Se prefigurează un subiect frumos, grație Deliei și lui Bogdan. Mi-ar plăcea să îi dedicăm, cândva, un topic aparte...:)
http://www.nistea.com/eseuri/gheorgh...e-persoana.htm
http://www.tabor-revista.ro/in_ro.ph..._full&id=11374
Fragmente:
a) La intrarea în lift, se-ntâmplă să fim preveniți: "capacitate maximă 4 persoane". Faptul că imediat este adăugată greutatea maximă, ne lămurește în legătură cu ceea ce, în acest caz, pare să definească "persoana": un obiect caracterizat printr-o anumită masă.
b) Nu aflăm cu nimic în plus, ba încă și mai puțin, atunci când, aflați într-un supermarket, casiera ne întreabă neutru: "Persoană fizică ori juridică?" "Metafizică", îmi vine uneori să răspund, pentru a ieși din lipsa de orizont în care ne aruncă o astfel de întrebare, mai limitativă chiar decât ne-o îngăduia anunțul de pe ușa ascensorului.
c) La prima vedere, deși atât de folositoare în mod obișnuit, nici etimologia cuvântului care ne interesează nu pare să ne ajute să descoperim în "persoană" acel lucru care ne împiedică să spunem, de pildă, "persoană animală". Căci dacă "persoana" ar fi doar o mască, concluziile lui Jung ar fi justificate: "persoana" (persona) ar fi acea falsă identitate pe care individul o construiește mai mult sau mai puțin conștient ori cu mai multă sau mai puțină îndemânare, fie pentru a satisface așteptările celor din jurul său, fie pentru a-și confirma propriile aprecieri. Dimpotrivă, potrivit lui Jung, adevărul omului este deținut de anima; opusă lui persona, anima ar fi interioritatea profundă care ne exprimă cu adevărat. Dificultatea e dată de faptul că deopotrivă inalienabilă și inaccesibilă, asemenea oricărei alte realități numenale, anima ține de lumea inconștientului care, deși singura adevărată, ni se sustrage în aceeași măsură în care noi ne ascundem de ea îndărătul personei.[2]
Am ales intenționat situațiile cele mai îndepărtate de ceea ce intuim că ar fi sau ar trebui să fie "persoana",tocmai pentru a recunoaște posibilitățile ei de ocurență sau dimpotrivă, pentru a le respinge atunci când, prin inadecvarea lor, ele nu se dovedesc a fi decât niște deformări grotești ale unei realități care ar putea reprezenta tocmai miza destinului nostru. Întâlnim o asemenea deformare în situația invocată chiar la început. Era cazul în care "persoana", determinabilă de caracteristici fizice, este presupusă ca fiind dată: un obiect concret, de o anumită consistență fizică care, în această împrejurare, poate fi cântărit. Am avea de-a face așadar cu un corp măsurabil. Trecând peste punctul b), vedem că, în cea de-a treia situație, "persoana" (persona) este determinată de un complex de trăsături psihice, care, oricât ar fi de alienante, definesc persoana ca o realitate care "se face", ca cea care, împotriva ei înseși, se află în procesul unei construcții de sine.[3] Întrucât se exprimă chiar și-atunci, ori mai ales atunci când nu se exprimă, persona reprezintă o entitate analizabilă.[4] Sarcina psihanalistului, anume aceea de a analiza această construcție și de a arăta că în fapt e vorba de o deconstrucție și o fragmentare, a fost exprimată de Bergman în Persona (1960) unde, nu întâmplător, problema înstrăinării produsă de rolul jucat/trăit este văzută din perspectiva unei actrițe reputate, Elisabeth Volger, care încetează ori refuză pur și simplu să-și mai rostească replica (adică să mai dea consistență unei ficțiuni) chiar în timpul unei reprezentații.
Se pare că "persoana" nu poate fi măsurată sau analizată. Cum ne-am putea apropia de ea? Într-un fel, un pas a și fost făcut, în măsura în care am căzut deja de acord asupra faptului că
"persoana" nu este un dat.
*
Ideea lui Lossky este că persoana este liberă și ireductibilă la natură, dar acea natură care, precizează Stăniloae, "este împărțită între indivizi" și care este "desfigurată".
Precizarea este importantă, căci altfel s-ar putea crede că omul este împiedicat de propria sa natură fie să rămână persoană, fie să devină persoană, să se personalizeze. De altfel, adaugă părintele Stăniloae, "ipostasul nu poate fi înțeles nici golit de natură, nici în afara relației".
Dar, precizează Lossky într-una din ultimele sale lucrări, dacă este adevărat că ipostasul nu poate exista în afara unei naturi, el nu se poate realiza decât, oarecum, împotriva acelei naturi pe care o deține! (s.m.)
( "Pe scurt, să spunem că persoana nu poate fi pe deplin persoană decât în măsura în care ea nu are ceva ce vrea să posede ea singură, cu excluderea celorlalți; adică atunci când are o natură comună cu ceilalți. Numai aici intervine în toată puritatea ei distincția între persoane și natură; altfel, ne aflăm în prezența unor indivizi care-și împart natura între ei." V. Lossky, După chipul și asemănarea lui Dumnezeu, p. 100; în acest fragment, Lossky se referă la dogma treimică; în paginile 101-104, el discută în amănunt raportul dintre persoană și natură în cazul omului).
S-ar putea ca de-abia ceea ce ni se spune în ultimele pagini ale Dogmaticii să ne lumineze în legătură cu adevărul persoanei. Căci atunci când analizează soarta celor din iad, Stăniloae afirmă: "Fiecare va avea o lume individuală a lui. Nu va fi o lume unitară, ca să susțină o unitate între ei." nu se poate spune de trupurile păcătoșilor că vor forma și ele o unitate, că vor fi și păcătoșii un "trup universal"[15]; în iad "e totală căderea din lumina sensurilor și a comuniunii, ca și din chipul omului autentic, cel după modelul lui Dumnezeu."[16] Aceasta înseamnă că, pentru cei din iad, învierea este a "individului", a unei naturi fragmentate de reținerea egocentrică în sine.
"Acela care-și iubește viața și-o va pierde", adică: cel care-și iubește natura, neîmpărtășind-o, nepersonalizând-o. Iar dacă acest caracter personal se poate pierde, înseamnă că avem de-a face cu ceva care se dobândește, care nu este deci propriu omului, dar care poate și trebuie să fie "impropriat" de el.