În prealabil postat de Ioan_Cezar
Problema asta s-a discutat și pe la Teologie. Pe scurt, opinia părinților profesori e cam așa:
1) când copilul e foarte mic trebuie avut grijă mai întâi la limitele lui naturale, firești; nu tulburăm programul de hrană și somn, acestea fiind principalele activități ale sugarului; cum s-a obișnuit, așa îl lăsăm, altminteri apar variate tulburări, îmbolnăviri etc.
2) nu se pune problema de a veni la împărtășit cu un copil mic (sugar) nemâncat; asta e o exagerare. Cu toate acestea, dacă sunt copii cre nu dau semne de neliniște sau alte tulburări când sunt aduși la împărtășanie ținînd ajunarea, atunci e ok, mergem înainte;
3) cu copiii mai mari, după 3 ani în general (deși vârsta în sine nu înseamnă mare lucru, importantă e vârsta de dezvoltare; unii copii sunt la 2 ani mai dezvoltați psiho-motor decât alții la 5), putem începe să le explicăm sensul ajunării și alte amănunte ale vieții de credință; dacă vom găsi un mod de a comunica pe înțelesul lor, atunci copiii se vor arăta foarte cooperanți și nu vor apărea probleme.
În general, părinții profesori au atras atenția că viața de credință trebuie abordată cu discernământ, fentînd atât lenea cât și exagerările. Duhovnicul nu poate impune reguli peste capul părinților, deoarece aceștia cunosc (sau ar trebui să cunoască) cel mai bine caracteristicile fiecărui copil în parte și răspund pentru aceasta atât în fața legii lumești cât și în fața lui Dumnezeu sau altfel spus în fața conștiinței lor și a copiilor, mai întâi. Totul se face prin cooperare între părinți și duhovnic, prin împreună-sfătuire, avînd pe primul plan folosul copilului, atât duhovnicesc cât și de altă natură. Nu merge cu reguli fixe, rigide, care să se aplice uniform și mecanicist oricărui copil în ciuda specificităților fiecăruia!
În final, voi da exemplul copiilor mei: Tudor participa la slujbe cu mult entuziasm, încă de la 3 ani; se ruga, avea răbdare cât timp dura slujba, însă îi era mai greu să ajuneze. După 4 ani a reușit să țină cot la cot cu noi, de fapt cu mama lui întrucât eu sunt mai delăsător, mai neputincios pur și simplu. Ori de-a dreptul trândav, vai mie. În schimb, Maria ajuna fără probleme, era conștiincioasă în privința programului, foarte punctuală etc. Dar pe timpul slujbei nu era deloc atentă, se plictisea repede, nu înțelegea, se smiorcăia, voia la joacă etc. La 5 ani Tudor știa pe de rost și zicea )cânta) cu bucurie cam toate rugăciunile de la Sfânta Liturghie, Vecernie, Maslu și chiar a reținut psalmi întregi, fiind pasionat de Utrenie. În schimb, Maria abia zice "Tatăl nostru" până la capăt. Și diferențele pot continua... Ce să facem așadar? Să aplicăm aceeași măsură pentru amândoi? E limpede că Dumnezeu le-a dat daruri diferite și noi încercăm să ținem cont de asta și să îi ajutăm, cu răbdare, să își depășească limitele în ritmul lor personal, iar nu în ritmul nostru.
|