View Single Post
  #1  
Vechi 12.03.2015, 22:25:57
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Conținutul rugăciunii după Sfântul Simeon Noul Teolog

Conținutul rugăciunilor este adecvat și corespunde fiecărui Ipostas divin în parte. Sunt rugăciunile trinitare. Sfântul Simeon zice: €žAtunci când suntem înălțați la Dumnezeu Tatăl de către Duhul, Care ne înalță împreună și El prin Cuvântul, și ne întindem spre El mâinile și ochii, zicem: Tatăl nostru...Iar când în Duhul Care dă înțelegere venim la Fiul să-I aducem rugăciunile, spunem: Fiule Cel Unul-Născut, Cuvinte Cel împreună-veșnic al lui Dumnezeu și Tatăl, Unul din Cel Unul, Dumnezeu din Dumnezeu, fără de început, din Cel ce este fără de început, veșnic din Cel veșnic, fără de sfârșit, din Cel fără de sfârșit, lumină din lumină, viață din viață, ai milă de păcatele noastre!. Tot așa, chemând pe Duhul Sfânt, spunem: Duhule Sfinte, Care purcezi nerostit din Tatăl, Care vii la noi cei credincioși prin Fiul, Duhule al vieții și al înțelegerii, Duhule al sfințeniei și al desăvârșirii, vino și te sălășluiește și rămâi întru noi, prefă și luminează inimile noastre!€œ (Al treilea discurs teologic, în vol. Sfântul Simeon Noul Teolog, Scrieri, partea I, Ed. Deisis, Sibiu, 2001).

Această rugăciune, cu un profund conținut dogmatic, trinitar, hristologic și pnevmatologic, solicită credinciosului concentrare. Ea îi oferă totodată elan, îl lansează spre Dumnezeu Tatăl, prin lucrarea Duhului, Care îl ajută să se înalțe prin Cuvântul, Fiul, ce îi dă mai multă încredere și curaj. Iar creștinul, în această înălțare către Tatăl, nu este singur. Și nu este numai cu sufletul, ci și cu trupul, cu întreaga sa ființă, zicând: Tatăl nostru, Care ești în ceruri...

O asemenea rugăciune îl face pe credincios să fie conștient de modul cum trebuie să se roage, știind cui I se închină. Prin rugăciune, la Sfântul Simeon, dogma creștină nu rămâne nicidecum o simplă cunoaștere teoretică a unui adevăr de credință, ci devine o mărturisire și o trăire a acestui adevăr, în care creștinul se implică cu toată ființa sa.
Rugăciunea către Mântuitorul Hristos

Rugăciunea este adresată fiecărei Persoane, privită nu izolat, ci într-o relație treimică. Desigur, cele mai multe rugăciuni sunt adresate Domnului nostru Iisus Hristos, Mântuitorul lumii, Care S-a întrupat, S-a făcut om. Noi știm multe din Sfintele Evanghelii, despre lucrarea și faptele Sale mântuitoare, iar în rugăciune, lucrarea Sa este percepută ca fiind mereu actuală. Rugăciunea către Domnul nostru Iisus Hristos are profunde temeiuri scripturistice. Cuvintele adresate Lui sunt în gura celui care se roagă ca un balsam, dându-i încredere în tot ceea ce cere cu credință. Cuvintele Lui din Sfânta Evanghelie devin glasul creștinului care se roagă. De aceea, Sfântul Părinte unește eforturile sale ascetice cu cuvintele rugăciunilor, în centrul cărora este Hristos Domnul, de la Care începe viața sa mistică, primind revelații dumnezeiești.

Ținta rugăciunii, spune Sfântul Simeon, este nu doar iertarea păcatelor, ori câștigarea milei lui Dumnezeu, sau alte binecuvântări, ci dobândirea luminii dumnezeiești, care se împlinește printr-o rugăciune continuă și pentru care se cere multă insistență din partea omului.

Importantă este mai ales rugăciunea lui Iisus:Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă!€œ. Ea își are originea în rugăciunile tainice, mentale, rostite sub forma unei chemări lăuntrice (fără glas), repetată de multe ori, cu insistență și pentru o mai profundă interiorizare. Se face îndeosebi seara, continuând până noaptea târziu în liniște, în chilia monahului, sau singur în cameră, într-o atmosferă intimă, ca și cum Dumnezeu este prezent, ne ascultă și ne însoțește în rugăciune. Este o rugăciune care presupune mari eforturi din partea trupului, fără ca vreun mădular să facă nici cea mai mică mișcare. Încât omul rămâne nemișcat, ca o statuie, sau ca un duh.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)

Last edited by cristiboss56; 12.03.2015 at 22:42:31.
Reply With Quote