Bun, văd că începem să lărgim un pic perspectiva. Dar tot rămâne o întrebare: ce stă în puterea profesorului să facă pentru ca partea lui de contribuție la bunul mers al activităților școlare să fie meritorie? Pentru ca activitatea lui să fie eficientă, ce poate face profesorul? Să judece vina unuia, altuia sau a tuturor? Să scotomizeze greșeli, neputințe, limite și mereu necazurile inerente? Să eticheteze pe copii și pe alții? Să denigreze pe unii elevi pe forumuri publice? Să dea numele unor elevi pe forum ...
Oare nu, mai degrabă profesorul ar avea un câștig, și împreună cu el vor câștiga și elevii, apoi în perspectivă vor avea de câștigat și oamenii care vor intra în relație cu acești elevi, atunci când profesorul:
a) își pregătește temeinic activitatea, zi de zi, așa cum suntem instruiți s-o facem (avem programe, planificări, obiective, teste de evaluare și autoevaluare, ședințe de catedră, cărți și reviste tematice, colegi, coordonatori de catedră, directori, inspectori, biblioteci, alte tipuri de resurse etc.);
b) își autoevaluează permanent cunoștințele declarative (teoretice) și procedurale, aplicative;
c) cere feedback, este atent la feedbackul primit, se consultă cu alții mai experimentați, întreabă, ia aminte, se străduiește să își îmbunătățească performanțele;
d) iar pentru că aceste performanțe sunt în primul rând din seria competențelor psihopedagogice (abia apoi de strictă specialitate) pune accent pe formarea sa continuă în domeniul relațiilor cu elevii;
e) se consultă permanent cu psihologul școlii, cu grupul de colegi, cu părinții și cu toți ceilalți care se pot implica cu folos în activitatea școlară; inclusiv cu preotul duhovnic, dacă profesorul e și creștin ortodox;
f) își ridică mereu noi întrebări, emite ipoteze noi, inventează, crează, experimentează etc.
g) își publică opiniile, creația didactică și/sau de specialitate și ia aminte la feed-backul primit;
h) se străduiește să se arate un model și o sursă de inspirație pentru elevi, trezindu-le interesul pentru studiu în general și pentru disciplina respectivă, în particular; se străduiește să fie un catalizator al învățării, al atitudinii pozitive față de învățarea permanentă;
i) când sunt probleme evidente și semnificative cu unii copii sau cu unele clase, încearcă să le rezolve iar dacă nu reușește le semnalează părinților, dirigintelui, colegilor, consilierului școlar, directoratului - cu modestie și fără a se bate în piept cu vreo cărămidă sau dală. CERE AJUTOR (aceasta nefiind o rușine ci o dovadă de luciditate precum și o abilitate de a rezolva probleme uneori foarte delicate și extrem de importante). Doar din dorința de a ajuta la rezolvarea acestor probleme, deoarece copiii cu dificultăți la învățătură și/sau cu tulburări de comportament sunt copii cu dificultăți psihologice, înainte de toate și adeseori cu familii destrămate sau aflate în stări de conflict semnificativ, adeseori. Câtă amărăciune poartă în suflet copiii pe care noi îi primim în fiecare zi în "cuibarul" germinativ al clasei, al școlii... Câte lacrimi și dureri nerostite, câtă suferință și disperare se ascund uneori în spatele zâmetului unui copil sau după draperiile unei conduite de tocilar sau în penumbra conduitei indisciplinate ale unui elev... Și ei vin cu speranță printre noi, vin ca la o adevărată mămică sau ca la un adevărat tată, vin ca între frați și surori... Și vai, dau peste oameni încă și mai drastici, și mai critici, și mai răutăcioși decât cei dintre care abia au plecat... Speranța lor le este repede, uneori, spulberată tocmai de către noi, cei care uneori le suntem singura mângâiere, singurul izvor de încredere și mângâieri, singura rază de lumină... Noi, dascălii, care de-a lungul anilor am crescut de fapt mulțime de copii necăjiți, cu aceeași compasiune, răbdare și pricepere pe care încercăm să le arătăm acasă când ne creștem propriii copii. E important să nu uităm noi, în primul rând, aceste adevăruri uneori cutremurătoare. Pentru că alții nu știu, nu își închipuie ce știm noi, au cu totul alte opinii despre noi și rolul nostru printre copii. Nu știu și nici nu vor să afle, nu le pasă. Ei sunt "corecți". Dar noi știm adevărul și îl mai știu și copiii noștri din școli, care ne pun cuvintele și gesturile la inimă, acolo în adâncul suflețelului lor... Deci să cuvine ca mai întâi noi să nu uităm și să continuăm să ne facem cât mai bine cu putință treaba noastră cea grea, slujirea... Bine și discret, cu modestie mare.
Sarcina profesorului este foarte complexă și foarte dificilă. El se află la întretăierea multor factori simultan:
- conducerea/programele/decizia școlii, care și ea este subordonată unui sistem educațional din care face parte alături de alte unități școlare;
- conținutul efectiv al manualelor școlare, prelucrat prin seria de documente cu rol de orientare, control, sprijin-suport - proiectul, programa, planificarea etc.;
- finalitățile educaționale, unde iarăși se întretaie mulți factori, vin diverse presiuni - de la elev și familie până la cele politice naționale sau chiar internaționale;
- posibilitățile și aspirațiile elevilor înșiși, mai întâi, dependente și acestea de familie, mediul cultural, media, societate etc;
- propriile posibilități și limite... ș.a.m.d.
Last edited by Ioan_Cezar; 28.01.2015 at 20:52:05.
|