View Single Post
  #617  
Vechi 28.03.2015, 20:06:57
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Motivul cel mai frecvent pentru care adepti ai altor religii refuza sa se converteasca la crestinism este incapacitatea de a crede ca Dumnezeu s-ar putea transforma in persoana umana.
Dumnezeu-Cuvântul S-a Înomenit, nu S-a transformat în persoană umană.

S-a spus deci ca firea Cuvantului s-a intrupat, adica s-a unit cu trupul. Pana acum insa n-am auzit ca firea Cuvantului a suferit in trup, ci am fost invatati ca Hristos a suferit in trup. Pentru aceea expresia firea Cuvantului nu indica ipostasa. Ramane deci sa spunem ca a fi intrupat inseamna a fi unit cu trupul, iar a se face Cuvantul trup inseamna ca insasi ipostasa Cuvantului a devenit in chip neschimbat ipostasa trupului. (Sf. Ioan Damaschin)

Ceea ce este creat a ramas creat, iar ceea ce este necreat a ramas necreat; ceea ce este muritor a ramas muritor, iar ceea ce este nemuritor a ramas nemuritor; ceea ce este circumscris a ramas circumscris, iar ceea ce este necircumscris a ramas necircumscris; ceea ce este vazut a ramas vazut, iar ceea ce este nevazut a ramas nevazut. (Sf. Ioan Damaschin)

Nu si-a schimbat firea, nici nu avem o iluzie de intrupare, ci s-a unit dupa ipostasa in chip neamestecat, neschimbat si neimpartit cu trup insufletit, rational si cugetator, care are in el insusi existenta, pe care l-a luat din Sfanta Fecioara, fara ca sa se schimbe firea Dumnezeirii Lui in fiinta trupului si fara ca sa se schimbe fiinta trupului in firea Dumnezeirii Lui si fara ca sa rezulte o singura fire compusa din firea Lui dumnezeiasca si din firea omeneasca pe care a luat-o. (Sf. Ioan Damaschin)

Marturisim o singura fire intrupata a lui Dumnezeu Cuvantul. Prin expresia intrupata indicam, impreuna cu fericitul Chiril, fiinta trupului. Asadar, Cuvantul s-a intrupat si n-a pierdut imaterialitatea sa: in intregime s-a intrupat si in intregime este necircumscris. In ce priveste corpul se micsoreaza si se strange; in ce priveste Dumnezeirea este necircumscris, pentru ca trupul lui nu se compara cu Dumnezeirea Lui necircumscrisa. (Sf. Ioan Damaschin)

Faptul că Dumnezeu-Cuvântul S-a Întrupat, arată că Și-a asumat firea/natura omenească. Aceasta înseamnă că Dumnezeu-Cuvântul S-a Înomenit, ci nu că S-a transformat. Afirmația că S-a transformat este o extremă opusă monofizismului, însă la fel de periculoasă ca și acesta. A spune că Dumnezeu-Cuvântul S-a transformat, în loc de Dumnezeu-Cuvântul S-a Înomenit sau Și-a Impropriat firea/natura umană, este la fel cu a spune că firea Sa umană a absorbit firea/natura divină, că s-a transformat în făptură/creatură - o învățătură din arianism.

Aberația despre transformarea divinului în uman și a umanului în divin, este o teorie specifică religiilor asiatice (budism, taoism, confucianism, șintoism, hindusim, brahmanism, sikhism, jainism etc.) Ortodoxia învâțând despre Întruparea lui Dumnezeu-Cuvântul, nu vorbește despre transformare, ci vorbește despre Înomenire, Impropriere, Asumare și Îndumnezeire !

Altceva indică Înomenirea, Improprierea, Asumarea și Îndumnezeirea - care nu s-au realizat doar pentru o perioadă de timp, ci pentru totdeauna - și altceva este verbul "a transforma", prin care se induce ideea eronată de modificare, de trecere de la o formă la alta.

Last edited by Capy; 26.06.2015 at 15:30:45.
Reply With Quote