
26.03.2015, 06:30:35
|
Senior Member
|
|
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
|
|
Citat:
În prealabil postat de bogdan81
Ce vedem intr-o icoana? Trasaturile omenesti ale lui Dumnezeu Cuvantul da? Tu spui ca insusirile firii nu sunt aceleasi cu ale persoanei. Dar sf Ioan Damaschin spune clar ca persoana are insusirile firii sale. Daca persoana nu ar avea si insusirile firii atunci in icoana nu am vedea Persoana Fiului in trasaturile sale omenesti, ci am vedea doar o fire omeneasca.
|
Sfântul Ioan Damaschin găsește rațiunea existenței icoanei în faptul că omul, fiind circumscris în timp și spațiu, nu poate avea o cunoștință directă a celor nevăzute, nici a celor trecute sau viitoare și nici a celor depărtate în spațiu. Pentru aceasta, a fost descoperită icoana, care servește la ghidarea cunoștinței și la relevarea și arătarea celor ascunse.
"Cum va fi înfățișat ceea ce este nevăzut, ceea ce este fără greutate, fără mărime și fără formă? Dar când vezi că Cel fără de trup s-a făcut pentru tine om, atunci vei face întipărirea formei Lui omenești, când Cel nevăzut se face văzut în trup, vei iconiza asemănarea a cea ce s-a văzut.
"Zugrăvesc pe Dumnezeu nevăzut, spunea evlaviosul ieromonah de la Sf. Sava, nu ca nevăzut, ci, ca pe unul care s-a făcut văzut pentru noi prin participare la corp și sânge. Nu zugrăvesc Dumnezeirea nevăzută, ci zugrăvesc corpul văzut al lui Dumnezeu".
"Ce vrea să ne spună în chip tainic Scriptura?. E limpede că se referă la interdicția de a-L reprezenta pe Dumnezeul nevăzut; dar atunci când Îl vei vedea pe Cel netrupesc făcându-Se Om pentru tine, atunci vei putea zugrăvi înfățișarea Lui omenească. Atunci când Cel nevăzut, luând firea trupească, ajunge văzut, de îndată poți întruchipa asemănarea Celui ce S-a înfățișat. (...) Atunci când Cel ce ipostas deoființă cu Tatăl fiind S-a deșertat pe Sine chip de rob luând (Fil. 2, 6-7) mărginindu-Se astfel în calitate și cantitate și însușindu-Și un chip trupesc (abia) atunci pictează (...) și arată privirii tuturora pe Cel ce a binevoit să apară. Zugrăvește nașterea Sa din fecioară, botezul Său în Iordan, Schimbarea S-a la Față de pe muntele Tabor (...) înfățișează totul prin cuvânt și prin culori, fie în cărți, fie pe lemn."
Apostolii vedeau cu ochi trupești ceea ce în Vechiul Testament nu era decât prefigurat cu ajutorul unor simboluri. "Odinioară, Dumnezeu, Care nu are nici trup, nici formă, nu era închipuit în nici un fel. Dar acum, când El a venit în trup și a locuit printre oameni, ei pot reprezenta fața văzută a lui Dumnezeu."
În aceasta constă diferența față de viziunile Vechiului Testament. "Contemplu asemănarea lui Dumnezeu precum a văzut-o Iacob, dar în cu totul alt fel: căci el zărea cu ochi netrupești o imagine imaterială care prefigura viitorul, în timp ce eu văd înflăcărarea amintirii Celui Care a venit în trup."
"Această contemplație ne sfințește vederea și, prin ea, sufletul. Ne socotim fericiți și venerăm acest chip înălțându-ne, după putință, de la acest aspect fizic până la vederea slavei dumnezeiești..."
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...ane-69559.html
|