Continuare
Aflat într-o asemenea situație, deloc simplă sau facilă, profesorul se vede dintr-odată pus în fața unor probleme deosebit de complexe și uneori extrem de dificile. Așteptările față de el sunt mari. Alteori disproporționat de mici (de pildă, astăzi în licee chimia sau fizica sunt discipline considerate inutile de tot mai mulți elevi și părinți, ca să nu mai pomenesc psihologia și religia care abia mai sunt tolerate). Accentul e pus pe "a ști" (profesorul e un "știe-tot"), iar nu pe "a fi". Noi formăm mulțime de știe-tot, olimpici și oameni cu note mari, cu mulțime de diplome (puțin importă dacă sunt și plagiatori), dar oameni?... Pe aceștia cine îi formează? Cine se ocupă de "școala în care devii om"?
Iar dacă mai vorbim și despre modul cum e remunerat profesorul și despre câte i se mai pun în cârcă, uneori cu dreptate însă de multe ori pe nedrept, dureros de nedrept... atunci ce rămâne să facă profesorul? Ce îl mai poate ajuta cu adevărat? Neuitînd și faptul că are și el o familie, un soț, o soție, unul sau mai mulți copii, părinți, rude, alte grupuri față de care are unele îndatoriri sau obligații etc.
Eu am găsit mereu un singur răspuns la aceste dileme și la multe altele pe care nu le-am înșirat aici. Există o singură soluție, fără de care profesorul e neputincios și chiar distructiv, foarte distructiv, cu consecințe pe termen lung asupra destinului elevilor. Există o singură soluție din care, abia apoi, pornesc toate celelalte și pe care se sprijină mereu toate demersurile dascălului. Această resursă inepuizabilă și mereu salvatoare și aducătoare de mari frumuseți în profesia de dascăl este, ei bine, doar iubirea. Iubirea de elevi, iubirea de micuții oameni care vor deveni (și cu ajutorul dascălilor) oameni mari, oameni buni, oameni sănătoși, oameni inteligenți, informați, adaptabili și pregătiți să înfrunte cu bunătate și dăruire viața. Iubirea de lumina educației, flacăra dragostei de oameni, de educație, de învățare și de creație, de a fi împreună solidari către și întru omenescul din om. Și această iubire, pentru a nu cădea sau pentru a nu fi atât de rănită încât uneori să se retragă ori să se stingă, are ea însăși nevoie să fie întărită de o altă iubire: iubirea de Hristos prin care, așa cum adeseori aflăm și poate constatăm noi înșine, își face loc însăși Iubirea în viața dascălului. Năzuind la iubire, prețuind-o ca pe bunul cel mai de preț, iubirea dascălului este purtată mereu de Iubirea lui Hristos. Și așa rezistă dascălul la toate necazurile, așa se trece el prin viață, printre copii și oameni, așa rămâne el în amintirea multora ca un reper luminos și bun, ca un grăunte de nisip ziditor al temeliei omului din om. Dumnezeu să îi lumineze pe dascăli, să îi ajute și să îi ocrotească pentru ca aceștia să deprindă iubirea și să se facă purtători și mesageri ai ei pretutindeni unde sunt chemați printre elevi și oameni.
Last edited by Ioan_Cezar; 30.01.2015 at 04:33:56.
|