View Single Post
  #830  
Vechi 30.01.2015, 21:24:51
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Rugăciunea, chiar dacă este una în firea ei, se manifestă în diferite chipuri și forme, așa cum se vede în istoria mântuirii. Această atotvirtute este descrisă prin diferite numiri, care totdeauna au aceeași semnificație. Numirea generală este aceea de rugăciune. Potrivit cu scopul și cu modul în care se manifestă se numește rugă, mijlocire, implorare, chemare în ajutor (Paraclis), rugăciune, chiar și strigare dacă nevoia care o impune este urgentă.
Însă, în prezentul nostru exil, rugăciunea nu este doar necesară, ci și impusă, întrucât Domnul nostru ne asigură că „fără Mine nu puteți face nimic” (Ioan 15, 5). Împreună-lucrarea cu El doar rugăciunea o poate izbândi prin „cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide” (Matei 7, 7).
Modurile rugăciunii ni le predau Sfinții noștri Părinți, întrucât ei au fost lucrători adevărați și cuceritori ai darurilor și ai harismelor ei. Orice întoarcere și înălțare a minții către Dumnezeu este rugăciune. Cu cât mai liniștit (isihast) și mai cu atenție este făcută, cu atât mai mult rodește.
Cel mai practic mod al rugăciunii, care domină în plinătatea Bisericii creștine, este psalmodierea din sfintele biserici cu ajutorul cărților speciale de slujbă. Un alt mod este rugăciunea „particulară” sau împreună cu doi sau trei, cu diferite rugăciuni ale Sfinților Părinți sau din psalmii lui David. Alt mod foarte practic de rugăciune este rugăciunea „particulară”, cu concentrare (adunare) și luare aminte. În care rugătorul se mărturisește cu zdrobire și silește, prin implorarea sa stăruitoare, împreună-pătimirea cea iubitoare de oameni a Domnului nostru. Un alt mod al rugăciunii este metoda întoarcerii spre cele dinăuntru, pe care au aplicat-o și au învățat-o Părinții noștri monahi. Cu alte cuvinte, să se țină mintea nerăspândită în inimă prin așa-numita rugăciune de un singur gând: „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă”.
Mai întâi Apostolul Pavel ne-a adus la cunoștință că nu este cu putință mântuirea fără credință și fără chemarea numelui mântuitor al Domnului nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Prin rugăciunea de un singur gând căutăm ajutorul dumnezeiesc și ne predăm pe noi înșine lui Hristos. Mărturisim, precum Petru, că Domnul este Fiul lui Dumnezeu. Rugăciunea este cuprinzătoare a Sfântului Duh, căci „nimeni nu poate să zică Domn: este Iisus, decât în Duhul Sfânt” (1 Corinteni 12, 3).
Abordarea rugăciunii este ostenitoare din pricina robiei minții față de multe și rele obișnuințe, care nu dau lesne înapoi; este astfel nevoie de stăruință și silință. De aceea Apostolul Pavel îndeamnă: „Stăruiți în rugăciune”. Stăruința înseamnă insistență și prelungire a rugăciunii. În cursul acestei stăruințe se întâmplă de multe ori să apară mici piedici, fie de la osteneala fizică, fie din pricina lipsei de obișnuință, fie de la diavol. Nu trebuie să le acordăm atenție, de vreme ce scopul și lucrul căutat este în mod direct Hristos, viața noastră.
În chemarea cu stăruință a preasfântului nume: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă”, cineva poate să simtă că îl dor umerii sau capul. Acest lucru se datorează invidiei diavolului, care are ca scop să întrerupă strădania noastră, și de aceea nu le vom da atenție. Acel „neîncetat vă rugați” (I Tesaloniceni 5, 17) este o poruncă și cunoaștem că „poruncile Domnului nu sunt grele” (I Ioan 5, 3). Cum vom cunoaște altfel în chip făptuitor cuvântul Domnului nostru: „căci fără Mine nu puteți face nimic” (Ioan 15, 5), și acel: „Mă cheamă pe Mine in ziua necazului și te voi izbăvi” (Psalmi 49, 16).
Gheronda Iosif Vatopedinul, Dialoguri la Athos
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote