View Single Post
  #887  
Vechi 24.03.2015, 21:08:42
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Pr. Emil Crăciun -patima osândirii aproapelui !

Părinte, ce ar trebui să înțeleagă tinerii prin judecarea aproapelui?

Pr. Emil Crăciun: Judecarea aproapelui este unul dintre păcatele destul de uzitate astăzi, aproape în orice mediu te afli atunci când se întâlnesc două persoane apare și ispita de a vorbi despre al treilea. Atunci când judecăm pe altcineva căutăm să punem sub lupă anumite lucruri reale sau de multe ori nereale ale aproapelui nostru și astfel să mascăm propriile noastre defecte, slăbiciuni sau păcate. Este mai ușor al judeca pe altul decât a te judeca pe tine însuți! Dacă Mântuitorul a venit in lume, nu ca sa o judece, ci ca aceasta sa se mântuiască prin El (Ioan 3, 17), atunci nici omul nu trebuie să vorbească despre căderile semenilor, ci trebuie sa caute venirea acestora în fire. "Pentru a nu cădea în judecarea aproapelui, ai grijă să nu primești niciun cuget rău despre nimeni și să fii mort pentru toți” ne învață Sfântul Serafim de Sarov.
Iar Sf. Ap. Pavel ne spune: "Pentru aceea, o, omule, oricine-ai fi tu, cel care judeci, ești fără cuvânt de apărare: fiindcă în ceea ce pe altul îl judeci, pe tine însuți te osândești, căci aceleași lucruri le faci și tu, cel care judeci." Deci cred că ar trebui să înțelegem că judecarea aproapelui nu rezolvă deloc o anumită stare de lucruri, că prin judecată, lumea sau cei pe care-i judecăm nu vor deveni mai buni și că ori de câte ori judecăm pe cineva ne tranpunem în locul lui Dumnezeu. Mântuitorul a lămurit acest lucru prin cuvântul Său și care devine pentru noi o normă de bună-conviețuire pe care ne-a dat-o: „Nu judecați, ca să nu fiți judecați!”(Matei 7, 1).


Cum ne dăm seama dacă îl judecăm pe aproapele nostru, atunci când ne greșește? Putem să îndreptăm greșelile celuilalt, fără a-l judeca?

Pr. Emil Crăciun: Adeseori se spune că ajungem să-l judecăm pe celălalt, din dorința de a-l îndrepta. Ne uităm la faptele lui, vedem ce este nepotrivit, i le comunicăm și îi cerem să ia alt chip. Dar când facem această critică, mai ținem seama de cuvintele Mântuitorului: "De ce vezi tu paiul din ochiul fratelui tău și nu te uiți cu băgare de seamă la bârna din ochiul tău? Fățarnicule, scoate întâi bârna din ochiul tău, și atunci vei vedea deslușit să scoți paiul din ochiul fratelui tău" (Matei 7, 1-5)? Mă tem ca nu! Nu mai spun că de multe ori ceea ce i se pare omului drept, pentru Dumnezeu este nedrept. Iar pentru a nu porni cu ușurință spre judecată, voi aminti de episodul cu femeia desfrânată care urma sa fie omorâtă cu pietre.
Mântuitorul le spune celor ce doreau sa arunce cu pietre in ea: "Cel fără de păcat dintre voi să arunce primul cu piatra" (Ioan 8, 7). Si răspunsul tacit al acestora este pilduitor pentru fiecare dintre noi cei care judecăm: "Iar ei auzind, si mustrați fiind de cuget, ieșeau unul câte unul" (Ioan 8, 9). Eu nu știu dacă putem corecta noi greșelile sau păcatele cuiva împotriva voinței lui ? Binele cu forța , nu se poate și nu știu dacă ar mai fi bine ? Nici Dumnezeu nu ne silește să ne schimbăm firea aplecată spre păcat, El doar ne sfătuiește, ne roagă, ne așteaptă să facem o schimbare spre binele nostru. Cred că cel mai bun exemplu pentru schimbarea cuiva este propria noastră schimbare, este să devenim noi un model de trăire al Cuvântului lui Dumnezeu astfel încât atunci când aproapele nostru este impresionat de o astfel de trăire, să dorească și el să trăiască o viață cu Dumnezeu.


