View Single Post
  #137  
Vechi 03.03.2015, 00:44:41
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Prin ce se deosebeste "omul ante-cadere" de "omul post-cadere"?

"Omul ante-cadere" iL percepe pe Dumnezeu.
"Omul post-cadere" nu-L mai percepe pe Dumnezeu.

Exprimand in termenii psihologici actuali, integrarea multimodala a omului in rai este infinit superioara integrarii multimodale a omului izgonit.

Pentru ca omul in rai are in inima lui sensul profund al tuturor fenomenelor care este Dumnezeu-Adevarul. Toate experientele omului edenic sunt superior integrate, pentru ca toate sunt raportate la perceptia Lui Dumnezeu ca sursa si inteles ultim pentru orice tip de experienta.
Nu știu dacă putem extinde modelul neuro-psihologic al integrărilor perceptive plurimodale ale omului obișnuit (cel de după cădere)
la condiția ființării protopărinților noștri în Rai!
Nu avem nici o dovadă că ei percepeau datele obiective ale realității prin aceleași mecanisme ca după cădere. Nu știm prea multe despre organizarea lor sufletească, ei sunt mai degrabă învăluiți în taină.

Teoriile psihologice sunt, aici pe pământ, testate în moduri foarte complexe. Dacă putem susține oarece model teoretic despre percepție la omul de azi, aceasta o facem în baza nu doar a inferențelor din alte teorii considerate valide ci și pe baza unei bogate validări experimentale (printre altele).
Or, subiecții la care ai extins modelul integrării plurimodale nu pot fi testați azi de către noi.
Ca urmare, mă tem că ipotezele noastre cu privire la funcționarea psihologică a percepției lor rămân netestabile. Ca urmare nu pot fi considerate valide. Riscăm să speculăm prea mult.

*

Mai important însă îmi pare să facem deosebire între percepția unui obiect sau fenomen extern (care s-ar putea descrie și explica prin modelul integrării plurimodale) și .... cunoașterea lui Dumnezeu.
A "percepe" pe Dumnezeu, nu cred că este același tip de fenomen cu a percepe un copac din Cosmosul acesta grosolan și opac de azi, de după cădere.

a) În primul rând pentru că "obiectul percepției" nu are aceeași natură: Dumnezeu este de natură diferită (Duh) comparativ cu orice realitate care face parte din Zidirea căzută. Stimulii fizici din Cosmosul zidit și căzut sunt de altă natură decât stimulii duhovnicești.
A crede că modelul percepției plurimodale se aplică și cunoașterii lui Dumnezeu implică, printre altele, consecința că Dumnezeu are natură obiectuală (căzută). Nu putem însă accepta aceasta, din varii motive.

b) Apoi, subiectul percepției este și el diferit. Una este firea protopărinților înainte de păcat, alta e firea lor după cădere. Iar receptorii perceptivi pentru stimuli fizici din lumea căzută sunt diferiți de receptorii stimulilor duhovnicești.

c) Dar nu numai subiectul și obiectul relației perceptive sunt diferiți, ci însăși relația este cu totul alta! Una e să cunoști pe Dumnezeu în relație harică deplină (așa cum se întâmpla în Eden înainte de păcat), alta e să cunoști o masă ori un scaun în mod natural, în acest cosmos căzut, grosolan și opac, fără mijlocirea Duhului Sfânt.
Oricine poate integra plurimodal stimulii vizuali, tactili etc. în relația cu un scaun, urmînd astfel a cunoaște forma ori mărimea scaunului. Orice om aflat în stare normală de funcționare neuro-psihică și cu o minimă dezvoltare a mecanismelor perceptive.
Însă nu oricine și nu în orice condiții poate avea acces la o realitate duhovnicească. Cunoașterea duhovnicească are legi cu totul diferite decât cunoașterea naturală. A te face părtaș la o relație duhovnicească nu e deloc același lucru cu a fi în relație fizică, chimică etc.

d) În fine, a cunoaște perceptiv un obiect sau un fenomen natural (un scaun, o masă, o lumină, căldura etc.) este, conform modelului integrării plurimodale, o activitate care implică mult mai puțin din bogăția persoanei comparativ cu alte activități unde intervin alte paliere de funcționare, accentul căzînd pe gândire, limbaj, afectivitate etc. Una e să identifici trăsăturile fizice ale unui obiect, identitatea și eventual rolul lui într-o activitate umană, alta să înțelegi o teorie, să creezi un obiect au o activitate, să compui o simfonie, să scrii un roman. Cu atât mai mult e o diferență clară de nivel funcțional când e vorba de a cunoaște pe Dumnezeu.

În concluzie, din motivele invocate precum și din altele asupra cărora nu mă mai opresc acum, abordarea cunoașterii lui Dumnezeu prin "lentila" modelului integrării plurimodale care se referă la percepția naturală a omului căzut care trăiește într-un cosmos căzut,
mi se pare nepotrivit și reducționist. Extrem de simplist, extrem de schematizant și, să mă ierți, de-a dreptul caricatural.

Cunoașterea duhovnicească are cu totul alte "mecanisme" decât cunoașterea perceptiv-senzorială naturală. Despre activitatea duhovnicească a omului creștin nu scriu psihologii percepției naturale (exceptînd pe cei cu totul rătăciți), ci oamenii duhovnicești.

Condiția duhovnicească a omului este ireductibilă la condiția lui naturală căzută. Sunt paliere distincte, deși aflate în relație, în acest continuum viu care este ființa umană.
De voim să ne apropiem de taina cunoașterii duhovnicești, cred că avem nevoie de alte repere și de altă condiție personală. Iar mediul acestei cunoașteri e evident și incontestabil: Sfânta Biserică.

Last edited by Ioan_Cezar; 03.03.2015 at 22:11:08.
Reply With Quote