Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Biserica Catolica nu are nicio legatura nici cu controversa palamita, nici cu Palama personal.
|
Aceasta este o teză falsă, lansată din spațiul catolic și destul de superficială să o creadă cineva. O teză asemănătoare a fost promovată și de unii teologi ortodocși din Occident, cum ar fi de exemplu, Jean Meyendorff. Teologul, John Romanides, aducând argumente solide a demonstrat și a explicat de ce o asemenea teză este falsă:
http://www.ftoub.ro/byzantinepolemics/MariusPodaru1.pdf
PR. JOHN ROMANIDES DESPRE VARLAAM ȘI TEOLOGIA PALAMITĂ
De câțiva ani încoace, Părintele Meyendorff afirmă, în diferite studii, că disputa dintre Sf. Grigorie Palama și Varlaam de Calabria nu reprezintă o ciocnire între teologia latină și cea greacă, așa cum se consideră în general, ci mai degrabă o ceartă internă între anumiți umaniști bizantini și un mare segment al călugărilor bizantini și ucenicii lor. Meyendorff se referă de multe ori la Varlaam ca la un umanist, un platonist și un nominalist și pare să considere că neoplatonismul lui Dionisie Areopagitul este baza nominalismului său. Afirmă că un fel de gândire occamistică exista cumva în mediul bizantin și că în persoana lui Varlaam o astfel de gândire a luat forma unui fel de teologie naturalistă care punea accentul pe revelația naturală și pe rolul omului în procesul de mântuire. Potrivit părintelui John, controversa s-a centrat în jurul interpretării lui Pseudo-Dionisie, iar Palama a aplicat corective neoplatonismului Areopagitului, cu implicarea, după cum se pare, că Varlaam nu greșea în felul în care interpreta aceste texte. În conformitate cu acest tip de analiză, Palama este reprezentat ca un gânditor original, care se opunea teologiei repetiției formale ce caracteriza persoane precum Akindin și Gregoras.53
Romanides începe prin a arăta că este imposibil ca Varlaam să fi fost un
nominalist și un
neoplatonist în același timp, deoarece aceste două poziții se exclud reciproc.
William de Ockham a suprimat platonismul filosofiei scolastice, negând existența obiectivă a universaliilor: după el, acestea nu există nici în ființa lui Dumnezeu, nici în creație. Astfel, înlocuiește analogia entis între Dumnezeu și creație cu analogia fidei, creând premisele pentru apariția gândirii protestante ulterioare.54
După Romanides, Varlaam a fost un platonist creștin, nu un nominalist.
Argumentele lui Romanides sunt convingătoare: Varlaam afirmă că în mintea divină creatoare există logoi ale căror imagini se regăsesc în sufletul uman.55 În alt loc, Varlaam vorbește despre
universalii așezate de Dumnezeu în sufletul uman din momentul creării acestuia.56 Un alt argument că Varlaam nu este nominalist este dat de faptul că îl critică pe Toma din Aquino că identifică toate lucrurile în Dumnezeu cu ființa divină: dacă avem în vedere că Varlaam l-a criticat pe Palama că face o distincție reală între ființă și energii, atunci apare foarte probabil ca Varlaam să fi făcut numai o distincție conceptuală, de tip scotist57.
În privința cunoașterii lui Dumnezeu, în legătură cu care Varlaam susținea un agnosticism sui generis, Romanides arată că acest agnosticism nu poate fi derivat din apofatismul lui Dionisie Areopagitul, așa cum afirmă Meyendorff. După Varlaam, există două căi ale cunoașterii lui Dumnezeu: filosofia și revelația, ambele daruri ale lui Dumnezeu. Ceea ce nu este descoperit prin niciuna din aceste căi depășește mintea umană și nu poate fi cunoscut, dar dacă ceva este descoperit prin acestea, atunci puterile sufletului uman sunt suficiente pentru a cunoaște ceea ce este descoperit.58 În cazul chestiunii Filioque, afirmă Varlaam, nu a fost descoperit nimic prin niciuna din aceste căi, deci nu putem cunoaște care este adevărul. Dar din convingerea lui Varlaam referitoare la o chestiune particulară, afirmă Romanides, nu se poate generaliza în direcția unui scepticism general cu privire la cunoașterea lui Dumnezeu, cum face Meyendorff.
Doar dacă interpretăm astfel poziția lui Meyendorff, putem explica de ce Palama îl acuză pe Varlaam că reduce adevărurile supraraționale la o cunoaștere rațională. Romanides vede astfel un conflict între credo ut intelligam, caracteristic tradiției occidentale post-augustiniene și teologia apofatică patristică.