Cum ne putem vindeca de patima osândirii aproapelui? Este oare îngăduința o soluție?

Pr. Emil Crăciun: Potrivit judecății omenești, cel care a făcut un rău trebuie judecat si pedepsit. Există și credința că prin astfel de sancțiuni, cel care a greșit se poate îndrepta. Dar pierdem din vedere că judecata omului, nu este judecata lui Dumnezeu: "Nu sunt gândurile Mele ca gândurile voastre și căile Mele ca ale voastre" (Isaia 55, 8). Cel care a ajuns la măsura sacrificiului de sine și la iubirea vrăjmașilor, nu mai are nevoie de tribunale. Prin aceste afirmații nu doresc să se înțeleagă că Biserica este împotriva instanțelor de judecată, ci doresc să subliniez că Biserica le acceptă ca semn al neputinței omenești de a iubi vrăjmașii. Ceea ce este important înaintea lui Dumnezeu este ca omul să nu rămână lipsit de relația cu cineva. El trebuie să-i aibă în inimă pe toți, chiar si pe cei cu care s-a certat.
Iar așezarea in inimă a celui cu care ai fost in conflict, nu se poate face decât prin iertare, nu prin justiție. Închei cu sfatul Sfântului Macarie "Cel ce se roagă sa nu judece pe cel ce lucrează, pentru că nu se roagă; cel ce lucrează sa nu judece pe cel ce se roagă, zicând că acela stă, iar el lucrează; iar cel ce slujește să nu judece pe alții. Deci, fiecare, de face ceva, spre slava lui Dumnezeu sa o facă. Cel ce citește să arate iubire și bunăvoință față de cel ce se roagă, cugetând întru sine că și pentru el se roagă; iar cel ce se roagă să gândească despre cel care lucrează, că fapta lui spre folosul tuturor se face". Îngăduința poate fi o soluție creștină, căci și Bunul Dumnezeu ne îngăduie, dar nu este de acord cu păcatele și răutatea noastră. O face doar pentru că ne iubește și are îndelungă-răbdare și ne așteaptă cu brațele larg deschise să ne întoarcem din calea păcatului. Dacă Dumnezeu este îngăduitor cu noi, atunci și noi trebuie să fim îngăduitori cu aproapele nostru !


Sfântul Antonie cel Mare ne învață că ,,dacă aducem folos duhovnicesc aproapelui, pe Dumnezeu dobândim și dacă greșim aproapelui, lui Hristos greșim." Ce putem să înțelegem prin ,,folos duhovnicesc"? La ce se referă Sfântul Antonie cel Mare?

Pr. Emil Crăciun: Folosul duhovnicesc este acea stare care ne ajută la îndreptarea noastră, care corectează în noi niște gânduri sau atitudini greșite și le pune în deplin acord cu voința divină. Toți avem nevoie de folos duhovnicesc, pentru că nu e nimeni fără de păcat. Cel mai bun folos duhovnicesc îl avem de la Sfinții Părinți care ne-au lăsat sfaturi duhovnicești pentru toate aspectele vieții noastre. Cărți de folos duhovnicesc pot fi considerate: Patericul sinaitic, Patericul egiptean, Patericul Lavrei Pecerska, Patericul românesc, Viețile Sfinților, Filocalia, etc. Referitor la ce a spus Sf. Antonie cel Mare, prin cuvântul duhovnicesc care ne învață că orice ajutor dat aproapelui și prin care recuperăm pe omul care este căzut, dobândim harul lui Dumnezeu; iar atunci când greșim față de aproapele, greșim de fapt față de chipul Lui Dumnezeu care se află ascuns în fiecare semen al nostru : „Adevărat zic vouă, întrucât ați făcut unuia dintre-acești frați ai Mei, prea mici, Mie Mi-ați făcut”(Matei 25, 40).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote