View Single Post
  #392  
Vechi 16.03.2015, 09:51:52
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
...cand parintele spune ca Persoana Dumnezeiasca Fiului a devenit si persoana omeneasca, parintele NU vrea sa spuna ca a devenit un nou ipostas adaugat celui al Cuvantului, ci vrea sa spuna ca El a devenit persoana firii omenesti.
...........
Iar eu nu ti-am raspuns filozofic. Ti-am raspuns asa cum trebuia sa raspund fiindca tu nu intelegi ce spui, ci repeti automat niste vorbe de care habar nu ai.
Si sfintii parinti au folosit filosofia si logica. Sf Ioan Damaschin era un filosof si logician redutabil in traditia aristotelica. Si este considerat primul scolastic.
Dar se pare ca trebuie sa mai si intelegi ce spui, NU doar sa repeti mecanic vorbe.
Bune precizări.
Sper să fie și cu folos.

*
Multe subiecte, multe topice s-au pulverizat din pricina atitudinii interlocutorilor: noi nu am cultivat o împreună-reflecție asupra unor teme sau texte, ci dimpotrivă, am întreținut o reciprocă respingere adeseori infantil-gregară. Un joc al ostilităților, o ceartă cu ifose țățești. În ton cu moda vremii sau cine știe, în duh tradițional certăreț... Ori de-a dreptul pădureț (nealtoit).

Frumoasă însă îmi pare, și de mare folos, întâmplarea ca frații să se adune pentru a cerceta cu bună-voință nenumăratele nuanțe și implicații ale unui text, punînd laolaltă mai degrabă decât a susține exclusivist un mod sau altul de interpretare.
Competitivitatea dusă până la absurd ne toacă nervii, ne sleiește puterile - dăruite, parcă, pentru ceva mai bun... În toate sunt și limite, totuși!

Tehnic vorbind, cu trimitere la text în general, se pare că ne e greu să înțelegem că un text nu se epuizează prin el însuși ci, așa cum cunoaște orice lector care meditează la taina lecturii, textul se îmbogățește (și, cumva, renaște) în relația cu cititorul său. Un text în sine nu înseamnă nimic (sau înseamnă totuși ceva - simple scrijelituri) și începe să devină ceva doar în relația cu un om sau mai mulți. (și doar pomenesc acum, în treacăt, de relația cititorului cu Biserica, de relația cu Duhul Sfânt) Scriptura însăși e doar un obiect, o carte, care în sine e nimic. Nimic altceva decât un oarecare obiect, unul care șade în așteptare, pe care poți să îl folosești până una alta în loc de un scăunel, de pildă. Dar Biblia începe să devină ceva (sau altceva) atunci când un cititor în limba ei o deschide și începe să citească...
Iar această relație vie text-cititor, cunoaște infinite nuanțe așa încât cred că este întotdeauna unică și originală, prin bogăția ei în toate sensurile și cu toate implicațiile posibile. Încât e de mirare că noi oamenii rămânem fixați, anchilozați, pironiți de-a dreptul pe o interpretare/înțelegere/re-prezentare a textului, când mai degrabă s-ar cuveni să ne desfătăm (până la o limită) cu nesfârșitele oglindiri ale lecturii și să urmărim cu interes impactul acestor roade în viața noastră, a fiecăruia și a tuturor.

Cred că Duhul Sfânt nu a coborât în Sinoade ca să pironească taine în texte (iar faptul că Moise a coborât cu texte scrise pe piatră nu înseamnă că textul era de piatră...:)), ci dimpotrivă, să ajute la formularea lor pre limba duhului nostru așa încât noi să ne deschidem unui drum dincolo de text, iar nu să ne închidem în certitudini interpretative sterile, intelectualiste și individualiste. Nu cădere în literă voiește Duhul, ci deschidere a duhului în Duh (prin mijlocirea și a literei, de pildă).

Mulțumesc frumos, Bogdan, pentru consistentele tale intervenții. Iertare dacă am neînțeles ceva, cumva...

Doamne ajută!

Last edited by Ioan_Cezar; 16.03.2015 at 16:39:10.
Reply With Quote