View Single Post
  #325  
Vechi 21.02.2015, 15:01:25
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bin000 Vezi mesajul
In primul rand tu nu intelegi ce inseamna "chip cioplit".
Int. lui Solomon 13,10:"Dar sunt cu totul ticăloși și și-au pus nădejdea în lucruri fără de viață cei care au numit dumnezei lucrurile mâinilor omenești, aurul și argintul cu meșteșug lucrat și închipuiri de dobitoace sau piatră netrebnică, cioplită de mână de demult."
Isaia 48,5:
. Ți-am prezis acestea înainte ca să se întâmple și auzite ți le-am făcut ca să nu zici: "Idolul meu le-a făcut, chipul cel cioplit și turnat le-a hotărât!"
Îmi amintesc cum combăteam, ateu considerîndu-mă în tinerețile mele, pe cei care vorbeau în termeni de credință. Le ziceam: măi băieți, ok, nobil suflet aveți voi, plin de imaginație, de afecțiune, dar vă orientați greșit. Voi iubiți și încărcați de însușiri nobile o fantasmă pe care ați elaborat-o singuri. Hai, că omul fantazează înțeleg... Cine nu scapă ici-colo câte o fantezie, oameni suntem, iar românul e născut poet... Dar să te mai și închini la fantasma elaborată de tine, să mai aștepți și minuni de la ea, să mai vrei și viață veșnică de la o simplă închipuire, asta e prea de tot... Ziceam eu, istețul. Și-i dădeam înainte cu explicațiile psihologice, cu perorațiile pe tema capacității omului de a distinge între lumea imaginarului și lumea reală etc. Ziceam bine, în conținutul strict psihologic, dar nu sesizam că obiectul discuției era altul, reduceam totul la mundan, nebănuind că mintea mea mundană era de fapt un fel de coșgiug care încă nu fusese săgetat de vreo lumină; zăceam într-o temniță pe care n-o vedeam din afara ei, fiind cu totul cuprins înlăuntru. Aș fi murit sufocat acolo, dacă nu îmi crăpa ușor, ușurel, carcasa aia compactă pentru a face loc prin mici fante interogative (date de suferirea unor mari necazuri) unei noi luminii, unei alte perspective...

Spre deosebire de atei, însă, au existat și există oameni încă mai complicați și mai curajoși în închipuire: cei care, animați de dorul de Dumnezeu din fiece om, sunt răpiți cu totul de mijloacele imaginației mundane și elaborează cu mâna lor diverse forme, din materie pământească, cărora li se închină ca unor dumnezei. Așa au apărut statuile antice și alte obiecte venerate. Materie moartă, neînsuflețită, modelată de mâna omului dar căreia acesta îi conferea, prin animismul specific vârstei copilăriei, statutul de zeu, de forță supremă și conducătoare a vieții terestre.
Piatra netrebnică și chipurile de dobitoace, mult elaborate de imaginația fierbintelui căutător de Dumnezeu - așa cum a fost omul dintotdeauna, de la izgonirea din Rai - toate acestea au alcătuit ceea ce noi numim azi religiile lumii și credința animistă a înaintașilor. La aceștia se referă autorul omenesc al textului biblic!
La bunii noștri străbuni, romanii precum și la prietenii noștri greci ne putem gândi, de pildă. Mitologia lor ne pasionează și astăzi, mirîndu-ne cât de mult și frumos au elaborat ei o lume de fantasme obiectivînd-o în obiecte cu proprietăți magice, pe care le considerăm azi obiecte de artă.

Iudeii, însă, spre deosebire de romani și greci, de egipteni și chinezi, erau urmașii lui Avraam și ai celorlalți Patriarhi. Erau din neamul Proorocilor. Aceștia vorbiseră cu Dumnezeu "față către față". Ei cunoșteau pe Dumnezeu Cel Viu și nu aveau cum să accepte că artefactele neamurilor ar putea în vreun fel să fie Dumnezeul lor.
Mai târziu, anume când Domnul a hotărât că venise plinirea vremii, oamenii au aflat prin Fiul lui Dumnezeu întreg Adevărul. Nu mai era cazul acum să se teamă de reprezentarea Adevărului, de vreme ce Acesta trăise printre ei, cu ei și le schimbase viețile pentru totodeauna.
Creștinii erau încredințați că Pogorârea Sfântului Duh nu făcea altceva decât să continue și să amplifice până la Cer îndreptarea și sfințirea omului - promisiunea Fiului lui Dumnezeu, "Vă voi trimite alt Mângâietor...", vădindu-se ca împlinită.
Spre deosebire de romanii care aveau convingerea că zeii din piatra cioplită îi ajutau în războaie și în alte activități, spre deosebire de grecii care se simțeau protejați la vânătoare și inspirați la danțuri și erotism, creștinii știau bine că Dumnezeul lor e în Ceruri și pretutindeni, prin credință, că Ființa Lui e incognosciilă simțurilor dar că lucrarea Dumnezeirii se manifestă în lume și poate fi cunoscută cu ochii duhovnicești precum și cu ochii de carne, cu inima duhovnicească și cu inima de carne.
Ei nu se mai temeau să zugrăvească Chipul Celui văzut printre ei, Chipul Răstignitului. Și nici pe al celor care fuseseră umbriți de Slava lui Dumnezeu și împodobiți cu harul Său.

Așadar, pe bună dreptate, noi oamenii de azi putem zâmbi față de copilăria credințelor animiste ale celor de demult și, din interes istoric, putem cerceta obiectele care dovedesc marea lor închipuire copilărească...
Însă dacă vom extinde pripit această atitudine privind "chipul cioplit" și asupra celor care L-au cunoscut pe Domnul Hristos și pe Apostoli, dacă vom crede că tot imaginația și copilăria îi conduc pe aceia care au devenit sfinți și care îi iubesc pe sfinți, ei bine atunci ne arătăm mânați de o oarece inerție a cugetării, de o greoaie așezare lipsită de flexibilitate și finețe discriminativă. Să facem saltul de înțelegere cuvenit! Noi suntem scoși din copilăria lumii de Însuși Hristos! Noi suntem înnoiți prin Cuvânt, suntem născuți din nou, prin credință și har. Doică ne este Tradiția.
Discernământul și șoapta inimii (întărite și conduse de Scriptură, de icoane, de toate manifestările cultului creștin) ne fac să distingem deîndată falsul de original!
Artemis e Artemis, o închipuire obiectivată în piatră și texte, iar Hristos e Hristos - Calea, Adevărul și Viața. A mă închina statuii lui Artemis e o naivitate copilărească, iar în raport cu Porunca lui Dumnezeu e păcat. După cum, a nu mă închina icoanei Dumnezeirii , adică Celui înfățișat în ea, este, cel puțin pentru creștinul ortodox, o curioasă formă de neînțelegere și de confuzie.

Textul Scripturistic are așadar rolul (pozitiv) de a ne despărți și proteja de înșelăciunea unor păreri închipuite, idolatricești.
El nu are însă și rolul (negativ) de a ne opri de la închinarea în duh și adevăr și, astfel, de la comuniunea cu Dumnezeu Cel Viu, de care noi creștinii suntem legați organic, prin seva iubirii și a credinței.

Doamne ajută, fraților!

Last edited by Ioan_Cezar; 22.02.2015 at 03:17:52.
Reply With Quote