Mândria se naște din nebunie și orbire sufletească; din chibzuință și cunoștință se naște smerenia. Dacă te-ai cunoaște cu adevărat, atunci nu ai fi mândru: de te-ai cunoaște, întru adevăr, atunci nu te-ai înălța prin mândrie. Dar, așa cum încă nu te cunoști bine pe tine și nu pricepi după cum se cuvine, tot așa te și mândrești fără de minte - te mândrești cu oarecare lucru de nici un preț sau și mai mult - pentru nimic. Fiind întru acest fel de mândrie și îngâmfare - cunoaște-te pe tine însuți. Cunoaște că Domnul „de cei batjocoritori râde, iar celor smeriți le dă har” -spune Solomon (Pilde 3,34). Cunoaște că Domnul îi primește pe cei blânzi, iar pe păcătoșii mândri îi smerește până la pământ; pe cei smeriți îi înalță, iar pe cei mândri îi coboară; de la cel smerit primește și puținul, iar de la cel mândru leapădă și cele mari - de la vameșul cel smerit a primit doar tânguirea, iar de la fariseul cel mândru a lepădat multe virtuți. Înaintea lui Dumnezeu e mai bun un păcătos smerit, decât un drept mândru: „toată inima semeață este urâciune înaintea Domnului” - grăiește Solomon (Pilde 16,5).
Sfântul Dimitrie al Rostovului
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|