Uneori teologia poate lua forma si a unei vorbiri rationale despre Dumnezeu. Citeste "Marele cuvant catehetic" a sf Grigorie de Nyssa si o sa vezi acolo ca el incearca sa explice rational, prin analogie cu omul, insusi misterul Sfintei Treimi.
Sfintii NU au respins aceasta analogie si au incercat sa se apropie de tainele credintei pe cat este cu putinta inclusiv prin ratiune.
Pe de alta parte, daca este sa criticam apusul, sa nu uitam ca nici ortodoxia nu sta prea bine prin teologii ei mai noi la capitolul fidelitate fata de sfintii parinti.
Pomeneam de deosebirea intre persoana si natura. Desi este adevarat ca ele NU se identifica, ele nici NU pot fi separate. Or in zilele noastre, multi teologi ortodocsi incearca sa puna in opozitie persoana fata de natura, intelegand natura ca necesitate iar persoana ca libertate care se realizeaza impotriva necesitatii naturii. Aceasta idee profund gresita sustinuta de Lossky, Yannaras si de care nici Zizioulas nu e strain, e o idee straina invataturii sfintilor parinti, care niciodata NU au stabilit vreo opozitie intre persoana si natura.
Si aici este meritul parintelui Staniloae, pe care tu Capy l-ai criticat, ca a reusit sa pastreze linia sfintilor parinti in aceasta problema.
|