View Single Post
  #13  
Vechi 28.03.2015, 16:00:11
antoniap
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

[COLOR=#cc0000]Triumful Bisericii[/COLOR]
Cum se adeverește că Hristos este Dumnezeu? La această întrebare fundamentală să nu ne străduim să răspundem cu argumentul creației cerului și pământului, pentru că cel necredincios nu-l va primi. Dacă-i spunem că a înviat morți, că a vindecat orbi, că a alungat demoni, nici atunci nu va fi de acord. Dacă îi spunem că a făgăduit învierea morților, împărăția cerurilor și bunurile negrăite, atunci nu numai că nu va fi de acord, dar va și râde. Așadar, cum să-l îndreptăm spre credință, mai ales dacă nu este educat duhovnicește? Cu siguranță, sprijinindu-ne pe adevăruri pe care și noi și acesta, le primim fără nicio reținere și îndoială.


Astfel, asupra cărui punct suntem de acord cu el la modul absolut? Asupra faptului că Hristos a întemeiat Biserica. Deci, prin aceasta vom vădi puterea și vom dovedi dumnezeirea lui Hristos. Vom vedea că este cu neputință ca lucrarea omenească să realizeze răspândirea creștinismului în toată lumea, într-o perioadă atât de scurtă. Și mai ales când morala creștină îi invită la o viață înaltă pe oamenii cu obiceiuri rele, pe robii păcatului. Și Domnul a reușit să-i elibereze din toate acestea, nu numai pe noi, ci întreg neamul omenesc.
Și aceasta a izbândit-o fără să folosească arme, fără să cheltuie bani, fără să miște armate, fără să provoace războaie. A izbândit, pornind doar cu 12 ucenici, care erau neînsemnați, neinstruiți, săraci, goi, neînarmați.
Cu asemenea oameni a reușit să convingă neamurile să cugete drept, nu numai pentru viața prezentă, ci și pentru cea viitoare. A izbutit să desființeze legi străvechi, să alunge obiceiuri depășite și să creeze altele noi. A putut să-l smulgă pe om, de la modul ușor de viață și să-l îndrume spre cel anevoios. Și pe toate acestea le-a reușit, în timp ce toți se războiau cu El, și în vreme ce El însuși a suferit răstignire umilitoare și moarte smerită.
Desigur, nu se întâmplă acestea la oameni, ci dimpotrivă. Adică, cu cât trăiesc și prosperă ei înșiși, lucrarea lor înaintează; când mor însă odată cu ei piere și ceea ce au creat. Și aceasta o pățesc nu doar cei bogați, nu doar căpeteniile, ci chiar și cârmuitorii. Pentru că și legile lor se desființează și amintirea lor se stinge și numele lor se uită, și oamenii credincioși îi lasă la o parte.


Acestea se întâmplă în primul rând celor care guvernează popoarele cu o privire, și duc la război armate întregi. Celor care au condamnat la moarte și au semnat exilurile. La Domnul însă lucrurile s-au întâmplat exact invers. Starea lucrării Lui înainte de răstignire era îngrozitoare: Iuda L-a trădat, Petru s-a lepădat de El, ceilalți ucenici au fugit ca să se salveze, și mulți credincioși L-au părăsit. Și a rămas singur între vrăjmași, însă după răstignire și moarte, ca să afli că nu a fost un om simplu Cel răstignit, s-au întâmplat toate cele strălucitoare, slăvite, pline de bucurie.
Sfântul Petru, Apostolul corifeu, cel care înainte de răstignire n-a răbdat amenințarea unei slujnice, și după atâtea învățături cerești și după părtășia lui la Dumnezeieștile Taine, a spus că nu-L cunoaște pe Domnul, el însuși, după răstignire L-a propovăduit până la marginile lumii. Cete nenumărate de martiri s-au jertfit, pentru că au preferat să moară decât să se lepede de Hristos, așa cum s-a lepădat Apostolul corifeu, înspăimântat de amenințarea unei fetișcane. Acum toate locurile, toate cetățile, cele din pustiu și din părțile locuite, Îl mărturisesc pe Cel răstignit. În Acesta cred împărații și generalii, cârmuitorii și guvernatorii, robii și cei liberi, cei învățați și cei neînvățați, barbarii și diferitele neamuri de oameni.
Chiar și acel mic și neînsemnat mormânt, care a primit Trupul însângerat al Domnului, este cinstit de mii de palate împărătești și respectat chiar de împărați.


