View Single Post
  #610  
Vechi 28.03.2015, 17:39:34
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul

Asadar, ce insusiri concrete avem aici? (intrebare retorica, evident)
Ale firii, speciei umane in general?
Sunt însușirile Fiului lui Dumnezeu după firea Sa omenească en-ipostaziată în Ipostasul Cuvântului. Hristos este o Persoană în două firi/naturi
Am repetat de nenumărate ori că, firea omenească a lui Hristos nu este o fire anipostaică. Însă, en-ipostazierea este realizată în Persoana Cuvântului și de către Persoana Cuvântului (= en-ipostaziere), ci nu într-o persoană omenească și/sau de către o persoană omenească. Asta înseamnă că Dumnezeu-Cuvântul S-a Înomenit. La Dumnezeu nimic nu este cu neputință fiindcă El este Creatorul spre deosebire de noi care suntem făpturi.
Domnia ta despreunezi, separi firea omenească de Persoana lui Hristos. Sfinții Părinți au spus că unirea nu s-a realizat doar între cele două firi, ci s-a realizat inclusiv "după Ipostas" (fără despărțire, fără schimbare, fără amestecare și fără împărțire)
.

Sf. Ioan Damaschinul explică deslușit:

"Spunem ca firea noastra s-a sculat din morti si s-a inaltat si s-a asezat de-a dreapta Tatalui, nu in sensul ca toate ipostasele oamenilor au inviat si s-au asezat de-a dreapta Tatalui, ci in sensul ca firea noastra intreaga este in ipostasa lui Hristos. Caci zice dumnezeiescul apostol: "Ne-a sculat impreuna cu El, ne-a asezat impreuna cu El, in Hristos" (Efeseni II, 6.). Spunem si aceasta ca unirea s-a facut din fiinte comune. Caci orice fiinta este comuna ipostaselor cuprinse sub ea si nu se poate gasi o fire sau fiinta particulara si deosebita, pentru ca atunci ar fi necesar sa spunem ca aceleasi ipostase sunt si de aceeasi fiinta si de fiinta deosebita si sa spunem ca Sfanta Treime, potrivit Dumnezeirii ei, este si de aceeasi fiinta si de fiinta deosebita. Prin urmare aceeasi fire se gaseste in fiecare din ipostasele ei."

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
La care parintii raspundeau ca in icoana noi NU reprezentam firea, ci Persoana cu insusirile sale omenesti.
Îl reprezentăm pe Hristos după firea Sa omenească. Am spus că Persoana Cuvântului prin întrupare dobândește însușirile firi omenești, și că firea Sa omenească este en-ipostaziată în unicul Său Ipostas.

Sinodul Quinisext desfășurat la sfârșitul secolului al VII -lea, în canonul 82, în cuprinsul căruia este definită icoana. Iată ce afirmă el:

Hotărâm deci ca de acum înainte plinirea aceasta să fie tuturor vădită prin picturi, astfel încât în locul mielului din vechime să fie reprezentat - după firea Sa omenească (anthropinon charactera) - Cel ce a ridicat păcatul lumii, Hristos Dumnezeul nostru. Așa înțelegem mărirea smereniei lui Dumnezeu - Cuvântul și ajungem să-I pomenim locuirea în trup, Patima, Moartea Lui mântuitoare și, de aici, izbăvirea pe care a dăruit-o lumii.

Last edited by Capy; 28.03.2016 at 20:27:21.
Reply With Quote