View Single Post
  #384  
Vechi 16.02.2015, 00:00:44
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit << continuare >>

2.4 Cele șapte Laude Rugăciunea liturgică, comună, de care ne vorbește textul din Faptele Apostolilor 2,42, citat mai sus, este de asemenea fundamentală pentru însușirea personală a mântuirii și sfințirea vieții. O maximă patristică spune că nimeni nu se mântuiește singur, ci numai împreună cu semenii săi. Or Biserica există tocmai ca să permită credincioșilor să se adune laolaltă pentru a se mântui sau sfinți împreună. Aici trebuie spus că pentru ortodocși termenii de mântuire, sfințire, desăvârșire, asemănarea sau identificarea cu Hristos, îndumnezeire… sunt aproape echivalenți și exprimă același proces de spiritualizare a firii umane prin lucrarea Duhului Sfânt.

Pe lângă rugăciunile specifice fiecărei Sfinte Taine, Biserica și-a îmbogățit patrimoniul ei liturgic foarte devreme cu slujba celor „șapte Laude” zilnice, după cuvântul proorocului David: „De șapte ori pe zi te-am lăudat pentru judecățile dreptății tale” (Psalm 118,164). Aceste „șapte Laude” sunt: Vecernia (slujba de seară), Pavecernița (slujba de după cină), Miezonoptica (slujba de la miezul nopții), Utrenia (slujba de dimineață) cu Ceasul I (ora 6), Ceasul III (ora 9), Ceasul VI (ora 12) și Ceasul IX (ora 15). „Laudele” sunt formate mai cu seamă din Psalmi, imnuri și cântări prin care se preamărește Dumnezeu și au rolul de a sfinți timpul și viața omului pe tot parcursul zilei. Laudele fac parte din pregătirea credinciosului pentru participarea la Sfânta Liturghie și împărtășirea cu trupul și sângele Domnului. Ele încadrează Euharistia care în mod normal nu se săvârșește niciodată fără să fie precedată, cel puțin, de Vecernie și de Utrenie.

Atât slujba Sfintelor Taine, cât și slujba Laudelor au fost alcătuite, în cea mai mare parte, de monahi, după cum toată spiritualitatea ortodoxă este în fond o spiritualitate monastică. Monahismul creștin a apărut foarte timpuriu în istoria Bisericii și a luat o amploare deosebită începând cu secolul IV, când viața creștină, prin convertirea în masă a păgânilor, fără pregătirea necesară, a intrat într-un declin ireversibil. Astfel mulți creștini din dorința de a trăi Evanghelia în maximalismul ei, fără compromisuri, cum cere Hristos tuturor celor ce vor să-l urmeze, s-au retras în pustie alcătuind colonii întregi de monahi, în Egipt, în Siria, în Palestina, pe Muntele Sinai; apoi monahismul s-a răspândit la Roma, la Constantinopol, în Irlanda, pe muntele Olimp, pe Athos… și în toate țările care au primit creștinismul.
Tradiția de a hirotoni pe toți călugării sau pe cei mai mulți întru preot este târzie și s-a răspândit în Apus. În Biserica Ortodoxă se păstrează rânduiala veche, după care monahii nu sunt hirotoniți decât în funcție de nevoile mânăstirii, ceilalți fiind considerați ca și mireni, deși duc un mod de viață aparte. Totuși nici un monah nu are sentimentul că este superior prin viața sa celorlalți credincioși ai Bisericii. De fapt, voturile monahale: castitatea, sărăcia și ascultarea sunt practicate de cei credincioși și în lume: în familie și în societate, dacă înțelegem prin castitate, curăția sufletească pe care o așteaptă Dumnezeu de la toți cei ce cred în El, iar prin sărăcie, detașarea de bunurile materiale. De a ceea Sfântul Apostol Pavel spune celor căsătoriți: „Cinstită să fie nunta întru toate și patul neîntinat” (Evrei 13, 4).
Acest lucru se realizează când soții lasă să vină în lume toți copiii pe care-i trimite Dumnezeu și nu reduc actul conjugal la plăcerea simțurilor și când, încetul cu încetul, îl vor transfigura. Căci în Împărăția lui Dumnezeu, pe care o pregătim fiecare și o pregustăm încă de aici de pe pământ „nici nu se însoară, nici nu se mărită” (Luca 20, 35). Iar în ce privește virtutea ascultării, viața însăși ne cere, dacă vrem să trăim în armonie, în familie și în societate, să ascultăm unii de alții, să ne supunem unii altora, după exemplul pe care ni l-a dat Mântuitorul Hristos Însuși. Aș zice chiar că mai multe sunt ocaziile în lume de a ne exercita ascultarea și supunerea, virtuți fundamentale ale creștinului, decât în mănăstire. Bineînțeles, dacă vrem! Viața de familie și viața de mănăstire sunt două moduri de viață diferite, dar și apropiate în multe aspecte ale lor. Însă și una și cealaltă urmăresc același scop: sfințirea credinciosului.

