritoare, altul în necredință sau credințe străine. Prin liberul arbitru al fiecărui om.
Am făcut aceste precizări deoarece, așa cum a pus Albert citatul, în contextul altor citate, sugestia era că adevărații creștini trebuie să se raporteze într-un mod mai degrabă războinic la semenii de alte credințe. Or, o astfel de interpretare răstălmăcește și cuvintele Sfântului și, în primul rând, Evanghelia. Evanghelia și Sfântul Velimirovici vorbesc despre același lucru: accent pe pocăință și conviețuire cu semenii, indiferent de credință.
Fiii luminii avînd însă grijă să se mențină în dezacord cu duhul lumesc!
Adică, în loc de război, pace. În loc de necredință, credință. În loc de mândrie, smerenie. În loc de ură, iubirea de aproapele. În loc de nepăsare, compătimire și milostenie. În loc de răzbunare și injurie, iertare. În loc de umilința străinului, propria umilință. În loc de râs tăvălit, bucurie și cutremur. - ș.a.m.d.
Acesta e războiul adevărat al creștinului, unul duhovnicesc cu sine și cu lumea, iar nu cum se străduiesc unii să deformeze mesajul Evangheliei și să răstălmăcească textul duhovnicesc al Sfântului Velimirovici.
Mesajul Sfântului Velimirovici nu promovează ura dintre oameni, nu condamnă și nu etichetează, nu pune la zid și nu depreciază pe nimeni. Este un mesaj către creștini, pentru ca aceștia să rămână în lupta cea bună, duhovnicească, aceea care ne învață să punem în duh (ce război cu trupul și cu necredința!): credința, nădejdea și dragostea. O centrare a fiecăruia pe valorile creștine, o promovare concretă a lor în ciuda unor alegeri străine. Pacea lui Hristos, altceva nimic.
Este suficient acest război, dus de fiecare și de comunitate pentru câștigarea și păstrarea Duhului Sfânt, creștinul nu mai are nevoie de altul.