Paradoxal este faptul că ceea ce s-a întâmplat Domnului s-a întâmplat și ucenicilor Săi. Pentru că pe aceștia pe care îi disprețuiau și îi întemnițau, pe cei pe care îi chinuiau cumplit cu nenumărate torturi, tocmai pe aceștia, după moartea lor, îi cinsteau mai mult decât pe împărați.
Și cum se explică aceasta? La Roma, împărații și consulii și generalii le părăsesc toate, și aleargă să se închine la mormintele pescarului Petru, și ale făcătorului de corturi, Pavel. La Constantinopol, cei care poartă coroane vor să se înmormânteze nu lângă mormintele apostolilor, ci înaintea ușilor bisericilor lor. Și astfel, împărații devin păzitori ai pescarilor. Mai ales, nu se rușinează de aceasta, ci se laudă nu doar ei înșiși, ci și urmașii lor.


Când ucenicii lui Hristos erau doar 12 și Biserica nu exista în cugetul niciunuia dintre ei, când sinagoga iudaică înflorea, încă și idolatria lipsită de evlavie stăpânea aproape în toată lumea, Domnul a profețit: “Pe această piatră (adică prin mărturisirea credinței lui Petru) voi zidi Biserica Mea, și porțile iadului nu o vor birui” (Matei 16,18).


Întărești adevărul acestei profeții? Vezi împlinirea ei? Gândește-te ce eveniment important este răspândirea Bisericii aproape în toată lumea, într-o perioadă atât de scurtă de timp! Cugetă cum a schimbat viața atâtor neamuri și a dus la credință atâtea popoare, cum a desființat obiceiuri preistorice, cum i-a eliberat pe oameni de cutumele îndelungate, cum a risipit ca fumul stăpânirea puterii și puterea păcatului, cum a pierdut ca aburul aducerea necurată a jertfelor, ritualurile idolatre, sărbătorile păgânești, templele și altarele, totemurile, cum a zidit pretutindeni altare sfinte, în patria noastră și-n țările perșilor, sciților, maurilor, inzilor. Ce zic? Chiar și-n insulele bretanice, care se află departe de Marea Mediterană, în ocean, s-a răspândit Biserica și s-au construit altare.
Lucrarea de eliberare a atâtor popoare de obiceiurile destrăbălate îndelungate, precum și schimbarea modului lor de viață, de la imul simplu la imul foarte anevoios, este într-adevăr lucru minunat, mai bine zis, prea minunat. O demonstrează lucrările dumnezeiești, chiar dacă nu L-ar fi împiedicat nimeni, chiar dacă era pace și mulți L-ar fi ajutat. Pentru că întinderea Bisericii nu venea în contradicție doar cu obiceiurile vechi, ci și cu plăcerea, cu modul de viață voluptos. Adică, avea doi vrăjmași puternici, care îi tiranizau pe oameni: obiceiurile și plăcerea.
Toate câte le-au primit cu multe secole înainte de la părinții, strămoșii, și străbunii lor, și toate câte le adunaseră de la ritori și filozofi, toate acestea tindeau să-L disprețuiască, un lucru deosebit de greu. Trebuia să primească chiar un nou mod de viață, și mai ales unul foarte anevoios. Pentru că îi îndepărta de desfrâu, și-i îndruma spre înfrânare. Îi îndepărta de iubirea de arginți, de desfrâu, de mânie, de invidie, de confort, și-i ducea la neagoniseală, curăție, blândețe, prietenie, o viață grea, dură, plină de strâmtorări.
Va urma
Reply With Quote