Afirmația că "Hristos a devenit persoană omenească", începînd cu actul Întrupării și continuînd neîntrerupt cu întreaga Lui Lucrare, este cu totul adevărată și de o importanță crucială atât pentru Ortodoxia cât și pentru Ortopraxia noastră. Pentru mântuire.
Părintele Stăniloae subliniază ca întotdeauna că Hristos ne este nu doar Împăratul și Domnul, ci și Învățătorul și Modelul nostru. Fratele nostru.
Oamenii nu pot deveni persoane decât așa cum a arătat Hristos că este Calea, Adevărul, Viața. Și cum anume a arătat Hristos, luînd în Ipostasul Său firea noastră omenească, devenirea noastră întru Ființă? Prin tot modul Lui de viață caracterizat de o desăvârșită smerenie, de o golire completă de voia proprie (în supunerea desăvârșită față de Tatăl, în ascultarea până la moartea pe Cruce), de o supunere a voinței omenești față de Voia Tatălui Ceresc.
Rugăciunea din Ghetsimani este momentul în care primim cea mai măreață lecție despre devenirea omului ca persoană. Pricepem că așa, doar așa, cu acel mod de a trăi și a ne ruga, noi devenim persoane.
În același context, apostrofarea ucenicilor care nu puteau să Îl însoțească la rugăciune, exprimă și adevărul pedagogic referitor la taina devenirii omului ca persoană.
Apoi, Domnul vorbește necontenit despre dragoste. Vorbește, punînd dragostea ca valoare supremă, și totodată arată concret ce înseamnă aceasta. De aceea și cere, la sfârșit, să ne iubim unii pe alții așa cum El ne-a iubit mai întâi. Dealtfel, acest Mesaj este Mesajul central al Evangheliei, care nici nu putea lipsi din chemarea pe care Dumnezeu o adresează mereu omului și pe care o regăsim mereu în Vechiul Testament - această mare scrisoare de dragoste a lui Dumnezeu, mereu retrimisă prin prooroci și drepți, către oameni.
Înțelegem din taina devenirii lui Hristos ca persoană omenească un lucru cheie pentru noi: nici noi nu putem deveni persoane dacă nu deprindem, precum ne-a învățat chiar El, comuniunea cu Persoanele Sfintei Treimi. Prin lepădarea voii proprii, prin lepădarea de sine. Nu poat edeveni nimeni vas al Duhului dacă mai întâi nu se leapădă de toate cele ale sale. Prin voia noastră doar omenească, așadar fără Hristos - fără Duhul Lui lucrător în noi, înțelegem că nu putem nimic face pentru devenirea noastră din indivizi în persoane, din ființe solitare și egotice în evenimente ale comuniunii dintâi.
Toate aceste lucruri, care orientează întreaga noastră viață de credință, de la idei și sentimente până la cele mai mici detalii ale faptelor noastre, au în centrul lor lepădarea voii proprii și urârea de sine, totală, până la deznădejde. Hristos ne arată, prin moartea urmată de Inviere că în iadul deznădejdii creștinul va găsi în sfârșit pe Cel pe Care Îl caută cu atâta dor: pe Dumnezeu. Aceasta însă nu o facem prin moartea cea de la sfârșit, ci prin moartea de fiece zi a tendinței noastre către nimic.
Să ne ajute Dumnezeu să înțelegem ce înseamnă a deveni o persoană și apoi, cu silirea și dragostea noastră, după puteri, însoțiți de Mângâietorul, să biruim fiecare piedicile cumplite din noi înșine, mai întâi.
Deie Dumnezeu să devenim cu toții din indivizi umani persoane, așa cum El a devenit mai întâi persoană, pentru noi și pentru a noastră mântuire!
Last edited by Ioan_Cezar; 10.03.2015 at 08:06:50.
|