<< continuare >>
3.2.6 Răbdarea necazurilor. „În lume necazuri veți avea, dar îndrăzniți, Eu am biruit lumea”, zice Hristos ucenicilor Săi. Este imposibil să trăim în lume fără să ne confruntăm cu tot felul de necazuri, greutăți sau suferințe. Și aceasta pentru că lumea în care trăim este în același timp o lume căzută, marcată de păcat, dar și mântuită potențial în Iisus Hristos, adică eliberată de păcat și de moarte, care nu mai au stăpânire absolută asupra oamenilor. Mântuirea lumii nu înseamnă și dispariția necazurilor din viața oamenilor pentru că acestea, ca și consecință a păcatelor, țin de libertatea lor precum și de iconomia însușirii personale a mântuirii. Dacă mântuirea lumii ar fi însemnat și dispariția necazurilor și greutăților vieții, toți oamenii s-ar fi mântuit în mod automat, fără participarea lor proprie la procesul însușirii personale a mântuirii și chiar împotriva voinței lor. Căci nu toți vor să accepte mântuirea. Dumnezeu ar fi încălcat astfel libertatea omului. Tocmai de aceea, Mântuitorul zice: „Cel ce voiește să vină după Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-Mi urmeze Mie” (Matei 16, 24). Mântuitorul n-a suprimat necazurile, ci le-a luat asupra Sa împreună cu păcatele oamenilor care sunt cauza tuturor suferințelor din lume. Iar prin învierea Sa, El a biruit păcatul cu toate consecințele lui asupra oamenilor. Astfel că cei ce sunt uniți cu Hristos prin credință și prin străduința de a duce o viață plăcută lui Dumnezeu, se împărtășesc în tot momentul de ajutorul lui Dumnezeu, care preface necazul în binecuvântare și suferința în bucurie. De aceea Hristos ne invită, zicând: „Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați și Eu vă voi odihni pe voi. Luați jugul Meu asupra voastră și învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre. Căci jugul Meu este bun și povara Mea este ușoară” (Matei 11, 29-30).
Sfântul Marcu Ascetul (sec. IV), dezvoltă în scrierile sale o adevărată teologie a necazurilor care poate fi rezumată în cinci puncte:
Prin necazuri, Dumnezeu ne atrage de la păcate;
Necazurile urmează, în general, păcatelor, chiar dacă le-am mărturisit în Taina Spovedaniei. Uneori poate trece vreme îndelungată de la săvârșirea păcatelor până la „răsplata” lor. Există o „lege” a compensației între păcatul săvârșit cu voie liberă și necazul care vine fără voia noastră. („De nu vrei să pătimești răul, să nu vrei nici să-l faci, pentru că lucrul dintâi urmează cu necesitate celui de al doilea, căci ce seamănă fiecare, aceea va și secera (Galateni 6, 8). Semănând de bună voie cele rele și secerându-le fără voie, trebuie să ne minunăm de dreptatea lui Dumnezeu. Dar fiindcă a rânduit o vreme oarecare între semănat și seceriș, nu credem în răsplată”);
Prin necazuri firea noastră aplecată spre păcat se restabilește, încetul cu încetul, și se întărește din nou ca să poată rezista ispitei și să nu mai păcătuiască;
Necazurile pot veni chiar și atunci când n-am păcătuit noi; ne vin pentru păcatele semenilor;
Răbdarea necazurilor, adică purtarea lor cu curaj, este un semn de putere și de înțelepciune care sporesc mereu în noi puterea și înțelepciunea.
Se întâmplă de multe ori că necazurile vieții ne apropie de Dumnezeu mai mult decât orice altă faptă bună, pentru că ele ne arată că fără Dumnezeu nu putem face nimic. Mai cu seamă în necazuri, în boli și suferințe de tot felul, experimentăm puterea și ajutorul lui Dumnezeu. De aceea Părinții ne învață să nu ne descurajăm în necazuri, ci să ne încredințăm milostivirii lui Dumnezeu, „care toate le lucrează spre binele celor ce ce-L iubesc” (Romani 8, 28), rugându-L să-și împlinească voia Sa în noi și în viața noastră.
Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|