Frate Ioan, reconsiderați vă rog.
Am văzut aseară că a-ți scris că sunteți de acord cu el. Foarte rău. Cu elucubrații calvine, eu nu sunt de acord.
Am văzut că a-ți lăudat opiniile unor profesori de facultate, ce lăudau cu smerenie, spuneți dvs., (pardon cu ecumenism, ca să nu-l numesc și lingușire a apusului eretic). Foarte rău. Sunt opinii. Sunt defondate. Sincer. Nu li se recunosc niciun merit istoric. Ei nu au istorie. Au apărut de niciunde, din franco-latini ("romano-catolici") și merg spre nicăieri. Li se recunoaște un merit, în școlile lor speciale, că trebuie să le piardă cumva timpul, celor ce intră în ele cu scopul de-a le cerceta întunericul. Întuneric în care a mai băgat nasul, câte-un profesor de la noi, care apoi are pretenția că poate contrazice dogmele și istoria, invitând la "reconciliere", la "dialog". Cu ce? Cu dogmele? S-ar mânia sfinții, dacă n-ar fi sfinți. La cine vrea el poate vorbi, acel profesor bucureștean, cu înclinații vădit ecumeniste, din autosufiență autoafirmată, dar nu la mine, care vreau să învăț mereu. Am citit atât(!) de puțin din Sfinții Părinți, cum să citesc din eretici? Ce credit să le dau lor? Apusului? E întro tot mai mare spirală spre adâncul iadului.
Revin.
Nu-mi pasă de psihologie și nici de profile psihologice, cu tot respectul pentru psihologi. Am vrut și eu să dau la psihologie, dar aprofundând-o puțin din câteva tratate obiective și un dicționar de psihologie, am înțeles că e pierdere de timp. Psihologia e definiția laică, indirectă, a teologiei.
Eu i-am spus clar: sola scriptura. Cât timp el scrie altceva, nu îl pot citi. E Calvin. Unul din mulții protestanți. Pentru mine, definiția prostestantismului e un soi de creștinism agnostic. Pentru că au demolat totul.
Nu pot și nu vreau să urmăresc discuția, psihologic, sociologic, sau nimic, decât doar teologic. Sola Scriptura. Așa cum s-a lansat topicul.
I-am spus: versetul și apoi: sunt de acord, nu sunt de acord pentru că. Scurt. Concis. Clar. Limpede. I-am pus condiția. I-am arătat termenii. Nu teorii calviniste. Inima lui. De ce simte în inima lui că în Sfintele Icoane nu e Dumnezeu, comparat cu cuvântul Bibliei.
Nu vedeți ce scrie? Sola Scriptura, până la un punct... Apoi iese, intră, întrun coridor cu multe uși, și la fiecare ușă e... nimic. Și nimeni. Așa va fi iadul calvinilor. Cred... Nu nădăjduiesc. Scrie despre nimic. Calvinist doar, nu?
Îi dau singurul precept, prin care poate respira teologic ca eretic. Sună paradox. Dar e real, ce scriu. Singurul precept: Sola Scriptura. Că dacă iese de aici, e demolat. Îl prăbușesc Sfinții Părinți. Nu vreau să intru în ei. În Filocalii, în compendii patritice. Îi dau singurul precept, prin care poate respira și se poate adresa Bisericii. Pentru că așa grăim aceași limbă, Biblia. Iar pe marginea Bibliei, comentariile inimii, pe care i-oi cunoaște Dumnezeu.
Aș mai scrie. Iertare. Dar mă opresc. Nu mă mai așteptați.
Prefer să vin și revin la aceleași idei reexprimate repetându-mă, cu Centesimus, decât să... pierd timpul, vorbind nimicuri întrun labirint calvin. Îl las pe Calvin singur în labirint. Că și l-a creat singur. L-a dorit, l-a construit, s-a băgat în el și nu mai poate ieși niciodată. La fel toți calviniștii. Și pelerin spre apus. Nu răsărit, ci apus, că e întunericul minții pe care îl dorește, ca întro spirală, spre abisul iadului, și lipsirii de Dumnezeu. Mult i s-a dat, mult i se va cere...
În Ortodoxie se vorbește cu inima. Se scrie cu inima. Se plânge cu toată umanitatea, se bucură cu întreg Cerul, cu tot Universul. În Ortodoxie, deci în creștinism, se vorbește viu. Se ating cuvintele cu mâna. Cu viața. Viu. Cu curaj? De cine să ne temem? Doar de Dumnezeu, care ne iubește.
Atâta vreme cât nu facem rău aproapelui, fizic, ca să nu devenim fanatici, suntem pe calea ce bună, și luptăm lupta cea bună.
Evrei 12, 1: De aceea și noi, având împrejurul nostru atâta nor de mărturii, să lepădăm orice povară și păcatul ce grabnic ne împresoară și să alergăm cu stăruință în lupta care ne stă înainte.
Evrei 12, 4:
În lupta voastră cu păcatul, nu v-ați împotrivit încă până la sânge.
II Timotei 4, 7: Lupta cea bună m-am luptat, călătoria am săvârșit, credința am păzit.
Dar mai ales:
Efeseni 6, 12: Căci lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății,
Deci, la arme, frate Ioan. LA ARME ! Care arme?
Efeseni, 6, 13: Pentru aceea, luați toate armele lui Dumnezeu, ca să puteți împotrivă în ziua cea rea, și, toate biruindu-le, să rămâneți în picioare.
Efeseni 6, 14: Stați deci tari, având mijlocul vostru încins cu adevărul și îmbrăcându-vă cu platoșa dreptății,
Efeseni 6, 15: Și încălțați picioarele voastre, gata fiind pentru Evanghelia păcii.
Efeseni 6, 16: În toate luați pavăza credinței, cu care veți putea să stingeți toate săgețile cele arzătoare ale vicleanului.
Efeseni 6, 17: Luați și coiful mântuirii și sabia Duhului, care este cuvântul lui Dumnezeu.
Dar dacă sunteți atent, nu sunt arme de atac... și nu fac rău nici unui om... Și nu fac "rău" deloc...
Doamne ajută.