( 2 )
1. Ce înțeleg ortodocșii prin viață duhovnicească sau spiritualitate?
Termenul de „spiritualitate” vine de la latinescul „spiritus”= suflare și ne trimite la suflarea creatoare a lui Dumnezeu prin care omul devine „ființă vie” sau „suflet viu”(vezi Geneză 2,7). Dumnezeu creează lumea numai prin cuvântul Său, pe om însă îl face „după chipul și asemănarea Sa” (Geneză 1, 26), printr-o lucrare specială, modelându-l din pământ și insuflând asupra lui Duhul Său prin care omul devine „ființă vie” sau „suflet viu”. Fără suflarea creatoare a lui Dumnezeu, deci fără Duhul Lui, omul nu poate exista. Deși animalele au și ele un suflet care le întreține viața, nu au suflarea lui Dumnezeu, adică pe Duhul Sfânt care să le facă apte pentru o viață spirituală superioară. Numai omul este făcut ca să participe conștient la viața lui Dumnezeu, prin prezența Duhului Sfânt în el încă de la crearea (nașterea) sa.
Prin „spiritualitate” înțelegem tocmai participarea liberă și conștientă a omului la viața lui Dumnezeu Care este comuniune de Persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Participarea la viața Sfintei Treimi privește omul în unitatea componentelor sale: trup, suflet și duh. „Însuși Dumnezeul păcii să vă sfințească pe voi desăvârșit, și întreg duhul vostru, și sufletul, și trupul să se păzească fără de prihană întru venirea Domnului nostru Iisus Hristos” (I Tesaloniceni 5, 23). Sfințirea vine numai de la Dumnezeu; nimeni nu se poate sfinți pe sine însuși prin forțele sale proprii, după cum nici-o creatură nu ne poate sfinți. Numai Duhul Sfânt, pe care Biserica îl numește „Sfințitorul”, sfințește pe om și creația. Însă nu fără voia omului și fără participarea lui la procesul sfințirii sale și al creației. Pentru că omul a fost dotat prin creație cu voință liberă care se poate opune chiar lui Dumnezeu, Creatorul său. Vorbim de sfințirea omului și a creației, deși numai omul are voință liberă, pentru că omul poartă în sine toată creația, el fiind, după Sfinții Părinți ai Bisericii, un „microcosmos”. Astfel omul recapitulează în sine toată existența, tot cosmosul. Sfințirea omului înseamnă simultan și sfințirea creației. Există deci o unitate ontologică a umanității și a creației care se concentrează în inima fiecărui om. Într’adevăr, după Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți, inima este locașul harului și centrul ființei umane din care izvorăsc și spre care converg toate puterile fizice și psihice ale omului. Când aceste puteri lăuntrice sau energii se află în armonie, ne bucurăm de „pacea inimii” și de „simțirea harului”, care înseamnă simțirea lui Hristos ca Domn și Mântuitor al nostru și a semenilor ca propriile noastre mădulare. Și aceasta pentru că dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat deplin în inimile noastre.
Totuși în starea de păcat, care în esență este egoism și înseamnă separare de Dumnezeu și separare de semeni, omul nu mai simte și nu mai trăiește legătura sa ontologică cu Dumnezeu și cu semenii săi în umanitate și cu creația pentru că este divizat în el însuși. El nu mai este o ființă unitară, o persoană în comuniune, ci o ființă divizată și distrusă, o persoană coborâtă la nivelul cel mai de jos al existenței, acela al individului egoist, închis în el însuși, fără comuniune adevărată cu semenii săi, de pe urma cărora vrea doar să profite și în care vede mai degrabă vrăjmași decât frații săi în umanitate.
Pentru a reface unitatea ontologică a umanității pierdută prin păcatul strămoșesc și prin păcatele fiecăruia în parte, deci pentru a-l elibera pe om din păcat care, așa cum am spus, separă pe om de Dumnezeu și de semenii săi, Dumnezeu alege calea întrupării Fiului Său, Care ca om fără de păcat recapitulează în firea Sa umană întreaga umanitate și întreaga creație. Iisus Hristos este „Fiul Omului” prin excelență, Omul adevărat, noul Adam sau „Adamul total”, cum îl numesc Părinții Bisericii, tocmai pentru că El nu este separat de nimeni și de nimic, pentru că poartă în Sine și este unit cu toată umanitatea și cu toată creația. Astfel firea sau natura umană a lui Hristos este ca un aluat sau ca o sămânță semănată în umanitate care dacă este primită și cultivată în viața personală face ca fiecare să regăsească în sine unitatea sa cu întreaga umanitate și cu întreaga creație. Iar Hristos ni se oferă înainte de toate în Tainele Bisericii. Prin Tainele Bisericii, cu deosebire prin Botez și prin Euharistie, noi îl primim pe Hristos cu toată umanitatea Sa și cu toată dumnezeirea Sa și devenim una cu El, dacă ne silim să împlinim poruncile Lui.
În concluzie, pentru ortodocși spiritualitatea este viața creștină înțeleasă ca viață în Hristos și în Duhul Sfânt, care prin Tainele Bisericii, susținute de efortul personal de curățire și sfințire prin împlinirea poruncilor lui Dumnezeu, ne apropie treptat de Hristos până la unirea deplină cu El, când vom trăi și noi, întocmai ca și Hristos, comuniunea desăvârșită cu Dumnezeu în Sfânta Treime, cu semenii noștri în umanitate și cu toată creația.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|