Citat:
În prealabil postat de bogdan81
Catalin, scuze, nu e o corectare, ci o precizare. Ai folosit in cazul Mantuitorului expresia "persoana divina si persoana umana in acelasi ipostas". Cineva, un carcotas, ar putea intelege ca e vorba de 2 persoane unite intr-o a treia persoana sau ipostas.
Stiu ce ai vrut sa spui, dar cred ca e mai bine sa preluam expresia Sf Iustin Popovici - Persoana Dumnezeu-omeneasca.
Inca o data scuze si NU am avut intentia de a corecta, ci doar de a preveni o eventuala replica a lui Capy
|
Topicul pornise de la folosirea expresiei de "Persoana umana" la adresa Mantuitorului. Ceea ce am scris eu e raspunsul la intrebarea din topic.
Nu e deloc gresit, este chiar invatatura ortodoxa si raspunsul pe care il da ortodoxia la problemele ridicate de monofiziti si nestorieni. Hristos este Dumnezeu-Om, cum spune Sf. Iustin, adica Dumnezeu si Om. Nu sunt doua persoane. La fel, Hristos este Persoana divina si Persoana umana, in acelasi timp, fara sa fie doua Persoane. Pentru ca om este acelasi lucru cu persoana umana, asta nu tine de teologie neaparat.
Ziceam ca e raspnsul dat de ortodoxie monofizitilor (care spuneau ca doua firi separate ar insemna doua Persoane, deci ar trebui sa fie o singura fire) si nestorienilor (care spuneau ca, fiind doua firi, inseamna ca sunt doua Persoane).
In concluzie, nu sunt doua Persoane si nici o singura fire (compusa), Hristos este ipostas compus, este in acealsi timp si Persoana divina si Persoana umana, adica Dumnezeu si Om.