Citat:
În prealabil postat de Lucian008
Am spus in acelasi timp ca este atat persoana umana, cat si persoana divina, dar specificand ca este una si aceeasi persoana. Atunci cam ce spune asta despre demersul tau?
|
A vorbi despre Două Persoane, care de fapt este Una Singură, este total absurd.
Asta arată CONFUZIE, NONSENS și CONFUNDAREA FIRILOR CU PERSOANA - firi care se unesc fără să se confunde în Persoana lui Hristos. Nu este permis nimănui să vorbească despre două persoane când se referă la Hristos.
"Vorbind despre
ipostas compus, ne referim neaparat la alcatuirea din doua firi desavarsite, cea dumnezeiasca si cea omeneasca.
"intelegerea eretica a acestei sintagme, fie prin credinta ca s-ar fi format un ipostas din alte doua ipostasuri, adica cel dumnezeiesc si cel omenesc, fie prin acceptarea existentei unui alt ipostas din doua firi (
Vlădica Ierotheos Vlachos)
"În Hristos, ziditul ramane zidit, muritor, descriptibil si vazut,
in vreme ce neziditul ramane nezidit, nemuritor, nedescriptibil si nevazut."
"Dupa unirea ipostatica a celor doua firi,
a existat o singura Persoana intr-un singur ipostas.
Prin gandire filosofica, Nestorie a ajuns sa sustina categoric ca fiecare fire isi are persoana sa. El spunea ca,
prin unirea celor doua firi, Hristos a luat doua persoane,
adica Persoana dumnezeirii si cea a omenescului (exact ceea ce ai afirmat și domnia ta n.m.), si ca astfel, a rezultat o a treia persoana, pe care el a numit-o âpersoana iconomieiâ sau âpersoana legiiâ. Dupa gandirea lui Nestorie, persoana lui Hristos nu se identifica nici cu persoana lui Dumnezeu, si nici cu persoana omului; de aceea, atunci cand cele doua firi se separa, aceasta persoana inceteaza sa mai existe.
Si aceste puncte de vedere eretice au fost respinse de Biserica. Unirea celor doua firi a avut loc in Persoana Cuvantului. Dupa cum spune Sfantul Ioan Damaschin,
Insusi Dumnezeu Cuvantul a devenit ipostas in trup (
aceasta este definirea corectă, ci nu că a devenit persoană umană n.m.). "Dumnezeu Cuvantul S-a făcut ipostas al trupuluiâ". Hristos este unul, Dumnezeu desavarsit si om desavrarsit, si Se smereste intru totul, in alcatuirea Sa din fire dumnezeiasca si omeneasca. Prin urmare, si trupul primeste inchinare tocmai pentru ca Dumnezeu Cuvantul S-a facut ipostas in el.
Aceasta inseamna ca Hristos nu este alcatuit din doua persoane si mai inseamna ca, prin unire, nu s-a format o persoana a legii, pentru ca Dumnezeu Cuvantul S-a facut ipostas al trupului, iar firea dumnezeiasca si cea omeneasca s-au unit fara schimbare, fara amestecare, fara despartire in ipostasul Cuvantului." (
Vlădica Ierotheos Vlachos)
Din Hotărârile celui de-al V-lea Sinod Ecumenic:
Citat:
În prealabil postat de Capy
V.Daca cineva intelege singurul ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos ca si cum ar presupune mai multe ipostasuri si incearca prin aceasta sa introduca in taina lui Hristos doua ipostasuri sau doua persoane, si dupa ce a introdus doua persoane, vorbeste de o persoana dupa demnitate, cinstire si inchinare, cum au scris in nebunia lor Teodor si Nestorie, si [care] cleveteste ca Sfantul Sinod din Calcedon ar fi folosit expresia un singur ipostas in acelasi inteles nelegiuit; si nu marturiseste ca Dumnezeu Cuvantul S-a unit cu trupul dupa ipostas, si din aceasta pricina este un singur ipostas sau o singura persoana, si ca in acest sens Sfantul Sinod din Calcedon a marturisit un singur ipostas al Domnului nostru Iisus Hristos, unul ca acesta sa fie anatema. Caci Sfanta Treime nu a primit adaugare de persoana sau ipostas dupa intruparea Cuvantului lui Dumnezeu, Unul din Sfanta Treime.
|