"Așadar, revin asupra normalității, a sănătății mintale, adică nu numai a trupului, ci și a sufletului . Cum înțelegem noi taina aceasta a sănătății mintale, a normalității, a păstrării unității mele cu Dumnezeu și cu lumea? M-a întrebat cineva, răscolitor în adâncul sufletului: “Părinte, pentru trup, întreb medicii, dar pentru suflet, așa am socotit, că se cuvine să întreb un preot: ce înseamnă sănătatea sufletească?”. Am stat o clipă… În chip firesc, spontan, mi-am înălțat sufletul la Dumnezeu și am cugetat că e cuvios sau cuvenit să răspund așa: “Dacă trupește simt sănătatea atunci când toate organele mele trupești, aparatele – creierul, inima, ficatul, plămânii, rinichii, stomacul, ochii, urechile –, toate își împlinesc menirea lor înscrisă fiziologic în trupul meu și care, prin urmare, funcționează pentru că se afă în organică unitate, la fel și puterile mele sufletești (cele firești – intelectul, sentimentele, voința; cele morale – înțelepciunea, dreptatea, bărbăția sau curajul, cumpătarea și înfrânarea, stăpânirea patimilor plăcerii, a desfrâului, a patimilor mâniei și stăpânirea de sine; și cele teologice – credința, nădejdea, dragostea și, împreună cu ele: bunătatea, pacea, îndelunga răbdare, asceza, postul), toate aceste puteri sufletești, virtuți morale, virtuți teologice, își împlinesc menirea lor pozitivă, afirmativă (Dumnezeu este da și numai da; și eu răspund zidirii mele după chipul lui Dumnezeu: “Da, Doamne, cred și Te mărturisesc!”), atunci și numai atunci când aceste puteri sufletești mă zidesc pe mine, mă construiesc pe mine în credință, în adevăr, în iubire, și eu devin un punct, smerit, de contagiune mântuitoare, nu distrugătoare. Atunci eu simt în această unitate a făpturii mele (chiar în boală și în orice situație a vieții), prin Dumnezeu, prin rădăcina mea, prin Ziditorul meu, simt sănătatea sufletului.
Iată, aceste daruri pe care le-am evocat sunt, cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, “însușiri ale Dumnezeirii care în noi devin virtuțile noastre”, “materia spirituală” a sufletului și a vieții noastre, dacă putem spune așa. Acestea toate constituie ființial existența noastră, zidirea noastră și mântuirea noastră, așa cum ele sunt descoperite în Iisus Hristos, Modelul.
Deci Fiul lui Dumnezeu făcut Om, El le-a întrupat pe toate în plinătate, și nu poți dobândi sănătatea fără această icoană a Mântuitorului Hristos. În toate acestea e cuprinsă, firește, și societatea; e cuprins și mediul, sunt cuprinse toate. Dar toate pleacă din rădăcina lor și merg spre sensul, spre țelul lor. Pentru că lumea aceasta nu poate oferi nici modelul moral absolut – nu poate întemeia o etică, zice știința –, nu poate oferi nici sensul existenței, care este Hristos Domnul. Eu țin seama de mediu, de lume, dar totdeauna mă ridic la Obârșia mea, la Chip, la Modelul meu, la Hristos. "
O minunată lămurire privind înțelesul și sensul sănătății omului.
Cu mulțumiri, Cristian, pentru darul luminos pe care ni-l aduci mereu, prin Părintele Galeriu.
|