View Single Post
  #382  
Vechi 07.02.2015, 23:14:50
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

2.2 Biserica și Euharistia

Dacă încercăm să pătrundem mai mult în misterul Bisericii trebuie să facem apel la Sfânta Scriptură. În epistola către Efeseni, Sfântul Apostol Pavel spune că „Dumnezeu L-a dat (pe Hristos) cap Bisericii, care este trupul Lui” și, de asemenea, că „Hristos este capul Bisericii, trupul Său, al cărui mântuitor și este” (1, 22-23; 5, 23). Înțelegem de aici că Biserica este „trupul lui Hristos”, adică prelungirea istorică a Întrupării, a prezenței și lucrării permanente a lui Hristos în lume. Iar credincioșii sunt mădularele trupului lui Hristos: „voi sunteți trupul lui Hristos și mădulare fiecare în parte” (I Corinteni 12, 27). Firește, ca „trup al lui Hristos”, Biserica se identifică cu Hristos, este una cu El. Între capul Hristos și trupul Său, Biserica, nu există nici cea mai mică separație sau despărțire, zice Sfântul Ioan Gură de Aur.

Pe de altă parte, toți Sfinții Evangheliști vorbesc despre instituirea la „Cina cea de taină” a Tainei Euharistiei, când Hristos preface, prin binecuvântare, pâinea și vinul în trupul și sângele Său cu care i-a împărtășit pe ucenici. El a cerut apostolilor: „aceasta să faceți spre pomenirea Mea” (Luca 22,19); cu alte cuvinte, să săvârșească mereu Euharistia. Pentru teologia și spiritualitatea ortodoxă, Euharistia este Taina fundamentală a Bisericii întrucât ea actualizează neîncetat prezența lui Hristos în lume și ne împărtășește trupul și sângele Lui care sunt adevărata mâncare și adevărata băutură pentru cei credincioși. Biserica, „trupul lui Hristos”, se identifică deci cu Euharistia, „trupul și sângele Domnului”. Astfel Biserica sau adunarea credincioșilor săvârșește Euharistia, iar Euharistia îi transformă pe credincioși în Biserică, „trupul lui Hristos” prin împărtășirea cu Hristos care ne face mădulare ale trupului Său. „Paharul binecuvântării, pe care-l binecuvântăm, nu este oare împărtășirea cu sângele lui Hristos? Pâinea pe care o frângem nu este oare împărtășirea cu trupul lui Hristos? Că o pâine, un trup suntem cei mulți; căci toți ne împărtășim dintr-o pâine” (I Corinteni 10, 17). Ca membrii ai Bisericii prin Botez și prin împărtășirea din aceeași pâine (trupul lui Hristos), credincioșii nu mai sunt izolați unii de alții, ci devin mădulare unii altora și mădulare ale trupului lui Hristos. Aici Ortodoxia pune accent pe pregătirea pentru împărtășirea constantă, „cu vrednicie”, adică cu cercetarea conștiinței (cf. I Corinteni 11, 28), care se face cu ajutorul duhovnicului în Taina Spovedaniei, ca și cu post și rugăciune. Părinții Bisericii compară Euharistia ca Taină a trupului și sângelui Domnului cu focul, iar pe cel ce se împărtășește cu fierul. Dacă un fier este ținut în foc se înroșește până devine el însuși foc, rămânând totuși în firea sa metal. Tot astfel și credinciosul care se împărtășește cu credință devine ca Hristos, va avea gândul și simțirea lui Hristos (cf. I Corinteni2, 16; Filipeni 2, 5). Firea celui mai tare schimbă firea celui mai slab, zic aceiași Părinți. Așadar Duhul Sfânt prin Sfintele Taine îl îndumnezeiește pe credincios, îl face asemenea lui Dumnezeu sau „Dumnezeu după har” (nu după natură).


Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote