<< continuare >>
3.2 Despătimirea sau purificarea de patimi
Pentru a se putea lupta „după lege” (cf. II Timotei 2, 5) , adică constant și sistematic, împotriva păcatului, credinciosul are nevoie de un povățuitor, adică de o persoană experimentată în viața duhovnicească. Acesta este duhovnicul, care primește mărturisirea regulată a păcatelor și dă îndrumări și sfaturi cu privire la viața duhovnicească a fiilor săi, urmărindu-le îndeaproape evoluția spirituală.
3.2.1 Credința. Fundamentul vieții duhovnicești, care înseamnă luptă contantă împotriva păcatului și pentru dobândirea virtuților, adică a deprinderilor bune contrare patimilor, este credința. Sfântul Maxim Mărturisitorul (sec. VII) spune: „Credința este prin fire începutul virtuților”, iar „binele fiind sfârșitul virtuților este concentrat înlăuntrul credinței”. Așadar credința este binele concentrat, iar binele este credința actualizată. Desigur credința este ea însăși un dar al lui Dumnezeu pe care dacă nu-l avem trebuie să-l cerem. Căci cine vrea să creadă și se roagă lui Dumnezeu să-i dea credință, va ajunge, fără îndoială, să poată crede. Iar pe măsură ce înaintăm în viața duhovnicească, prin împlinirea constantă a poruncilor lui Dumnezeu și dobândirea virtuților, credința devine o evidență atotluminoasă (Părintele Profesor Dumitru Stăniloae). Se înțelege de la sine că numai printr-o credință fermă, care este puterea lui Dumnezeu în noi, putem sta împotriva celui rău și ne putem angaja la lupta „până la sânge” cu păcatul.
3.2.2 Pocăința.
Pocăința ca Taină a mărturisirii păcatelor, dar și ca lucrare de căință pentru păcatele săvârșite are de asemenea o valoare fundamentală în viața duhovnicească. Sfântul Isaac Sirul (sec. VII) spune: „Dacă toți suntem păcătoși și nimeni nu este deasupra ispitelor, nici una din virtuți nu este mai înaltă decât pocăința. Lucrul ei nu se poate sfârși niciodată”. Viața creștină este o viață de pocăință neîncetată, adică de convertire neîncetată de la păcat la Hristos prin împlinirea poruncilor Lui. Și cum nimeni nu poate pretinde vreodată că a biruit cu totul păcatul, înseamnă că pocăința trebuie să ne însoțească toată viața. Totodată pocăința, prin regretul stării de nedesăvârșire în care ne aflăm mereu, devine un mijloc și un imbold permanent spre neîncetată înaintare în viața duhovnicească. Pocăința adevărată, care se exprimă adeseori prin lacrimi de căință pentru păcate, înseamnă deci dinamism spre virtute și este contrariul nemulțumirii descurajante care paralizează elanul credinciosului spre mai bine.
3.2.3 Rugăciunea.
Pocăința ne îndeamnă mereu la rugăciune și ne însoțește în timpul rugăciunii pentru ca aceasta să se facă „cu inimă înfrântă și smerită” (Psalm 50, 18) și cu atenția necesară pentru ca mintea să nu se împrăștie în altă parte, ci să coboare în inimă. O rugăciune care se face doar cu mintea, fără participarea inimii, este o rugăciune rece, exterioară, formală și nu ne poate uni cu Dumnezeu care sălășluiește tocmai în inima noastră. De aceea toți Părinții insistă pe „rugăciunea inimii”, adică pe rugăciunea care angajează toată ființa noastră, concentrată în inimă. Este adevărat că atunci când auzim de „rugăciunea inimii” în Spiritualitatea ortodoxă, ne gândim în primul rând la așa zisa „rugăciunea lui Iisus”: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!”, care este rugăciunea de toată vremea (adică se repetă mereu, în orice loc, în timpul lucrului, în călătorie…) a monahilor, dar și a multor credincioși fervenți.
Însă orice rugăciune, individuală sau obștească, trebuie să tindă să devină cu adevărat o rugăciune a inimii. Desigur lucrul acesta nu este ușor pentru că mintea omului este obișnuită să se ocupe mai mult cu lucrurile exterioare, decât cu cele interioare, care privesc pe Dumnezeu. Tocmai de aceea rugăciunea cere un efort deosebit de atenție care trebuie dirijată spre inimă. Altfel mintea se răspândește în cele din afară, chiar în timpul rugăciunii. Iar o rugăciune făcută cu mintea împrăștiată este o rugăciune impură, nedemnă de Dumnezeu; ea nu poate contribui la transformarea omului lăuntric. Numai rugăciunea inimii transformă cu adevărat inima, o pacifică și îi recompune unitatea pe măsură ce toate puterile (energiile) lăuntrice: gândurile, sentimentele, voința… se concentrează din nou în ea. Iar unitatea inimii înseamnă în același timp unitatea cu toată umanitatea și cu toată creația. Aceasta înseamnă că Împărăția lui Dumnezeu, care este pace și bucurie în Duhul Sfânt, s-a instalat cu adevărat în inima omului. Dragostea lui Dumnezeu inundă inima și o face să simtă pe toți oamenii ca propriile sale mădulare, pentru care este în stare să-și dea viața. Este adevărat că pentru a ajunge la această stare trebuie să ne rugăm mult, neîncetat, cum ne îndeamnă Apostolul Pavel (I Tesaloniceni 5, 17). Chiar dacă nu mulți ajung la starea de simțire permanentă a harului sau a Împărăției lui Dumnezeu în inima lor, totuși orice credincios care se roagă cu căldură și cu smerenie și, desigur, cu atenția cuvenită trăiește, în timpul rugăciunii, momente de pace și bucurie, simte o ușurare și o mângâiere care sunt lucrări ale harului ascuns în inimă. Rugăciunea înnoiește sufletul, îi dă putere să reziste ispitelor și curaj în lupta cu greutățile vieții.
Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|