După cum se știe, slujbele în Biserica Ortodoxă, care este prin excelență o Biserică liturgică, rugătoare, sunt lungi (unele pot dura ore în șir), dar deosebit de frumoase. În biserică, în timpul slujbei, se stă tot timpul în picioare; doar cei mai în vârstă și cei bolnavi pot ședea. Rugăciunea în picioare, cu ochii mai mult închiși și cu capul puțin plecat spre partea stângă (locul inimii) pentru a ajuta concentrarea minții în inimă este ea însăși o asceză. Slujbele ortodoxe au o formă fixă de peste un mileniu, conținutul lor urcând, adeseori, până în primele secole creștine. Alcătuite de oameni sfinți, inspirați și transfigurați de Duhul Sfânt prin rugăciunea și viața lor ascetică, ele sunt o acumulare de rugăciuni și cântări dintre cele mai frumoase, cu o mireasmă și o profunzime teologică și mistică aparte, care cultivă (hrănesc) atât mintea cât și inima credinciosului. De asemenea slujbele, prin ritualul lor complex, au o încărcătură simbolică deosebită prin care se urmărește introducerea în misterul lui Dumnezeu și actualizarea lui în viața credincioșilor. Astfel participând la sfintele slujbe, în biserică, credinciosul face o experiență mistică cu toate simțurile sale: cu văzul contemplă în ritualul liturgic și în icoane pe Hristos întrupat și actele Sale mântuitoare ca și pe sfinți, care îi sunt modele de urmat în viață; cu auzul se îndulcește de Cuvântul lui Dumnezeu și de rugăciunea liturgică; prin mirosul de tămâie simte mireasma Împărăției lui Dumnezeu; prin sărutarea cu credință a icoanelor, a Evangheliei, a crucii, a moaștelor, a veșmintelor preoțești…pipăie realitatea prezenței lui Hristos, care nu este doar o prezență nevăzută, ci și una palpabilă, iar prin gustarea din trupul și sângele Domnului se hrănește cu Hristos, devine una cu El.

Ca și concluzie la acest capitol putem spune că teologia și spiritualitatea ortodoxă pun un accent deosebit pe lucrarea Duhului Sfânt, Care ne împărtășește harul sfințitor prin rugăciunea comună a Bisericii, îndeosebi prin cele șapte Sfinte Taine. Harul, ca energie divină necreată, este în fond viața lui Dumnezeu împărtășită oamenilor pentru ca aceștia să progreseze în comuniunea cu El până la asemănarea cu Dumnezeu. „Fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârșit este” (Matei 5, 48). Dar întrucât „noi suntem în toate colaboratori cu Dumnezeu” (cf. I Corinteni 3, 9), ca unii care am fost înzestrați cu voință liberă, harul nu poate lucra liber în noi decât în măsura în care ne străduim să participăm la rugăciunea Bisericii și facem efortul de a împlini voia lui Dumnezeu prin respectarea poruncilor Lui. Sfințenia fiind exclusiv opera harului, putem spune, împreună cu Părinții Bisericii, că „totul este har”, dar și că harul cere jertfa noastră fără rezervă, de unde maxima patristică: „dă-ți sângele pentru a primi harul”, adică fă tot efortul de care ești capabil pentru a duce o viață virtuoasă, vrednică de Dumnezeu.

Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote