Din predica de azi, axata pe regalitatea lui Isus (predica cu ocazia Floriilor) am retinut cateva idei principale:
-Isus TREBUIA sa fie rege de drept. Era o conditie necesara pentru a putea prelua datoria intregului popor. Ca sa te poti substitui poporului, trebuie sa ai aceasta calificare. Or, NUMAI regele poate fi, in mod legitim, un substitut pentru poporul sau.
-Intreaga problematica a judecatii este in jurul regalitatii lui Isus. El este primit ca rege in Ierusalim ("osana, fiule al lui David" este un mod de a spune ca Isus e rege si de a-L proclama astfel in capitala).
-Adus in fata lui Irod (fiul si succesorul acelui Irod cu masacrul inocentilor) pentru ca sa fie judecat, Irod joaca pe singura carte posibila: aceea de a-L scoate pe Isus nebun. Regalitatea Lui e mai mult dacat sustenabila: e legitima. Dar, daca Regele este nebun ?
-Intrebarea centrala pe care Pilat Pontius i-o pune este daca e sau nu rege. Ca imputernicit al Imparatului, principala problema care il preocupa este: "e acest om rege ?" Si, in caz afirmativ, este el recunoscut ca atare de poporul lui ?
-Pilat pare, la inceput, hotarat sa il achite pe Isus. "Nu vad nicio vina in acest om". Momentul cand cedeaza amenintarii de revolta este replica "nu avem alt rege decat pe Cezarul". Condamnarea lui Isus inseamna recastigarea unei pozitii de forta, o clipa amenintate. In acest sens este si refuzul lui Pilat de a da jos placa pe care scria in trei limbi (ebraica, latina si greaca) "Isus nazarineanul regele iudeilor". Poate ca a fost pusa in bataie de joc, dar politicianul Pilat isi da seama de importanta ei in economia raportului de forte. Celor care vroiau sa o dea jos le spune: "Quod scripsi, scripsi!".
-Cine, din cei prezenti in Vinerea Patimilor recunoaste regalitatea lui Isus ? Talharul din dreapta. Ultimele lui cuvinte sunt "pomeneste-ma, Doamne, in imparatia Ta". El a inteles ceva ce nici arhiereii, nici Pilat nu intelesesera.
Am mai retinut, din predica de azi, ca gestul arhiereului de a-si rupe vesmintele, gest care a fost prilejuit tocmai de afirmarea de catre Isus a regalitatii Sale, atunci cand arhiereul spune "ce nevoie mai avem de martori ?" este un sacrilegiu. Un preot are voie sa isi rupa hainele obisnuite, dar nu hainele imparatesti.
|