View Single Post
  #584  
Vechi 26.03.2015, 18:44:57
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Nu putea sa ia numai firea umana goala, fara persoanele care o alcatuiesc. E o imposibilitate ontologica sa fi luat firea umana fara a lua fiecare persoana in parte in Persoana Lui preexistenta (nu in fiinta, ci in har).

Intruparea, da, e Unirea Persoanei Logosului cu trupul luat din Maica Domnului. Dar prima consecinta a Intruparii e unirea firii divine cu firea umana, nu doar in general, ci specific, subiectiv, pana la ultimul om nascut al istoriei. Asta inteleg eu ca zice Sf. Ioan Damschin, cand zice ca a luat persoana noastra, nu doar firea noastra.

Pai, de ce a luat firea umana? Din vreun moft metafizic? Ii lipsea ceva avand doar fire divina? Nu, ca sa fie in unire (prin har, nu in fiinta), cu persoana ta, persoana lui Bogdan, a mea, a lui Barsaumas, a lui Ioan Cezar, a fiecaruia in parte, si cu toti laolalta asa cum e cu Persoana Tatalui si Sf. Duh ?

Gandeste-te la simetria in oglinda dintre vietuirea Persoanei Logosului in Treime, in paralel cu vietuirea Lui in firea umana.

Felul in care Persoana Logosului vietuieste in Treime e perihoretic. Se goleste pe Sine pt. a se lasa umplut de Persoana Tatalui si a Sf. Duh. La fel si Tatal si Sf. Duh, se golesc pe Sine pt. a face fiecare loc Fiului. Tocmai aceasta sublima intrepatrundere intre Persoane, tocmai modul asta de vietuire a persoanelor, una in alta, a vrut Hristos sa-l intemeieze si intre persoanele firii umane.

La fel ca in Treime, a vrut sa fie si in firea umana ( prin har, nu in fiinta). Persoana Lui se goleste pe Sine si se lasa luata de persoana ta, a mea, a lui x, y, z. Nu? Ce cantam la Liturghie? "Trupul lui Hristos primind".... Tu, ca persoana, n-ai putea lua prin har Trupul Lui, fara dubla kenoza reciproca. A Lui dar si a ta. A Lui a avut deja loc. Persoana Lui S-a golit deja si se lasa luata de persoana ta si a lui x.y.z. ( prin har, nu in fiinta).

De-acuma e randul fiecarei persoane sa raspunda la kenoza Lui cu propria kenoza (evident imperfecta), daca vrem sa ne lasam propria persoana sa fie luata de El.

Acelasi mod perihoretic de vietuire il vrea Hristos intre El si miliardele de persoane. El se goleste pe Sine, pt. a te primi pe tine, pe mine, pe fiecare.
Iar eu si tu si fiecare, tocmai asta avem de invatat de la El, kenoza si perihoreza. Astea nu-s concepte goale. Ci raspunsul fiecaruia la kenoza si perihoreza Lui.

Tu, ce intelegi? Din ce se alcatuieste de 2000 de ani Trupul Mistic al lui Hristos, care e Ecclesia? Nu din persoane? Nu una, nu doua, nu trei, ci multe. Toate acele persoane cate isi doresc sa vietuiasca kenotic si perihoretic ca in Treime ( prin har, nu in fiinta).

Nu asta e scopul si intelesul Intruparii?

Din ce e alcatuit trupul indumnezeit al lui Hristos dupa Parusie, trupul Lui mistic? Nu din noi ("dă, Doamne!")? Nu din persoane?

Nu vezi nici o oglindire intre Treimea cea de o fiinta si Multiipostaticul trup mistic al Ecclesiei de dupa Parusie?
Ca de obicei, discuți un subiect diferit care ocolește problema vizată în tema topicului.

Domnia ta discuți despre Răscumpărare, despre consecințele Întrupării lui Dumnezeu Cuvântul, prin unirea celor două firi în Ipostasul Cuvântului și despre trupul mistic al Bisericii al cărui cap este Hristos. Problema nu era de ce a luat Hristos firea omenească. Discuția era despre Întruparea propriu-zisă a Cuvântului lui Dumnezeu prin unirea firii divine cu firea umană în Ipostasul Cuvântului și dacă "Hristos a devenit o persoană omenească, una singură și reală", așa cum se afirmă în Pastorala Sinodală. Orice ortodox știe că Întruparea lui Hristos are consecințe pentru întreaga creație, însă nu putem confunda Întruparea propriu-zisă a lui Dumnezeu Cuvântul cu consecințele Întrupării Sale.

Eu n-am negat consecințele Întruparii lui Dumnezeu-Cuvântul prin unirea firii divine cu firea umană în Ipostasul Cuvântului sau că, odată cu Întruparea Cuvântului nu ar fi primit har întreaga creație (oamenii animalele, peștera, ieslea, munții, cerul etc.)

Când ne referim la Întruparea lui Hristos și la consecințele Întrupăriii Sale, vorbim despre mai multe moduri de unire. Există "unirea după Ipostas" sau "unirea după Persoană", "unirea după fire" și "unirea după har". Singura posibilitate a unirii persoanelor omenești cu Hristos este unirea după har.


Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
La fel ca in Treime, a vrut sa fie si in firea umana ( prin har, nu in fiinta). Persoana Lui se goleste pe Sine si se lasa luata de persoana ta, a mea, a lui x, y, z.
Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Dar prima consecinta a Intruparii e unirea firii divine cu firea umana, nu doar in general, ci specific, subiectiv, pana la ultimul om nascut al istoriei.
Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Felul in care Persoana Logosului vietuieste in Treime e perihoretic. Se goleste pe Sine pt. a se lasa umplut de Persoana Tatalui si a Sf. Duh.
Emiți afirmații confuze și primejdioase. N-am întâlnit la nici un Sfânt Părinte sau teolog asemenea interpretări.

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Mai, Capy, am o rugaminte, da un pic mreaja mai la adanc! Pentru tine, Intruparea e acelasi lucru cu unirea firilor? Fiindca nu e.
Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Pentru tine, Intruparea e acelasi lucru cu unirea firilor? Fiindca nu e acelasi lucru. N-ai ajuns inca la distinctia pe care o face Sf. Ioan Damaschin dintre intrupare si unire? I-ai epuzat deja sensurile?
Da, unirea pentru totdeauna a celor două firi în Ipostasul Cuvântului este același lucru și se realizează simultan cu Întruparea lui Dumnezeu Cuvântul de la Sf. Duh și din Fecioara Maria și produce aceleași efecte pentru întreaga creație. Fără Întruparea lui Dumnezeu Cuvântul, nu există unirea celor două firi în Ipostasul Cuvântului și fără unirea celor două firi în Ipostasul Cuvântului, nu există Întruparea lui Dumnezeu Cuvântul.

Last edited by Capy; 26.03.2015 at 20:21:00.
Reply With Quote