Dacă poziția lui Romanides este corectă, atunci
Meyendorff greșește în a-l considera pe Varlaam un umanist bizantin, în loc de platonist și umanist occidental. Dacă ar fi fost într-adevăr un umanist bizantin, atunci bizantini precum Akindin și Gregoras nu ar fi contrazis părerea lui Varlaam că harul divin este creat. Încercarea lui Meyendorff de a argumenta în favoarea acestei tradiții umaniste bizantine prin a-l face pe Varlaam să depindă de Dionisie Areopagitul omite faptul că Dionisie era o autoritate teologică și în Occident.60 Operele antilatine ale lui Varlaam în chestiunea Filioque nu arată că era un bizantin, ci că susținea o poziție prescolastică (Filioque fiind promulgat oficial ca dogmă în Occident, după dezbateri teologice de-a lungul mai multor secole, în anul 1014).
Un argument clar despre punctul teologic latin de pornire al lui Varlaam este ideea lui că slava lui Dumnezeu revelată în această viață patriarhilor, profeților și apostolilor a fost o slavă creată; mai mult, credea el, în fiecare caz separat de revelație, această slavă era creată atunci și apoi dispărea din existență, fiind deci de scurtă durată. Aceste arătări create erau considerate de Varlaam doar un simbol al dumnezeirii. Pr. Romanides stabilește în mod corect că sursa acestor idei sunt primele patru cărți ale lucrării Despre Sfânta Treime a Fericitului Augustin. Sf. Grigorie Palama a argumentat în favoarea poziției ortodoxe că vederile slavei în Vechiul și în Noul Testament sunt arătări reale ale Dumnezeului necreat, la care a participat și trupul celor care le-au experiat. Varlaam nega aceste vederi atât trupului, cât și minții. Meyendorff explică atitudinea lui Varlaam prin diferența dintre spiritualitatea platonizantă a lui Evagrie pe care deci Varlaam l-ar urma într-un fel și spiritualitatea biblică a Sf. Macarie Egipteanul, pe care o reprezintă Sfântul Grigorie. Dar Romanides are dreptate să conteste această distincție ca principiu explicativ al ideilor lui Varlaam: Acceptând, pentru un moment, această distincție în tradiția patristică greacă -
Cine dintre Părinții greci platoniști este în acord cu Varlaam negând realitatea vederii slavei necreate a lui Dumnezeu nu numai trupului, ci și minții? Cine dintre Părinții platoniști a afirmat vreodată că există o slavă creată a lui Dumnezeu? Autorul de față =Romanides nu cunoaște niciunul.
Dimpotrivă, întreaga tradiție scolastică latină post-augustiniană este în acord cu Varlaam.61 Tot în legătură cu problema harului, din faptul că Sf. Grigorie Palama este pesimist în privința puterii naturale a omului de a-L cunoaște și de a se ridica spre Dumnezeu, Meyendorff deduce că în această chestiune Palama este unul dintre autorii cei mai augustinieni din Răsăritul creștin62. Romanides identifică o confuzie aici: în sens opus lui Palama, Augustin este optimist referitor la capacitatea naturală a omului de a-l cunoaște intelectual pe Dumnezeu din creaturi, dar este pesimist în privința puterii naturale a voinței umane de a împlini poruncile lui Dumnezeu; Palama este optimist însă în privința capacității omului de a-L dori pe Dumnezeu și nu are nevoie de ideea harului divin irezistibil care devine un habitus (un fel activist de a-fi-în-har, exprimat în fapte bune) în cel ales de Dumnezeu, precum la Augustin63. Inspirația augustiniană a lui Varlaam se vede în concepția sa despre rugăciunea neîncetată: el respinge de la bun început ideea că monahul trebuie să se roage neîncetat: Acest habitus () al rugăciunii înseamnă să fii capabil să faci, să gândești și să îndeplinești nimic din ceea ce Dumnezeu nu voiește. De aceea, cel ce are acest habitus se roagă neîncetat.64
Demonstrația, solid argumentată, că gândirea teologică a lui Varlaam este de inspirație latină, nu bizantină, se întinde pe mai multe pagini în studiul lui Romanides.65 Concluzia ei cea mai importantă este respingerea tezei generale a lui Meyendorff conform căreia cheia gândirii nominaliste a lui Varlaam este simbolismul lui Pseudo-Dionisie și presupusa tradiție bizantină umanistă fundamentată pe acest simbolism. (
Continuarea...)