Judecata și osândirea aproapelui-din Patimi și Virtuți - Cuv. Paisie Aghiorâtul
Odată Cuv. Paisie Aghiorâtul a fost intrebat: "Gheronda, atunci când văd la cineva o patimă, ce să fac? Să încerc să o văd cu un gând bun ca pe o virtute, ca să nu judec?", iar el a răspuns:" Nu, ci să spui că omul cutare este așa și așa, dar să-i dai circumstanțe atenuante. Să spui că eu sunt mai rău decât acesta, deoarece acesta nu a fost ajutat. Căci dacă ar fi fost ajutat, ar fi făcut minuni.
Osândirea este plină de nedreptate
- Gheronda, judec și osândesc cu ușurință.
- Puterea de a judeca pe care o ai este un dar pe care ți l-a dat Dumnezeu, dar îl exploatează și aghiuță ca să te facă să judeci și să păcătuiești. De aceea, până nu ți se curăță judecata și până nu vine dumnezeiasca luminare, să nu te încrezi în ea. Atunci când cineva se ocupă de ceilalți și îi judecă, fără a-și fi curățat propria judecată, cade neîncetat în osândire.
- Și cum mi se va curăți judecata?
- Trebuie să o purifici. Poate că înlăuntrul tău ai intenție bună și o anumită putere de a judeca, și crezi că judeci întotdeauna corect. însă judecata ta este omenească, lumească. Străduiește-te să te eliberezi de ceea ce este omenesc, să devii dezinteresată, ca să vină dumnezeiasca luminare și judecata ta să devină duhovnicească, dumnezeiască. Atunci judecata ta va fi după dreptatea lui Dumnezeu și nu după dreptatea omenească, după dragostea și milostivirea lui Dumnezeu și nu după logica omenească.
Numai Dumnezeu judecă drept, fiindcă numai El cunoaște inimile oamenilor. Noi, deoarece nu cunoaștem judecata dreaptă a lui Dumnezeu, judecăm „după înfățișare", din afară, și de aceea greșim în judecata noastră și-1 nedreptățim pe celălalt. Judecata noastră omenească este o mare nedreptate. Ai văzut ce a spus Hristos? „Nu judecați după înfățișare, ci judecați judecată dreaptă"( Ioan 7, 24.)
Este nevoie de multă atenție, fiindcă niciodată nu putem ști exact cum stau lucrurile. Cu mulți ani în urmă, la o mănăstire din Sfântul Munte era un diacon foarte evlavios. Odată însă s-a îmbrăcat cu haine mirenești și s-a întors în ținutul său. Atunci mulți părinți au spus diferite lucruri împotriva lui. Dar ce se întâmplase? Cineva îi scrisese că surorile lui rămăseseră încă necăpătuite și, fiindcă s-a temut ca ele să nu o apuce pe o cale rea, a mers ca să le ajute. A găsit de lucru la o fabrică și trăia mai călugărește decât înainte. De îndată ce și-a căpătuit surorile, și-a lăsat lucrul și s-a dus să rămână în mănăstire. Egumenul, când a văzut că le știe pe toate, tipic, ascultări etc., l-a întrebat unde le-a învățat, iar acela și-a deschis inima și i-a destăinuit totul. Atunci egumenul l-a înștiințat pe episcop, iar acesta 1-a hirotonit îndată preot. Apoi s-a dus la o mănăstire îndepărtată și ducea acolo o viață foarte duhovnicească, cu multă nevoință. A ajuns la măsura sfințeniei și a ajutat duhovnicește mulți oameni. Unii, care nu știu ce s-a întâmplat cu el, poate că-1 osândesc și acum.
Cât de mult trebuie să luăm aminte la osândire! Cât de mult îl nedreptățim pe aproapele nostru atunci când îl osândim! De fapt, prin osândire ne nedreptățim pe noi înșine, iar nu pe ceilalți, deoarece Dumnezeu își întoarce fața de la noi. De nimic altceva nu Se scârbește atât de mult Dumnezeu ca de osândire, fiindcă Dumnezeu este drept, iar osândirea este plină de nedreptate.
Cum ajungem la osândire
- Gheronda, de ce cad adeseori în osândire?
- Pentru că te preocupi mai mult de ceilalți. Le urmărești pe maici și ești curioasă să afli ce face una sau alta. în felul acesta îi aduni lui aghiuță material de lucru ca să te arunce în osândire.
- De ce, Gheronda, în timp ce la început nu vedeam neajunsurile celorlalți, acum le văd și îi osândesc?
- Acum vezi neajunsurile celorlalți, fiindcă nu le vezi pe ale tale.
- De unde provin, Gheronda, gândurile de osândire?
- Din părerea înaltă pe care o avem despre noi înșine, adică din mândrie, și din tendința de a ne îndreptăți.
- Gheronda, osândirea provine din lipsa dragostei?
- Păi din ce altceva? Din lipsa dragostei și a rușinii. Dacă nu ai dragoste, nu vezi greșelile celorlalți cu îngăduință. Și așa îi umilești în sinea ta și îi osândești. După aceea merge aghiuță și îi pune să facă și altă greșeală, iar tu o vezi, îi osândești din nou, după care te porți fără rușine.
- Uneori, Gheronda, maica cu care lucrez mă supără și o osândesc.
- De unde știi tu cu câți demoni se războiește maica în momentul acela? Se poate să o fi războit cincizeci de demoni, ca să o doboare, iar pe tine să te facă să spui: „Aha, asta-mi erai!". Apoi, când văd că ai osândit-o, vor veni cinci sute de demoni ca să o doboare iarăși în fața ta și astfel să o osândești și mai mult. Se poate, de pildă, să-i spui: „Soră, nu pune lucrul acesta acolo! Aici este locul lui!". A doua zi va face aghiuță să uite ce i-ai spus și să îl pună iarăși în același loc. Va face și vreo altă neorânduială, iar tu vei spune în sinea ta: „Bine, dar ieri i-am spus să fie atentă, iar astăzi 1-a pus iarăși acolo! A mai făcut o neorânduială!". Și astfel o osândești și nu te poți abține să nu-i vorbești urât: „Nu ți-am spus, soră, să nu-l pui acolo? Aceasta este lipsă de rânduială. M-a smintit purtarea ta!". Aceasta a fost! Diavolul și-a făcut treaba lui. Te-a pus să o osândești, dar și să te răcești față de ea. Iar aceea, deoarece nu știe că tu ai fost pricina neatenției ei, va avea mustrări de conștiință pentru faptul că te-a smintit și va cădea în întristare. Vedeți cu ce viclenie lucrează aghiuță, iar noi ascultăm de el?
De aceea străduiți-vă să nu judecați pe nimeni, ci numai pe demoni care, deși au fost îngeri, au ajuns diavoli și în loc să se pocăiască, devin tot mai vicleni și mai răi, pornindu-se cu mânie să distrugă făpturile lui Dumnezeu. Adică cel viclean îi îndeamnă pe oameni să facă ciudățenii și neorânduieli și tot el aduce altor oameni gânduri de judecată și de osândire. în felul acesta el îi biruiește și pe unii, și pe alții. Dar cei care sunt biruiți și fac neorânduieli, își simt apoi vinovăția și se pocăiesc, pe când ceilalți, cei ce osândesc, se îndreptățesc pe ei înșiși, se trufesc și ajung să cadă în păcatul în care a căzut și cel viclean, în mândrie.
Osândirea alungă Harul lui Dumnezeu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|