View Single Post
  #6  
Vechi 26.03.2015, 06:31:26
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, cap. XXV Despre improprierea firii noastre

"Trebuie sa se stie ca sunt doua feluri de improprieri: una fireasca si substantiala si alta personala si relative, Impoprierea fireasca si substantiala este aceea potrivit careia Domnul, pentru iubirea de oameni, a luat firea noastra si toate insusirile firesti, caci s-a facut om prin natura si cu adevarat si a experimentat insusirile firesti, improprierea personala si relativa este atunci cand ia locul altei persoane, pe baza unei relatii oarecare, adica mila sau dragostea, sau cand rosteste in locul altei persoane pentru ea cuvinte care nici intr-un caz nu se potrivesc Lui.

Potrivit acestei improprieri personale si relative si-a impropriat blestemul si parasirea noastra si cele asemenea care nu sunt firesti, fara ca El sa fie sau faca acestea, ci a luat persoana noastra si a fost asezat in acelasi rand cu noi. Un astfel de sens au cuvintele: "S-a facut blestem pentru noi" (Galateni III, 13.)."

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
De la inceput am simtit ca probabil Capy admite doar improprierea dupa fire (fireasca), nu si pe cea personala, desi Sf. Ioan Damaschin zice ca Hristos "a luat persoana noastra", (nu doar firea).
Este doar o deducție raționalistă de-a ta. De unde reiese din cuvintele Sfântului Ioan Damaschin că Fiul lui Dumnezeu și-ar fi impropriat o persoană omenească? Dat fiind faptul că tot ai vorbit de persoană omenească și persoană divină în comentariile tale.
Din expresia "a luat persoana noastra" nu reiese așa ceva! Sf. Ioan Damaschin explică limpede că "improprierea personala si relativa este atunci cand ia locul altei persoane." Ceea ce am tot arătat în comentariile mele până acum.

Eu nu am spus nicăieri că impropriera firească în Ipostasul Cuvântului nu este impropriere personală, din moment ce impropriere se realizează în Ipostasul Cuvântului, este de la sine înțeles că asumarea firi omenești nu este asumare nepersonală, neipostatică sau anipostatică, după cum am arătat și în alte comentarii de ale mele. Eu am spus cu totul altceva că, Persoana/Ipostasul Fiului și Cuvântului nu Și-a asumat o persoană omenească, ci Și-a asumat firea omenească, fiindcă nu era nevoie de o persoană omenească, deoarece Hristos își are Persoana/Ipostasul Său - Unul din Treime - născut din Tatăl mai înainte de toți vecii. Nici un Sfânt Părinte nu a afirmat vreodată că Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu ar fi luat, Și-ar fi impropriat sau Și-ar fi asumat vreo persoană omenească. Sf. Damaschin explică clar ce vrea să spună, din moment ce și definește expresia de "improprierea personala si relativa", după cum dă explicații și pentru alte texte din Dogmatica sa.

Reiese limpede din context că prin expresia "a luat persoana noastra" - singura de altfel din Dogmatica Sfântului - Sf. Damaschin se referă la faptul că Unicul Ipostas al Cuvântului și-a impropriat firea omenească, deoarece, după cum tot Sfântul Ioan Damaschin spune că "niciodată, nici sufletul, nici trupul n-au avut un ipostas propriu, altul decât ipostasul Cuvântului." Așadar, fiindcă nici sufletul, nici trupul (firea omenească a Domnului ), n-au avut un ipostas propriu, au fost impropriate și ipostaziate în Unicul Ipostas al Cuvântului - fără schimbare, fără amestcare, fără împărțire și fără despărțire.

Sf. Damaschin arată limpede că este vorba despre asumarea firii omenești, ci nu a unei persoane omenești, după cum reiese limpede din multe alte locuri din Dogmatica sa. Acesta este și motivul pentru care Sf. Damaschin vorbește despre Ipostas compus din două firi, iar nu despre ipostas compus din două persoane.

Last edited by Capy; 26.03.2015 at 07:03:12.
Reply With Quote