Calea de Mijloc
Calea de Mijloc este o intelepciune speciala, un mod profund de raportare a perceptiei vizavi de extreme, polaritati.
Calea de Mijloc cumuleaza doua principii:
- principiul constientizarii simultane a extremelor ("unificarea extremelor" in campul perceptiei)
- echilibrarea perceptiei prin mentinerea echidistantei fata de polaritati
Efectul psihologic al “Caii de Mijloc” este multiplu:
-potenteaza cunoasterea extremelor, fiindca polaritatile se informeaza/potenteaza reciproc
-absoarbe un spectru larg de experiente, pentru ca filtrul opunerii/rezistentei instinctive la anumite forme de experiente este indepartat gradual
-integreaza extremele intr-un tot, intr-o unime, care in cele din urma este transcensa
-------------------
Aceasta este teoria. Cum este ea aplicata in practica?
------
Sa luam cel mai simplu exemplu: un mar otravit (alegoric - din €śPomul Cunoasterii€ť pentru ca acea muscatura a condus la moartea a miliarde de oameni, necesitatea mortii unui Dumnezeu cu recuperare partiala a pierderilor).
Un mar otravit arata frumos pe dinafara, promite un gust extraordinar (alegoric – cunostere extraordinara pentru Adam) dar de fapt este otrava care provoaca o experienta in natura suferintei.
Avem o polaritate: o infatisare care promite un bine – de fapt otrava care provoaca suferinta.
Calea de Mijloc nu propune o reactie imediata ci o intelegere profunda, simultana a defazajului dintre ceea ce apare si ceea ce este. Lasa intelegerea extremelor sa se matureze in opozitie. Nu respinge otrava, nu se agata de bine ci penetreaza cognitiv ambele polaritati simultan – le aduce la coincidenta in campul constientizarii.
Pentru ca este important de decodificat patternul de baza prin care suferinta este ascunsa in toate aspectele care ne apar atractive. Aspectele sunt fluide, imbraca miriade de infatisari.
Sensul “marului otravit” poate fi extrapolat la toata realitatea: “lumea inselatoare” din care ne infruptam cu totii.
Desi ne asteptam ca lumea sa ne sature foamea interioara aceasta ne inseala de fiecare data, creind in noi o multitudine de dorinte si adictii. Cercul vicios poate fi rupt doar intelegand in profunzime mecanismul, intelegand sursa suferintei si modul ei de propagare in campul experientei.
Lumea apare cateodata rea, cateodata buna. Insa Lumea, de fapt este tot timpul in opozitie fata de Dumnezeu. Cine alege Lumea este “impotriva” Lui Dumnezeu.
Lumea este in opozitie fata de Dumnezeu pentru ca Lumea este de fapt doar un ocean de suferinta iar Dumnezeu fericirea, binele adevarat.
Fericirea lumii este otravitoare. Insa nu suntem capabili, suficient de antrenati sa percepem aceasta direct, cu proprii nostri ochi intelegatori. De aceea avem nevoie de forta ratiunii, pentru a dezvalui desertaciunea, putreziciunea lumii in toate aspectele ei.
Odata ce ochii mintii se deschid si vad otravurile, mintea continua sa mentina aceasta constientizare, nu o uita lipindu-se doar de Dumnezeu.
Prin Calea de Mijloc se mentine constientizarea putreziciunii lumii clipa de clipa simultan cu constientizarea Lui Dumnezeu. In acest fel inima se misca transcendent cu mare putere spre Dumnezeu. Parca am avea foc si aer.
Uitand de putreziciunea lumii este ca si cum am obstructiona aerul care mentine arderea. Dumnezeu se estompeaza.
Daca uitam fie gandul desertaciunii, fie gandul catre Dumnezeu pierdem Calea de Mijloc. Mintea trebuie sa le mentina pe ambele intr-un mod armonios, echilibrat. Acest echilibru cognitiv genereaza o mare patrundere.
Cel ce are gandul putreziciunii lumii are deja perspectiva Lui Dumnezeu, are compasiune pentru toate fiintele.
Cel ce nu vede ca toate fiintele lumii, de fapt se afla in mare suferinta, cum poate avea Marea Compasiune a Lui Dumnezeu, mila catre toata faptura?
__________________
Last edited by florin.oltean75; 29.03.2015 at 00:11:46.
|