View Single Post
  #8  
Vechi 18.02.2015, 18:20:54
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Aici avem deja de-a face cu bazaconii. Mă refer la segmentul pe care ați ținut să îl subliniați.
Ar fi fost poate mai folositor să lăsați să curgă topicul despre smerenie și bucurie duhovnicească fără să promovați un text care dă cu bolovani în psihologie. Să mă iertați, mi se pare că ați făcut o greșeală promovînd acest text unde analiza de sine (un demers firesc la orice om dotat cu conștiință auto-reflexivă) este pusă, culmea ridicolului, în opoziție cu ...asceza creștină. Ca și cum metoda ascezei ar putea fi posibilă fără atentă supraveghere de sine și fără autosondare...
Domnule psiholog, Mitropolitul Hierotheos nu a negat că analiza sau atenta supraveghere de sine ar fi inutile. Segmentul postat de mine are o strânsă legătură cu subiectul topicului, însă dvs l-ați luat ca pe un atac frontal și ați deviat de la subiect. Totodată, nu întâmplător am dat trimitere la link, pentru ca orcine are minte să o folosească. Sunt destule categorii pe acest forum unde puteți aborda diferite teme din perspectiva psihologiei. Aici sunteți pe categoria Dogmatică și, măcar aici, ar fi de preferat să lasați mai deoparte teoriile psihologiei și să ascultați ce spun ierarhii și duhovnicii Bisericii.

În context era vorba despre ceva mult mai esențial, pe care am ținut să-l subliniez în continuarea textului, și pe care nu ați binevoit să-l analizați integral, și anume că introspecția, autosondare și analiza de sine adecvate sunt imposibile fără lucrarea Duhului Sfânt, fără ca harul dumnezeiesc să lumineze sufletul, fiindcă doar atunci vom cunoaște cu precizie fiecare detaliu legat de ființa noastră, altfel omul poate cădea în tot felul de obsesii și să își agraveze boala. Tocmai aici intervine smerenia, și anume, că omul trebuie să fie conștient că fără harul dumnezeiesc nu poate fi împreună-lucrător cu Dumnezeu și nu poate înainta spre bine, spre vindecare. Cine crede altfel poate ajunge chiar să se îndrăcească.

Poate că sunteți un exemplu de psiholog conștient de importanța acestui aspect și aveți o abordare din perspectivă creștin-ortodoxă față de pacienții dvs, însă psihologii cu o astfel de abordare sunt minoritari, iar cea mai mare parte dintre ei nu sunt interesați de învățătura Sfinților Părinți, ba unii consideră Biserica ca pe ceva de epocă medievală, înapoiat și de prisos.. O altă parte dintre ei, însă, sunt adepți ai tehnicilor din religiile și filozofiile orientale la care recurg adesea, chipurile, pentru a-și ajuta pacienții. Iată unde se poate ajunge când unii ajung să idolatrizeze rațiunea unor oameni fără Dumnezeu.

ÎPS Hierotheos Vlachos vă dă și o explicația mai extinsă: "In urma cu cativa ani am fost in Atlanta ca sa vorbesc despre parohie ca o comunitate terapeutica, vindecatoare. Acolo am ascultat un psihiatru care m-a abordat si mi-a spus:

"Inaltpreasfintite, va multumesc pentru cuvantul pe care mi l-ati spus. Eu am un cabinet psihiatric si atunci cand am citit cartea IPS voastre am decis sa fac terapie urmand aceste principii".

Si si-a schimbat si denumirea clinicii, si pe cartea de vizita scria "psihoterapeut ortodox".

"Si vin la mine tineri care sunt dependenti de droguri si incerc sa-i tratez urmand metoda pe care o propuneti, prin lupta cu gandurile, prin lupta cu dorintele, cu patimile".

Si totusi spunea: "nu pot sa vindec pentru ca nu sunt preot". Ca sa devina cineva cu adevarat psihoterapeut trebuie sa devina si preot.

Vreau, prin urmare, sa va spun ca psihoterapia laica ajuta pe om pana la un punct, ca sa nu innebuneasca de tot. Spre exemplu este gradinita sau scoala primara. Psihoterapia ortodoxa merge mai departe, considera ca adevaratul medic este Hristos. Hristos este deopotriva Medicamentul, Terapeutul si Spitalul. Si-L ajuta pe om sa scape de iubirea de sine prin Sfintele Taine si prin nevointa.

Consider ca nu trebuie sa dam la o parte nicio stiinta, pentru ca psihoterapeutii laici ajuta oarecum pe oameni sa ajunga la un oarecare echilibru, si mai ales pe oamenii care sunt atei si sunt in afara Bisericii, si chiar pe oamenii Bisericii care nu stiu sa foloseasca metoda de vindecare a Bisericii. Calea noastra de vindecare tinteste la unirea omului cu Dumnezeu si la vederea lui Dumnezeu. Psihoterapia laica are ca scop echilibrul dintre oameni, echilibrul in viata de cuplu, echilibrul relatiei cu copiii, sa nu innebuneasca copiii. Traim intr-o epoca in care nu este posibil sa nu existe conflicte. Fiecare, de aceea trebuie sa-si gaseasca limitele in care sa se miste." (more...)

Recomand de asemenea cartea "Psihologia existențialistă și psihoterapia ortodoxă" - Hierotheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos. Aici poate fi găsit un extras din carte.

Last edited by tot-Laurentiu; 18.02.2015 at 18:39:50.
Reply With Quote