View Single Post
  #3  
Vechi 20.03.2015, 10:17:06
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Catalin are dreptate. Omul e persoana de la conceptie. Fiindca a fi persoana NU e ceva ce tine de vointa omului, ci de iubirea lui Dumnezeu. Noi suntem persoane si avem fiecare din noi o valoare vesnica si nesfarsita pentru ca Dumnezeu ne iubeste. Iar iubirea lui Dumnezeu e de neinteles pentru noi, fiindca noi nu am facut nimic sa o meritam. Dar simtim ca ea ne da valoare vesnica si noua si ne intemeiaza ca persoane unice si irepetabile. Calitatea de a fi persoana unica cu o valoare vesnica si nesfarsita e ceva ce vine de la Dumnezeu inspre noi, NU invers.
Foarte bună observație, Bogdan. Iubirea lui Dumnezeu nu poate lipsi din faptul germinativ al unei ființări ca persoană, este indispensabilă devenirii noastre. Fără ea nu putem deveni persoane, în mod deplin și propriu-zis, ea fiind focul care modelează fierul.
Iar acum te întreb: orice om, orice individ se împlinește ca persoană în virtutea darului lui Dumnezeu?
Orice om poartă în el chipul lui Dumnezeu. Dar ajunge fiecare să fie, să vieze și după asemănare cu Domnul?

*
Eu văd o distincție între cel care participă la Modelul său și cel care nu participă, în virtutea liberului arbitru (Îl neagă, Îl ignoră, se îndoiește de El, ezită, refuză, abandonează, protestează etc.). Primul devine persoană, exercitîndu-și liberul arbitru PRIN PARTICIPARE la Model. Al doilea rămâne un individ care poartă în el embrionul persoanei dar pică într-una din variantele negative ale pildei semănătorului...

Pocăința, această împreună-lucrare dintre om și Dumnezeu, este, cred, modul în care persoana care zace în individ se dezvoltă înlăuntrul acestuia (trece de la potențial la act, se re-constituie prin activități/fapte bineplăcute Domnului) până când ajunge să îl cuprindă cu totul. Acesta fiind sfântul care își continuă neîncetat petrecerea, de data asta dincolo de limitările individuumului sau în ciuda lor.

Precizare: când spun că persoana e în individ și se dezvoltă înlăuntrul acestuia, nu am în vedere două obiecte incluse unul în altul, nu văd persoana ca un homunculus ascuns în individ. Cuget persoana ca pe un mod de a fi ale cărui posibilități sunt constitutive fiecărui om, dar care sunt puse ori ba în lucrare, în activitatea omului, constituindu-l ori nu pe acesta, re-definindu-l sau lăsîndu-l să se desființeze. Aceste posibilități sunt numeroase și constau, în definitiv, în iubire și libertate. Când omul se abandonează lor, prin duhul umilit, inima înfrântă și smerită, prin totala renunțare la sine și încrederea plină de recunoștință în Voia lui Dumnezeu, atunci el saltă din lut în Cer, sporind duhovnicește. Aici cred că trebuie să întrezărim taina persoanei.
Orice discurs sănătos despre pocăință (așa cum întâlnim în Scriptură și în scrierile Părinților) nu face de fapt decât să ne arate cum este omul ca persoană și cum participă Dumnezeu la ființarea omului ca persoană. Practic, acest model este desăvârșit descoperit nouă prin lucrarea și viața Mântuitorului. Iubire jertfelnică, ascultare ș.a.m.d.

Last edited by Ioan_Cezar; 20.03.2015 at 10:40:38.
Reply With Quote