View Single Post
  #7  
Vechi 04.03.2015, 21:14:26
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Judecata și osândirea aproapelui-din Patimi și Virtuți - Cuv. Paisie Aghiorâtul

<<continuare>>

- Gheronda, ori de câte ori îmi vine un gând împotriva cuiva, aceasta înseamnă întotdeauna că osândesc?

- Nu îți dai seama în acel moment?

- Uneori nu-mi dau seama imediat.

- Caută să-ți dai seama cât mai repede de căderea ta și să-ți ceri iertare atât de la maica pe care ai osândit-o, cât și de la Dumnezeu, căci aceasta se face piedică la rugăciune. Osândirea alungă îndată Harul lui Dumnezeu și aduce răceală în comunicarea ta cu Dumnezeu. Pe urmă cum să te mai rogi? Inima se face gheață, marmură.

Osândirea și clevetirea sunt cele mai mari păcate care îndepărtează Harul lui Dumnezeu mai mult decât orice alt păcat. „Așa cum apa stinge focul, spune Sfântul Ioan Scărarul, tot astfel și osândirea stinge Harul lui Dumnezeu"
- Gheronda, tare mai moțăiesc la slujba de dimineață.

- Nu cumva ai osândit vreo maică? Tu vezi lucrurile după aspectul exterior și osândești, de aceea moțăiești apoi în timpul slujbei. Adică din clipa în care cineva osândește și nu înfruntă lucrurile duhovnicește, începe a se răci duhovnicește și îi slăbesc puterile. Și atunci fie moțăiește, fie are insomnie.

- Gheronda, cad adeseori și în lăcomia pântecelui.

- Ascultă, lucrul la care trebuie să iei bine aminte acum este osândirea. Dacă nu vei tăia osândirea, nu te vei putea izbăvi nici de lăcomia pântecelui. Omul care osândește, deoarece alungă Harul lui Dumnezeu, rămâne neajutorat și nu poate să-și corecteze defectele. Iar dacă nu-și dă seama de greșeala lui, pentru a se smeri, va avea mereu căderi. Dacă însă înțelege și cere ajutorul lui Dumnezeu, atunci va veni din nou Harul lui Dumnezeu.

Cel care îi osândește pe ceilalți cade în aceleași greșeli

- Gheronda, cum se face că, atunci când judec o maică pentru o oarecare greșeală de-a ei, peste puțin timp fac și eu aceeași greșeală?

- Dacă cineva osândește pe un altul pentru o greșeală pe care o face și nu își dă seama de căderea sa, ca să se pocăiască, de obicei cade în aceeași greșeală, ca să-și înțeleagă greșeala. Adică Dumnezeu, din dragoste, îngăduie ca el să ajungă în starea celui pe care 1-a osândit. Dacă spui, de pildă, că cineva este avar și nu-ți dai seama că ai osândit, Dumnezeu își retrage Harul Său și îngăduie să cazi și tu în avariție; și atunci te pui și tu pe adunat. Până îți vei da seama de căderea ta și vei cere iertare de la Dumnezeu, vor acționa legile duhovnicești.

Ca să te ajut, îți voi spune ceva despre mine. Când eram la Sfânta Mănăstire Stomiu, am aflat despre o colegă de-a mea din școala primară că apucase pe o cale greșită și făcea multe suflete să păcătuiască în Konița. Am început așadar să mă rog să o lumineze Dumnezeu și să-i dea în gând să urce la mănăstire, ca să-i vorbesc. Am pregătit și câteva pasaje despre pocăință din Sfânta Scriptură și din scrierile Părinților. într-o zi a venit împreună cu alte două femei. I-am vorbit, și părea că a înțeles. A continuat apoi să vină adeseori împreună cu copilul ei și aducea lumânări, untdelemn, tămâie pentru biserică. Odată niște cunoscuți de-ai mei, închinători din Konița, mi-au spus: „Părinte, femeia asta se preface. Aici aduce lumânări și tămâie, iar acolo jos continuă să păcătuiască cu ofițerii". Când aceea a venit din nou, am găsit-o în biserică sărutând icoanele. Atunci am început să strig la ea: „Pleacă de aici! i-am spus. Ai pângărit tot ținutul!...". Ea, sărmana, a plecat plângând. Nu a trecut mult timp și am început să simt un mare război trupesc. „Ce este asta? mi-am spus. Niciodată nu am avut o astfel de ispită. Ce se întâmplă?". Nu puteam să găsesc pricina. Am făcut rugăciune. Nimic. Atunci am luat-o la deal spre Cămila(Așa se numește un vârf de munte din munții Pindului, care are forma asemănătoare unei cămile.). „Mai bine să mă mănânce urșii", mi-am spus. Și am înaintat destul în munte, dar războiul nu mă slăbea. Am scos o secure mică pe care o aveam agățată la brâu și mi-am lovit de trei ori piciorul, crezând că prin durere va fugi ispita. Pantoful s-a umplut de sânge, dar nimic! Deodată mi-a venit în minte acea femeie și cuvintele pe care i le spusesem. „Dumnezeul meu, am spus atunci, eu am trăit acest iad numai pentru puțin și nu-1 pot îndura, dar această femeie, sărmana, trăiește continuu acest iad... Iartă-mă că am osândit-o!". Și îndată am simțit o răcorire dumnezeiască și războiul trupesc a dispărut. Vezi ce face osândirea?
Dacă trecem cu vederea greșelile celorlalți, atunci și Dumnezeu le va trece cu vederea pe ale noastre

- Gheronda, astăzi, la alesul măslinelor, judecam pe unele maici, deoarece vedeam că nu-și făceau treaba cu atenție.

- Caută să lași deoparte judecările și osândirile, căci apoi te va judeca și pe tine Dumnezeu. Tu nu pui la un loc cu cele bune nici măcar o măslină puțin stricată?
- Nu, Gheronda, sunt atentă ca să nu pun.

- Dacă și Hristos ne va alege astfel la Judecată, suntem pierduți! Dar dacă trecem acum cu vederea greșelile celorlalți și nu îi osândim, îi vom putea spune lui Hristos: „Hristoase al meu, pune-mă și pe mine într-un colț de Rai!". Vă amintiți ce scrie în Pateric despre acel monah nepăsător care s-a mântuit pentru că nu osândea pe nimeni? Când a sosit ceasul morții, era foarte bucuros și împăcat. Atunci Starețul său, ca să se folosească părinții ce se adunaseră de la chiliile de primprejur, 1-a întrebat: „Frate, cum de nu te temi de moarte, de vreme ce ai trăit în nepăsare?". Iar fratele i-a răspuns: „Este adevărat că am trăit în nepăsare, însă de atunci de când am devenit monah, m-am străduit să nu osândesc pe nimeni. De aceea îi voi spune acum lui Hristos: «Hristoase al meu, sunt un ticălos, dar cel puțin am păzit porunca Ta «Nu judecați, ca să nu fiți judecați!»". „Fericit ești, frate, i-a spus atunci Starețul, căci te-ai mântuit fără osteneală!"(Vezi Patericul cel Mare, voi. I, cap. 3, pf. 51, Ed. Sihăstriei „Nașterea Maicii Domnului", Panorama - Tesalonic, 1994, p. 344.).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote