View Single Post
  #379  
Vechi 07.02.2015, 01:08:36
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Spiritualitatea ortodoxă și câteva exemple din tradiția românească



Articol publicat în limba germană (Die orthodoxe Spiritualität mit einigen Beispielen aus der rumänischen Tradition) în vol. coord. de Hermann Schoenauer, Spiritualität und innovative Unternehmensführung, Stuttgart: Kohlhammer 2011, pp. 262-284
Introducere

În Bisericile apusene, cu deosebire în Biserica Catolică, fiecare congregație, ordin sau fraternitate religioasă are spiritualitatea sa proprie. Astfel întâlnim o spiritualitate specifică benedictinilor, o alta proprie cisterțienilor, alta a carmeliților, a micilor surori ale lui Iisus, a diferitelor fraternități, a mișcărilor harismatice etc…. și chiar o spiritualitate a laicilor. Desigur că este vorba de aceeași spiritualitate creștină, dar cu accente diferite potrivit scopului pe care fiecare grupare îl are în vedere. Apariția diferitelor „spiritualități” este rezultatul dezvoltării istorice a creștinismului apusean care are în vedere sufletul omului, dar, mai ales, trupul și viața aceasta pământească, pe care încearcă să le desăvârșească. Se știe că spiritul occidental este juridic, rațional și foarte pragmatic. Aici totul trebuie să fie exact, precis și în bună rânduială. Numai așa lucrurile evoluează. Orientarea fundamentală este aceea a organizării și transformării lumii prezente.
În Răsărit, spiritul creștin, predominant ortodox, are o altă orientare, moștenită din Tradiția iudaică și din antichitatea greacă. Orientalii sunt, în general, mai introvertiți, mai sentimentali, mai puțin practici și mai detașați de lumea aceasta. De aceea și spiritul creștin (ortodox) este mistic, speculativ și orientat spre lumea cealaltă. „Nu avem aici cetate stătătoare, ci o căutăm pe cea care va să fie” (Evrei 13, 14).

Ortodoxia se caracterizează printr-o mare unitate în viața ei canonică, liturgică, ascetică și teologică. Iar spiritualitatea ortodoxă care este sinteza vieții Bisericii, adică a vieții în Hristos și în Duhul Sfânt, este tot atât de unitară. În Ortodoxie nu se vorbește de spiritualitate la plural. Spiritualitatea este una pentru toți credincioșii Bisericii: laici, monahi sau clerici. Și aceasta pentru că spiritualitatea urmărește transformarea lăuntrică a omului, sfințirea sau desăvârșirea lui. În acest sens, Sfântul Ioan Gură de Aur zice că atunci când Hristos poruncește: „Fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru desăvârșit este!” (Matei 5, 48), se adresează tuturor, indiferent de starea lor socială sau de funcția pe care o au în Biserică și că toți trebuie să atingă aceeași măsură a desăvârșirii. Viața creștină înseamnă un efort permanent de asemănare cu Hristos „până ce vom ajunge toți… la starea bărbatului desăvârșit, la măsura vârstei deplinătății lui Hristos” (Efeseni 4, 13). Efortul sau asceza care se cere pentru urmarea lui Hristos până la identificarea cu El este expresie a credinței care nu înseamnă doar atașamentul intelectual la opera de mântuire a lumii realizată de Hristos prin moartea și învierea Sa, ci însușirea acestei mântuiri în viața personală tocmai prin efortul de identificare cu El: „M-am răstignit împreună cu Hristos și nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăiește în mine” (Galateni 2, 20).

În cele ce urmează voi încerca să fac o sinteză a spiritualității ortodoxe, iar apoi să prezint specificul spiritualității românești prin câteva exemple concrete: viața Sfinților martiri Brâncoveni, viața Sfântului ierarh Calinic de la Cernica și lucrarea Cenaclului (Asociației) „Rugul aprins”, o încercare de răspândire a spiritualității isihaste în rândul mirenilor, îndeosebi al intelectualilor.


__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote