View Single Post
  #623  
Vechi 02.02.2015, 17:44:45
TINERI PENTRU ROMANIA's Avatar
TINERI PENTRU ROMANIA TINERI PENTRU ROMANIA is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.08.2010
Locație: Mai multe localități
Religia: Ortodox
Mesaje: 514
Implicit

RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE (9)

SOCIETATEA

Libertatea

-I-

Libertatea e la fel de importantă ca viața. Într-adevăr la ce ne-ar folosi existența dacă nu am fi liberi atât cât ne-o permite libertatea celorlalți? Libertatea e prin urmare un drept natural al fiecăruia dintre noi și e obligatoriu să fie respectat. Nimeni nu are dreptul să ne forțeze să muncim sau să ne împiedice să mergem unde vrem, altfel spus să dispună de persoana noastră, să ne sechestreze. Fără libertate nu există morală, fiindcă morala constă tocmai în folosirea bună, voită a ființei noastre. E necesar să avem chiar libertatea de a face rău, fiindcă fără ea nu am avea niciun merit în a face bine. Interesul general e apărat prin legi de inconvenientele unei libertăți periculoase. Dacă le încalc, știu la ce mă expun, dar libertatea alegerii îmi aparține.

-II-

Nu se poate separa libertatea fizică de libertatea morală. Faptul că înlănțuirea trupului nu afectează întotdeauna libertatea sufletului nu poate fi invocat ca argument pentru transformarea omului în proprietatea cuiva. Sclavia e o nedreptate odioasă și revoltătoare. Înțelepții antichității au admis-o totuși ca legitimă. Ea a existat chiar până în secolul al XIX-lea. A fost nevoie de un război lung și sângeros ca S.U.A. s-o poată suprima. Blândețea multor stăpâni de sclavi nu justifica lipsirea unor oameni de posesia propriei lor persoane. Să ne amintim că o contribuție însemnată la această lucrare eliberatoare a avut scriitoarea Harriet Beecher Stowe care dezvăluit ororile sclaviei în cartea sa „Coliba unchiului Tom”.

Iobăgia, care a durat tot până în secolul al XIX-lea, era o formă de sclavie atenuată. Omul legat de pământ nu-l putea părăsi, era vândut împreună cu el, iar rodul muncii lui aparținea seniorului. Aceste obiceiuri, ținând de societatea feudală, au fost înlocuite treptat cu forme de organizare socială mai rafinate, însă nu neapărat mai bune.

-III-

Există în tot ce suprimă libertatea o dublă ispită. La stăpân ispita de a abuza de puterea sa, la aservit ispita de a se lăsa în voia soartei, de se degrada pierzându-și orice inițiativă, orice sentiment de demnitate umană. Se mai poate numi om sclavul bătut sau umblând cu șiretlicuri ca să scape de bătaie?

Nu ne e permis să renunțăm de bunăvoie la propria noastră libertate, atât e de prețioasă și de sacră. Nimănui nu-i e îngăduit să se vândă ca sclav, dacă nu o face din noblețe sufletească, din generozitate. Vincent de Paul, de exemplu, a luat la Alger locul unui vâslaș la galere care nu a putut fi răscumpărat de la pirați.

-IV-

Nu ne e permis nici să ne vindem voința angajându-ne să comitem o nedreptate. Fără îndoială putem să ne înstrăinăm timpul, munca în condiții negociate, pentru că o parte a voinței noastre scapă contractului fiindu-i superioară. De aceea patronii nu au dreptul să abuzeze de puterea lor pentru a-și forța salariații să-și compromită sănătatea sau viața. Nici asociațiile nu au dreptul să-și constrângă membrii prin abuz de influență. Oricare ar fi asociația în care intrăm cu o intenție oarecare, nu ne e îngăduit să renunțăm pentru ea la libertatea noastră pentru a-i urma pasivi consemnele. Concurența teribilă de pe piața muncii e prin ea însăși un obstacol serios în calea libertății. Conștiința capitulează ușor în fața foamei. Cei din partea de sus a scării sociale e necesar să înțeleagă bine ce crimă comit acutizând o necesitate vitală. Să ceri, de pildă, unei biete muncitoare să lucreze pentru o plată derizorie, s-o obligi în plus să stea peste program, înseamnă să atentezi la libertatea ei, fiindcă știi că nu poate spune nu.

Unele persoane au calitatea, autoritatea și datoria de a-și impune voința. Părinții își domină copilul, iar alături de ei și cu acordul lor sunt profesorii însărcinați cu instruirea lui. Minorul nu poate fi liber pentru că nu are o educație completă și o minimă experiență de viață. Desăvârșirea educației lui nu se poate face doar prin aplicarea de sancțiuni. E necesar totodată ca el să priceapă că ascultarea îl pregătește pentru independența sa de mai târziu și că tot ce se dorește e să fie împiedicat să-și facă singur rău. E important ca purtarea să-i fie dictată de rațiune, nu de teamă sau de dispoziții de moment.

-V-

Libertatea e atât de necesară vieții încât lipsirea de ea a devenit cea mai gravă pedeapsă aplicată acelora care fac rele. Nimic nu ne emoționează mai mult ca soarta unui deținut. Masca de Fier, despre care nu se știe nimic precis, a înduioșat mulți oameni doar pentru că era captiv. Nenorocirea întemnițatului din Chillon i-a inspirat lui Byron versuri remarcabile, iar nouă vizitarea temnițelor din vechile castele sau a puțurilor din Veneția ne provoacă fiori. În zilele noastre închisoarea nu mai e inumană, ci aspră, fiindcă e o pedeapsă, dar e mai mult o dezonoare decât o suferință fizică. Tendința e de a face din ea un instrument de moralizare ajutând vinovații să se îndrepte și să-și folosească mai bine libertatea când și-o recapătă.

-VI-

O carte veche, scrisă sub formă de întrebări și răspunsuri de Alcuin pentru fiul lui Carol cel Mare, cuprinde această admirabilă definiție: „Ce e libertatea? E neprihănire.” În acea epocă, considerată întunecată și barbară, libertatea era de neconceput fără moralitate. În marile catedrale e scris uneori cuvântul „Libertas” sub statui de femei pure părând că se înalță spre țelul căutat de ochii lor îndreptați către cer. O astfel de libertate trebuie să ne dorim, pentru ea avem datoria să rămânem stăpâni pe persoana noastră, pe gândurile noastre și pe faptele noastre. Libertatea care ne pângărește ființa, care ne-o distruge, care ne împiedică să gândim creator e de fapt servitute.

Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!

Last edited by TINERI PENTRU ROMANIA; 02.02.2015 at 17:48:13.