Citat:
În prealabil postat de bogdan81
Persoana presupune 2 lucruri, spune Christos Yannaras.
1. Constiinta propriei existente
2. Constiinta alteritatii personale
Fara aceste 2 atribute NU exista persoana.
Indiferent cat de diferite ar fi persoanele dumnezeiesti de cele omenesti, tot trebuie sa aiba, pentru a fi persoane, aceste atribute.
Eu as mai adauga un atribut: capacitatea de a iubi o alta persoana.
|
"
Voința și conștiința nu sunt ale persoanei, ci ale firii. Persoana este cea care voiește, voința este apetitul firii, care este rezultatul voinței celui care voiește. Când voința este considerată ipostatic, și anume ca a persoanei, atunci fiecare Persoană dumnezeiasca are propria ei voință și libertate, ceea ce duce la triteism." (
ÎPS Ierotheos Vlachos)
Deja ai trecut pe filozofie. Eu zic să revii cu picioarele pe pământ.
Cât de sigur ești că aceeași schemă a lui Yannaras, este aplicabilă și în cazul Persoanelor divine (dumnezeiești) ale Sfintei Treimi, și că fără acea schemă Persoanele divine nu pot exista?
Sf. Ioan Damaschin: "Chiar dacă
Sfântul Duh purcede din Tatăl, nu însă în chip de naștere, ci în chip de purcedere.
Acesta este alt mod de ființare/existență necuprins de minte și necunoscut ca și nașterea Fiului. Pentru aceasta, toate câte are Tatăl, ale lui sunt,
afară de nenaștere, care nu indică deosebire de ființă, nici de dregătorie, ci mod de ființare/existență. (
Sf. Ioan Damaschin)
Sper că ai înțeles acum, că
însușirile ipostatice (necauzat și nenăscut, născut, purces...) ale Persoanelor divine,
sunt modurile lor de ființare/existență.