Harismele duhovnicești ale Cuviosului Paisie Aghioritul, așa cum le-am cunoscut(3))
<< CONTINUARE >>
Textul conferinței susținute de Athanasios Rakovalis în cadrul întâlnirii de la București cu titlul „Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul. Mărturia unui ucenic”
Oamenii care au pierdut experierea Harului dumnezeiesc tind să ideologizeze învățătura Mântuitorului. Să o reducă la măsura logicii umane. Tot ce nu „încape” în mintea lor umană este eliminat. Ceva de genul patului lui Procoust. Cred că același lucru l-a făcut și Toma d΄Aquino, precum și Teologia, sau mai bine spus, filosofia occidentală. Ca și destui dintre noi, ortodocșii. Am putea spune că este o atitudine umană previzibilă.
Părinții noștri vorbesc, teologhisesc cele pe care le-au trăit. Ceilalți filosofează în jurul celor pe care le presupun a fi valabile. Dogmele Bisericii noastre nu sunt produsul strădaniei minții umane, ca în cazul ideologiilor. Dogmele ortodoxe izvorăsc din experierea lui Dumnezeu, în Duhul Sfânt. Mai întîi trăirea, și după aceea dogma. Experierea prin Duhul Sfânt este cea care sprijină pe om în credința și dogma cea adevărată. Dacă lipsește această experiere, dacă credința este abordată doar la nivelul minții, atunci omul o trăiește ca pe o ideologie religioasă.
Părintele Paisie a dovedit prin viața sa, prin însăși existența sa, veridicitatea dogmei ortodoxe. Nicăieri nu mai există oameni îndumnezeiți, în nici o altă religie, în nici o confesiune. Sfinții sunt temelia învățăturii ortodoxe deoarece au materializat-o prin viața lor. Sfinții sunt învățătorii lumii. Aceștia țin făclia aprinsă.
Să continuăm, însă, cuvântul nostru cu încă un dar duhovnicesc pe care mi l-a oferit cu aproximativ un an înainte de adormirea sa. Mi-a cerut să-l duc cu mașina mea de la Sfântul Munte la Mănăstirea Suroti de lângă Tesalonic, unde și este înmormântat acum, una dintre mănăstirile care se aflau sub călăuzirea sa duhovnicească. Tresăltam de bucurie. Urma să fim doar noi doi timp de trei ore!
Am început călătoria. Marea simplitate și smerenie a Starețului mă făceau să-l simt foarte apropiat. Parcă îl vedeam pe tatăl meu. Uitasem că avea puterea să izgonească, printr-un cuvânt, demoni și boli incurabile. Că fața lui strălucise ca soarele etc. Spre sfârșitul călătoriei, în timp ce conduceam printre curbe, l-am întrebat deodată: „Gheronda, vorbește-mi despre Dumnezeu, … cum este?”. Nu a vorbit, ci doar și-a aplecat capul și s-a rugat. Puțin … nici un minut! Deodată, sufletul mi „s-a deschis”, „s-a deschis” cerul și am început să simt pe Dumnezeu peste tot. În mașină, afară, în munți, departe, în îndepărtatele galaxii. Peste tot! Era peste tot și umplea totul, dar nu era nimic din toate acestea. O esență care le depășea pe toate celelalte, fără să se amestece sau să se confunde cu ele. O putere care susține totul în viață, atotprezentă, dar neînțeleasă de nimeni, în afara oricărei percepții. Nu poate nimeni să o descopere cu propriul său efort, care să-l ducă la mândrie. Este o putere care se descoperă de la sine.
Trăiam un fel de extaz, un fel de „beție” duhovnicească, fără să-mi pierd, însă, simțurile și contactul cu lumea materială. O „beție duhovnicească”, după cum o numesc asceții de demult în scrierile lor.
Era ca și cum cineva mi-ar fi luat un văl de pe minte, de pe suflet și începeam să trăiesc nu numai într-un anume loc din lume, ci în lumea toată. Închipuiți-vă un surd, care începe deodată să audă! A trăit în aceeași lume, fără sunete însă. Acum aude! Închipuiți-vă un orb, care începe dintr-odată să vadă. Aceeași lume are de astă dată și imagini, și culori! Așa și eu, trăiam în aceeași lume de mai înainte, doar că acum Îl simțeam și pe Dumnezeu și, prin intermediul Lui, multe lucruri profunde, importante și frumoase. Participam dintr-odată și la lumea materială, și la cea spirituală. Îmi închipui că așa erau cândva oamenii… Cred că Adam și Eva au fost în Rai într-o stare mai bună, căci, după cum arată Sf. Scriptură, ei vedeau, auzeau și vorbeau cu Dumnezeu. Am fi putut spune mai multe, dar mă tem să nu vă obosesc, iar timpul este limitat.
Vă rog, însă, să mai fiți atenți la un lucru. Observați dărnicia Starețului, care imită pe Dumnezeu, pe Domnul nostru Iisus Hristos. Ce i-am cerut eu? Câteva cuvinte, câteva fraze. Ce mi-a dăruit el? O experiență inestimabilă! Ce bogăție duhovnicească! Ce dărnicie! Ce dragoste!
De ce să se minuneze omul mai întâi? De îndrăzneala pe care o avea înaintea lui Dumnezeu? Cum L-a „emoționat” pe Dumnezeu cu o rugăciune foarte scurtă, dar înflăcărată, făcută din inima sa cea aprinsă de dragoste! De cine să ne minunăm? De Sfânt, sau de Dumnezeu? De îndrăzneala omului, sau de pogorământul lui Dumnezeu? Despre ce măsură a pogorământului vorbim? Cum de acceptă Dumnezeu și cât Se împărtășește omului? Consider că măsurile depășesc cu totul logica noastră. Logica noastră redusă și ieftină, care nu poate înțelege dragostea lui Dumnezeu.
Sfântul este un lucru minunat. Dumnezeu este, însă, minunea prin excelență. Dragostea sfinților este un ocean fără sfârșit, o mare de smerenie, foc minunat, care atunci când este comparat cu Dumnezeu, însă, este ca o scânteie în fața soarelui. Omul iubește, Dumnezeu este dragostea. O diferență ontologică uriașă.
Încet-încet, puțin câte puțin, puterea mea de percepție s-a stins, a dispărut, s-a retras sau, poate, a încetat. Darul a dispărut. Ce a lăsat în urmă? Recunoștință, o adâncă satisfacție, vindecare, siguranță, cunoaștere… O stare permanentă de topire a conștiinței, lipsa de teamă în legătură cu soarta lumii, bucurie generată de sigura exterminare a răului, bucurie pentru viața veșnică pe care ne-o dăruiește, bucurie pentru că este atât de bun și ne iubește atât de mult. Desigur, astăzi starea mea duhovnicească s-a schimbat. Mi-am pierdut sursa de căldură care mă „încălzea” duhovnicește și sufletul mi s-a răcit. Datorită lipsei mele de trezvie. Măsura păcătoșeniei mele este echivalentă cu măsura darului primit. Vă rog să faceți rugăciuni pentru mine și să mă pomeniți la Sfintele Liturghii.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|