View Single Post
  #390  
Vechi 15.03.2015, 22:40:27
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

<< continuare >>

3.2.7 Dragostea care acoperă mulțime de păcate. Despătimirea (purificarea de patimi) înseamnă în același timp și cultivarea (dobândirea) virtuților contrare patimilor cu care ne luptăm. Numai cultivând virtutea contrară patimii ne-am vindecat cu adevărat de robia acesteia. În locul mândriei trebuie cultivată smerenia; în locul iubirii de arginți, iubirea de neagoniseală și milostenia; în locul desfrânării, înfrânarea și castitatea; în locul invidiei, bucuria pentru binele aproapelui; în locul lăcomiei, cumpătarea și înfrânarea; în locul mâniei, blândețea; în locul lenei, hărnicia și munca cinstită („Orice lucrați, lucrați din toată inima, ca pentru Domnul și nu ca pentru oameni” Coloseni 3, 23); în locul urii, „dragostea care este împlinirea legii”.”Pentru că poruncile: Să nu săvârșești adulter, să nu ucizi, să nu furi, să nu mărturisești strâmb, să nu poftești….și orice altă poruncă ar mai fi, se cuprind în acest cuvânt: Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți” (Romani 13, 9-10). Fiind cea mai înaltă dintre virtuți, dragostea nu se poate câștiga cu ușurință, ci printr-un exercițiu permanent de luptă împotriva egoismului care ne închide în noi înșine, excluzându-i pe ceilalți. Părinții ne învață să începem întotdeauna de la lucrurile mici pentru a ajunge la cele mari. În privința dragostei, ei ne spun să încercăm, la început, să-i suportăm pe cei de lângă noi așa cum sunt, cu calitățile și cu defectele lor, să avem răbdare cu ei și să nu răspundem răului cu rău sau să nu ne angajăm în conflicte, nici atunci când credem că dreptatea este de partea noastră, ci să-l lăsăm pe Dumnezeu să lucreze cu timpul pentru restabilirea păcii. Să nu judecăm și să nu vorbim de rău pe nimeni și, mai ales, să ne rugăm ca să ne vedem mai întâi greșelile proprii și apoi pe cele ale aproapelui. Schimbarea semenilor în bine, începe cu schimbarea mea, adică cu progresul meu în dragoste. Pe cât înaintez în dragoste, pe atât voi fi mai smerit și voi vedea pe semeni în lumina lui Dumnezeu, adică tot mai buni și mai vrednici de iubire. Iar aceștia vor simți dragostea mea și se vor schimba și ei, la rândul lor. Toată lupta împotriva păcatului și a patimilor, toată rugăciunea și toată nevoința (asceza), dacă nu duc la dragostea față de aproapele nu folosesc la nimic (vezi I Corinteni 13).

Dragostea este deci ținta Spiritualității de care vorbim aici, rodul harului Tainelor și cununa tuturor ostenelilor ascetice. Dacă nu ajungem la dragoste, înseamnă că am alergat în deșert. Căci numai prin dragoste ne putem apropia de Dumnezeu și deveni asemenea Lui. „Dragostea este, după calitatea ei, asemănare cu Dumnezeu pe cât este cu putință muritorilor…, după efectul ei, este izvor al credinței, abis al îndelungii răbdări, ocean al smereniei”, zice Sfântul Ioan Sinaitul (Scara, XXX) , iar Sfântul Maxim Mărturisitorul zice: „Cel ce mai vede în inima sa o umbră de ură față de vreun om oarecare pentru cine știe ce greșeală, acela este cu totul străin de iubirea lui Dumnezeu”(Capitole despre dragoste I, 15). Totuși, după Sfântul Isaac Sirul „nu pot câștiga dragostea de oameni cei ce iubesc lumea” (Cuvântul LXXXV), adică cei ce sunt atașați în mod pătimaș de lumea aceasta.

Va continua
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote