View Single Post
  #75  
Vechi 29.03.2015, 21:00:28
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Pr. Arsenie Papacioc: “Singurul Adevar este Ortodoxia !” (1)

Sfinția voastrã, prin ce se definește Biserica Ortodoxã? Arhim. Arsenie: Chiar cuvîntul ortodox înseamnã dreaptã credințã, dreaptã slãvire pentru Adevãrul pe care l-a propovãduit Hristos, cum ne-a învãțat Hristos, de aceea a și rãmas, cu mila lui Dumnezeu, aceastã titulaturã: Ortodoxie; adicã credința dreaptã: “orthos” înseamnã drept, “doxa” înseamnã credințã – pe grecește.
Deci Adevãrul: “Eu sunt Calea, Adevãrul și Viața” ; și noi respectãm Adevãrul care este Hristos, n-am schimbat nimic în practicã, s-au stabilit și pozițiile dogmatice prin Sinoadele Ecumenice, și am respectat lucrul acesta. Acestea s-au fãcut și împreunã cu catolicii de astãzi; ei s-au despãrțit, dar la 787 (Sinodul VII Ecumenic, pentru apãrarea Icoanelor) noi am fost împreunã; mai departe nu ne putem da dupã fiecare bãtaie de vînt.
Ce înseamnã dogma creștinã?
Arhim. Arsenie: Adevãr de credințã revelat, cuprins în Scripturã și în Tradiție, aprobat și practicat de Bisericã.
Sfinții Pãrinți spun cã în afara Bisericii Ortodoxe existã erezii, schisme și adunãri ilegale – așa le caracterizeazã. Ce pãrere aveți?
Arhim. Arsenie: Nu spun nici o noutate; existã, știm cã existã.
Vã întreb acest lucru pentru cã acum nu prea se mai folosesc acești termeni, ci confesiuni creștine, culte creștine, biserici nedepline, biserici surori. Este o greșealã acest lucru?
Arhim. Arsenie: Din momentul în care este schismatic sau eretic, este o greșealã, sigur cã da.
Faptul cã se folosesc acești termeni? Pentru cã, de exemplu, știți cã se practicã cãsãtoriile mixte; una este sã spui cã te-ai cãsãtorit cu un schismatic sau un eretic și alta este sã spui cã te-ai cãsãtorit cu cineva dintr-o bisericã mai mult sau mai puțin nedeplinã.
Arhim. Arsenie: Ei bine, sigur cã …e alta aia, e alta aia. În sfîrșit, vorbim de Ortodoxie; de ce facem discuție în plus? Nu îmi place cuvîntul acela bisericã nedeplinã.
Nu este bine? Puteți sã ne explicați.
Arhim. Arsenie: Cum adicã, bisericã nedeplinã; adicã este în continuare sã se împlineascã?
Teologii ecumeniști, dintre ortodocși, spun cã dacã s-au depãrtat de Ortodoxie mai mult sau mai puțin, este mai mult sau mai puțin nedeplinã.
Arhim. Arsenie: Este o rãtãcire termenul acesta; lasã sã înțelegi cã se vor împlini cu timpul, dar poziția lor este determinatã: așa vor rãmîne.
Care poziție?
Arhim. Arsenie: Poziția lor ereticã sau schismaticã.
Ce înseamnã erezie?
Arhim. Arsenie: Despãrțire de dogmele creștine, chiar și de o singurã dogmã.
Și schismã?
Arhim. Arsenie: Indisciplinã fațã de ordinea consacratã a Bisericii; neascultarea este început de pãgînãtate.
Unii teologi ecumeniști, dar ortodocși, spun cã erezie se referã doar la arianism. Este adevãrat?
Arhim. Arsenie: Asta era erezia de atunci, dar erezie ar însemna și la Nestorieni, la cei care nu recunoșteau pe Teotokos, pe Maica Domnului care este Nãscãtoare de Dumnezeu; erezie era și aceea sã nu recunoști 2 firi ale Mîntuitorului, neîmpãrțite și nedespãrțite, neschimbate și neamestecate. Tot erezii sunt toate.
Care sunt consecințele ruperii de Bisericã și formãrii schismelor și a ereziilor?
Arhim. Arsenie: Scopul principal, grozav cînd a creat Dumnezeu omul, l-a creat singur numai pentru El ca sã fie în Împãrãție împreunã și, sigur, pentru pervertirea pe care a adus-o Adam, a venit Hristos și a restaurat neamul omenesc; Hristos nu a venit sã anihileze, ci sã transfigureze, și ne-a adus mai mult decît a pierdut Adam, adicã putința de a fi dumnezei dupã Har, de a ști sã iubim vrãjmașii, și o serie întreagã de alte lucruri.
Consecințele sunt cã se abat de la ce a zis Mîntuitorul, nu se vor mîntui; nu-i ușor. Este în primejdie mîntuirea lor, aceasta ar fi consecința cea mai mare; afarã de aceasta, încurajeazã filozofia ateistã, pentru cã, socotesc ei, avem libertatea de a interpreta și de a face cum credem; va sã zicã, sunt consecințe foarte grave privind respectivii la Judecata de Apoi, adicã mîntuirea omului.
S-au interpretat la infinit și se vor interpreta: drumurile, cãrãrile care duc spre mîntuire și este numai una: aceasta pe care o ținem mai departe fãrã nici un fel de schimbare și chiar cu rîvnã și cu trãire Biserica Ortodoxã. Biserica este cea care patroneazã drumul spre mîntuirea noastrã cu orice chip, în stilul ortodox, așa cum s-a fixat la Sinoade privind dogmele respective.
Sfinția voastrã, care sunt cauzele aparițiilor schismelor și ereziilor? Pentru cã se invocã motive sociale, politice, geografice, istorice, cã n-au fost la Sinoade etc.
Arhim. Arsenie: Diavolul îndeamnã tainic inimile celor ce au concepții amestecate privind adevãrul mîntuitor; acesta este motivul principal. Motivele sociale, politice sunt puse ca sã momeascã, sã spunã cã tu nu ești cu istoria. E vorba de Adevãr ! Nu-i vorba de timp, de istorie. S-au rupt dupã sute de de ani! Și nu s-au rupt oricum, va sã zicã cu interes; aceastã stare de mãreție, de mîndrie a Romei sã fie mai deasupra decît Constantinopolul. Suprema valoare e Adevãrul!
Sfinția voastrã, Enciclica Patriarhilor Ortodocși de la 1848 – care este un rãspuns la o chemare a Papei sã vinã ortodocșii la Biserica Catolicã – condamnã papistãșia ca erezie în special datoritã învãțãturii Filioque; la fel și Pãrintele Iustin Popovici spune despre romano-catolicism cã este o erezie, ca și despre protestantism. Ce pãrere aveți?Arhim. Arsenie: Nu ne pronunțãm pentru cã repetãm lucrurile.
Pentru cã au ieșit din rãspunderea canonicã, respectiv dogmaticã, au modificat cu filioque Crezul: spun cã Sfîntul Duh purcede și de la Fiul cînd, e limpede, spune Mîntuitorul: “de la Tatãl purcede”; nu spune: și de la Mine. Mai întîi de toate, este o problemã de dogmã, deci cum pot sã spun eu altfel, cînd s-a stabilit cu jertfe mari Adevãrul.
Apoi au început sã adauge primatul papal, sã adauge infaibilitatea papalã, sã adauge indulgențele, sã adauge purgatoriul; fac Liturghia cu azime, nu cu pîine dospitã, care este legea Mîntuitorului, El a fãcut artos, nu a fãcut azimã; Imaculata Fecioarã iarãși este o mare greșealã: cã s-a nãscut Maica Domnului fãrã pãcat.
Și pe urmã, au bãgat un lucru foarte grav, care se strecoarã, dar este foarte grav din punct de vedere strategic și din punct de vedere al luptei: “Scopul scuzã mijloacele” – te omor cã așa spune religia mea; exact cum spune în Talmud: “Dacã vezi un creștin pe margine de prãpastie, dã-i vînt înãuntru.”; este o obligație religioasã la ei.
Ei nici n-au Proscomidie. S-a pus problema cã noi, ortodocșii, avem cultul morților.
Acuma, ce facem cu morții?
Noi avem cultul morților, avem Proscomidie, unde îi pomenim cu mare evlavie, mult timp, îi punem în Potir, în sîngele lui Hristos: “și iartã, Doamne, pãcatele celor ce s-au pomenit aici”; va sã zicã tot Hristos îi iartã prin Liturghiile pe care le facem, asta poate salva morții.
Pãcatele nu le poate ierta decît Hristos; El este singurul care poate sã ierte pãcatele. Ei au creat purgatoriul sã dea un rãspuns la întrebarea ce facem cu morții și, într-o formã raționalã, ard acolo cît ard pentru pãcatele pe care le-au fãcut și automat se mîntuie; ei, nu-i așa!
Apoi mi-a schimbat Sfînta Cruce, forma Sfintei Cruci, care este motivatã, Sfînta Treime: Tatãl, Fiul și Sfîntul Duh; își fac crucea altfel: cu toatã mîna și de la stînga la dreapta numai ca sã fie altfel decît a fost, ceea ce înseamnã o ambiție și, din punct de vedere strategic considerat, aducînd o noutate, mai repede îți faci prozeliți.
Crucea este un lucru care are o semnificatie la noi, Sfînta Treime: toatã înãlțimea, toatã lãțimea și toatã adîncimea; ei nu se gîndeau la o semnificație, pentru cã nu-i nimic fãrã o semnificație în Biserica noastrã. Trist este cã ei au început de-o bucatã de vreme sã fie cu totul conștienți cã au dreptate și își motiveazã dreptatea; mistificã adevãrurile istorice.
Au avut și Papi: Papa Martin la Sinodul VI Ecumenic, Ipolit, de asemenea, Patriarh la Roma – au fost mucenici, deci au motive sã rãmînã în Ortodoxie, în Adevãrul inițial. Ortodoxia nu este un titlu, este un Adevãr! Acest Iustin Popovici nu cruța nimic și nu fãcea diferențe prea mari de termeni de exprimare cînd este vorba de Adevãr pentru cã Mîntuitorul a spus: “o iotã, o cirtã dacã schimbați”, nu vã veți putea mîntui, “mic se va chema în Împãrãție”; adicã nu se va putea mîntui. Ceea ce înseamnã cã acest mic, care este de fapt mare, este ceea ce fac ei.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote