Citat:
În prealabil postat de Capy
Pentru aceea și spune Sf. Ioan Damaschin: "Trupul lui Dumnezeu Cuvântul nu există într-o ipostasă proprie, nici nu s-a făcut o altă ipostasă (așa cum afirmă păr. Stăniloae n.m), în afară de ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul."
|
Citez aceasta postare, nu pt. a-i spune autorului ei ceva, (fiindca am vazut cam ce intelege din citatele pe care le da), ci pt. eventualii useri care citesc pe aici, si care, la fel ca si Cristirg, necunoscand si neintelegand anumite subtilitati, ar putea sa ia de bune insinuarile pe care le strecoara abil Capy printre cuvintele Sf. Ioan Damaschin.
Par. Staniloae NU a afirmat niciodata, nicaieri ceea ce ii imputa acest forumist Capy!
Nu numai ca nu afirma direct asa ceva, nu numai ca nu sugereaza indirect, din contra, subliniaza si atrage atentia ca Hristos, născut după omenitate din Fecioara Maria,
NU E VREUN ALT IPOSTAS, ci Unul și Același cu ipostasul Logosului nascut din vesnicie.
Oricine va lua Teologia Dogmatica a Pr. Staniloae va gasi scris exact contrariul acuzatiilor care i se fac de catre acest Capy.
Iata doar un exemplu.
„Sinodul al IV-lea ecumenic dezvoltă această mărturisire despre Hristos, declarând că Iisus Hristos este „Unul și Același Dumnezeu cu adevărat și om cu adevărat, din suflet rațional și trup, de o ființă cu Tatăl după dumnezeire și de o ființă cu noi după omenitate; întru toate asemenea nouă afară de păcat; înainte de veci născut din Tatăl, după dumnezeire, iar în zilele de pe urmă, din Fecioara Maria, Născătoare de Dumnezeu, după omenitate; cunoscut în două firi în chip neamestecat, neschimbat, neîmpărțit, nedespărțit, deosebirea firilor nefiind desființată nicidecum din cauza unirii, ci păstrându-se mai degrabă însușirea fiecărei firi și concurgând într-o persoană și într-un ipostas.
În esență, se mărturisește deci că Fiul lui Dumnezeu, Cel dinainte de veci, S-a întrupat și S-a făcut om din Fecioara Maria, Născătoarea de Dumnezeu, și prin întrupare s-a realizat uniunea ipostatică, sau unirea într-un ipostas a firii dumnezeiești și omenești, adică o persoană în două firi, Persoana lui Iisus Hristos.
Dar e de remarcat că în definiție se mărturisește cu insistență că
Iisus Hristos a existat ca Fiul lui Dumnezeu, deci ca ipostas sau ca persoană dumnezeiască, dinainte de întrupare.
Căci Iisus Hristos, născut după omenitate din Fecioara Maria, e
Unul și Același cu ipostasul dumnezeiesc născut din Tatăl dinainte de veci.
Mărturisirea nu spune că Iisus Hristos ca persoană S-a constituit de-abia prin nașterea din Fecioara Maria, prin întâlnirea firii dumnezeiești cu firea omenească, care înainte de aceea n-ar fi fost persoană. “
Pr. Prof. Dumitru Staniloae, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol. II, editia
a III-a, EIBMBOR, Bucuresti, 2003, pag. 36.
Il rog pe Capy sa nu dea reply
decat daca doreste sa-si ceara public scuze pt. faptul de a-l fi acuzat pe Parintele Staniloae de contrariul a ceea ce sustinea.