"cu privire la dumnezeiasca și inexprimabila întrupare, care depășește orice minte si orice înțelegere a unicului Dumnezeu Cuvântul al Sfintei Treimi, Domnul nostru Iisus Hristos, mărturisim două naturi, cea dumnezeiască și cea omenească, care s-au legat reciproc și s-au unit după ipostasă, formând din cele două firi o singură ipostasă compusă. Spunem că se păstrează cele două firi si după unire în singura ipostasă compusă, adică în singurul Hristos.
-Astfel si în întruparea unicului Dumnezeu Cuvântul al Sfintei Treimi spunem că firea întreagă și desavârsita a Dumnezeirii în una din ipostasele ei s-a unit cu toată firea omenească
-Dumnezeirea a comunicat cu noi în întregime în una din ipostasele ei.
-Spunem, însă, ca s-a unit întreaga ființă a Dumnezeirii cu întreaga fire omenească. Dumnezeu Cuvântul n-a lăsat nimic din cele ce a sădit în firea noastră când ne-a plăsmuit la început, ci le -a luat pe toate, corp, suflet gânditor și rațional si însușirile acestora
-El în întregime m-a luat pe mine în întregime, El în întregime s-a unit cu mine în întregime, ca să-mi dăruiască mie în întregime mântuirea. Căci ceea ce este neluat este nevindecat.
-Spunem deci că dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu a preexistat fără de timp și veșnic, că este simplă, necompusă, necreată, necorporală, nevăzută, impalpabilă, necircumscrisă și are pe toate câte le are Tatăl, pentru că este deoființă cu El;
-se deosebește de ipostasa părintească prin modul nașterii și prin relație, este desavârsită și nu se desparte niciodată de ipostasa Tatălui, în vremurile din urmă, însă, Cuvântul, fără să se despartă de sânurile părintești, a locuit, cum numai El știe, în pântecele Sfintei Fecioare, în chip necircumscris, fără de sămânță și într-un chip incomprehensibil si si -a luat în însăși ipostasa Lui cea mai înainte de veci corp din Sfânta Fecioară.
-Cuvântul lui Dumnezeu era în toate si mai presus de toate, chiar când era în pântecele Sfintei Născătoare de Dumnezeu
-însăși ipostasa Cuvântului lui Dumnezeu s-a făcut ipostasa trupului, iar ipostasa Cuvântului, care era mai înainte simplă, a devenit compusă. Compusă din două firi desavârsite, din Dumnezeire și omenire. Ea are atât însușirea caracteristică și determinantă a fiimii dumnezeiești a Cuvântului lui Dumnezeu, potrivit căreia se deosebește de Tatăl si de Duhul, cât și însușirile caracteristice și determinante ale trupului, potrivit cărora se deosebește de mamă si de ceilalți oameni.
Are apoi si însușirile firii dumnezeieși, potrivit cărora este unit cu Tatăl și cu Duhul, și însușirile firii omenești, potrivit cărora este unit cu Maica Sa și cu noi. Mai mult, se deosebește de Tatăl și de Duhul, de Maica Sa și de noi, prin aceea că același este simultan si Dumnezeu și om. Căci știm că aceasta este însușirea cea mai specială a ipostasei lui Hristos.
-Nu-l propovăduim numai Dumnezeu, lipsit de omenirea noastră, și nici numai om, lipsindu-l de Dumnezeire. Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași, și Dumnezeu și om în același timp, Dumnezeu desavârsit și om desavârsit; în totul Dumnezeu și în totul om; același în totul Dumnezeu împreună cu trupul său și în totul om împreună cu Dumnezeirea Lui mai presus de Dumnezeire. Prin expresia âDumnezeu desavârsit și om desavârsit", arătăm deplinătatea si desăvârșirea firilor. Prin expresia âîn totul Dumnezeu si în totul om", arătăm unitatea și indivizibilitatea ipostasei."
"Unul este deci Hristos, Dumnezeu desavârsit și om desavârsit, căruia împreună cu Tatăl si cu Duhul ne închinăm printr-o singură închinăciune împreună cu preacuratul Lui trup, deoarece nu susținem că trupului Lui nu i se cuvine închinăciune. Trupul este adorat în singura ipostasă a Cuvântului, care s-a făcut ipostasa trupului. Prin aceasta nu ne închinăm făpturii, căci nu ne închinăm trupului Lui ca unui simplu trup, ci ca unuia unit cu Dumnezeirea, pentru că cele două firi ale Lui se reduc la o singură persoană si la o singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul.
Mă închin celor două firi ale lui Hristos din cauza Dumnezeirii unită cu trupul. Căci nu introduc a patra persoană în Treime â să nu fie! â, ci mărturisesc o singură persoană a lui Dumnezeu Cuvântul si a trupului Lui. Căci Treimea a rămas Treime si după întruparea Cuvântului"
Last edited by cristirg; 04.03.2015 at 23:47:46.
|