View Single Post
  #348  
Vechi 14.03.2015, 17:08:50
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
"Pentru aceea nu putem sa spunem ca firea Cuvantului a patimit, caci nu a patimit in El Dumnezeirea. Spunem, insa, ca a patimit in Hristos firea omeneasca, fara sa lasam sa se inteleaga toate ipostasele omenesti, ci marturisim ca Hristos a suferit in firea omeneasca. Astfel cand spunem "firea Cuvantului" indicam pe insusi Cuvantul. Iar Cuvantul poseda si comunul fiintei, dar si particularul ipostasei. "
Sf. Ioan Damaschinul, Dogmatica, Despre unirea ipostatica, cap.VI
Nu are nici o legătură cu răstălmăcirile tale!
Sintagma, "Firea Cuvântului" indică firea divină (dumnezeiască) a lui Hristos, ci nu vreo "persoană omenească". Nu indică nici firea umană (omenească) - care a pătimit pe cruce - a lui Hristos.

Redau mai jos exact cuvintele Sfântului Ioan Damaschin.
Sf. Ioan Damaschinul, Dogmatica, Despre unirea ipostatica, cap.VI:

"Iar cand spunem dupa fericitii Atanasie si Chiril ca firea Cuvantului s-a intrupat spunem ca Dumnezeirea s-a unit cu trupul. Pentru aceea nu putem sa spunem ca firea Cuvantului a patimit, caci nu a patimit in El Dumnezeirea. Spunem, insa, ca a patimit in Hristos firea omeneasca, fara sa lasam sa se inteleaga toate ipostasele omenesti, ci marturisim ca Hristos a suferit in firea omeneasca. Astfel cand spunem "firea Cuvantului" indicăm pe insusi Cuvantul. Iar Cuvantul poseda si comunul fiintei, dar si particularul ipostasei." (Sf. Ioan Damaschin arată limpede că, nu este o altă Ipostasă decât cea a Cuvântului - Unul din Treime - care rămâne neschimbată atât în natura / firea Ei, cât și în însușirea Ei ipostatică, prin care Se deosebește de Ipostasa Tatălui și a Duhului Sfânt, dar și de ipostasele omenești [umane])

Este de la sine înțeles că, Cuvântul posedă și comunul fiintei, dar si particularul ipostasei. Deoarece Cuvântul (a doua Persoană a Sfintei Treimi), este de o ființă cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, însă nu se confundă cu Tatăl și cu Sfântul Duh, ci Se deosebește de Ei, prin însușirea Sa ipostatică - Nașterea Sa din Tatăl mai înainte de toți vecii.

Am spus încă de la bun început că Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu, după dumnezeire este de o ființă /esență / substanță / fire / natură cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, iar după omenitate (nu după Ipostas / Persoană) este de o ființă /esență / substanță / fire / natură cu noi.

Sf. Ioan Damaschin arată limpede că unirea pentru totdeauna a firii umane (omenești) cu firea divină (dumnezeiască) s-a realizat fără schimbare, fără amestecare, fără despărțire și fără împărțire în Ipostasul Cuvântului. Așadar, prin unirea celor două firi în Persoana lui Hristos caracterul neschimbabil al celor două firi nu se denaturează.

Last edited by Capy; 14.03.2015 at 17:20:07.
Reply With Quote