View Single Post
  #76  
Vechi 30.03.2015, 22:26:55
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Pr. Arsenie Papacioc: “Singurul Adevar este Ortodoxia !” (2)


Sfinția voastrã, care credeți cã sunt consecințele participãrii unor ortodocși în cadrul acestor mișcãri numite ecumenice?
Arhim. Arsenie: Consecințele sunt: nu mai suntem credincioși întrutotul lui Dumnezeu Cuvîntul – mare risc!
E același subiect. Se constatã un interes în toatã treaba asta; încearcã pe fel și fel de lucruri ca sã fim împreunã și vor asta cu orice chip pentru cã nu au o identitate pur și simplu duhovniceascã, religioasã; trebuie sã simțim care este intenția lor intimã.
La ora asta sunt despãrțiți de Bisericã pentru cã Adevãrul este Hristos; și ne-a învãțat și cum sã facem, ne-au învãțat Apostolii – s-a fãcut un Sinod Apostolic la anul 50 la Adormirea Maicii Domnului la Ierusalim -, sunt Sinoade Ecumenice și Locale la care s-a stabilit Adevãrul și practica religioasã.
Ei, pînã la urma urmei, au rãmas într-o lume de interpretare continuã; ca sã poatã pãtrunde, spun cã noi suntem excesivi, suntem habotnici. Suntem habotnici cã ne închinãm și nu zicem nimic, ne vedem de treaba noastrã?; cum interpreteazã ei bãtaia clopotelor, cum interpreteazã ei slujbele?; slujbele astea le-a fãcut Biserica dintru-început, nu?; liturghia, ne jucãm cu astea?; ei nu au nici Proscomidie, o serie întreagã de lucruri practice; sunt geloși pe noi cã suntem liniștiți, dar ne apãrãm contra adaosurilor antidogmatice.
O împãcare propriu-zisã nu se poate face dacã nu cedezi și tu și celãlalt; ce sã cedãm noi? O împãcare se poate face numai sã vinã înapoi fãrã condiții.
Și trebuie sã renunțe la toate invențiile lor?
Arhim. Arsenie: Sã vinã la Ortodoxie! Ce-ați cãutat acolo? De ce ridicãm problema asta cînd eu sunt stabil, n-am schimbat nimic?
Suntem împreunã cu Apostolii, îi cinstim, citim Apostolul la Liturghie; va sã zicã, suntem cu ei.
Ce sã fac ca sã ne împãcãm? Împãcarea în sine e utilã, dar numai în Adevãr; dacã nu-i în Adevãr, nu-i utilã. “Eu sunt Adevãrul” – spune Hristos; dacã nu-i Adevãr, nu-i cunoaștere. Adevãrul este Hristos și ne-a arãtat cu toate amãnuntele calea spre mîntuire.
Sfinția voastrã, ce înseamnã cã Sfintele Taine ale celor care s-au despãrțit de Biserica Ortodoxã sunt simbolice?
Arhim. Arsenie: Adicã nu sunt îndeplinite cum trebuie, întru totul cum trebuie și au numai ca simbol Taina propriu-zisã; nu o împlinește în esențialitatea ei, dar recunosc ca moment cã e necesar.
Bunãoarã, taina nunții: “vã declar soț și soție – sãrutați-vã”; fãrã o rugãciune, fãrã nimic; recunosc ca simbol cã este necesarã, dar nu împlinesc practic cum trebuie.
Toatã slujba aceasta este fãcutã de Sfinții Pãrinți cu angajament, cu verighete, cu cununiile pe cap – este împãrãteasã și împãrat; sunt atîtea rugãciuni de angajament, sã participe, sã trãiascã taina așa cum s-a fãcut în Bisericã, pentru cã s-a fãcut cu multã semnificație, de ce s-a fãcut așa, de cãtre Bisericã. Ei considerã cã sunt cãsãtoriți în limba lor – ca și turcii; adicã faptul cã s-a fãcut taina; sunt soț și soție în felul lor.
Eu, care dau foarte multã importanțã amãnuntului slujbelor, la taine, vorbesc de momentul major al tainelor, sunt foarte încrezãtor cã se împlinesc; dacã nu se împlinesc acestea, este un fel de mascaradã, fac cum vreau eu, reduc cum vreau eu, motivînd în fel și chip: dom’le, n-am avut timp; dar ei o iau așa și numai așa.
Sfînta Împãrtãșanie care trece prin procesul de sfințire, epicleza, lucrul acesta nu-l aratã cã îl fac; și cum o preparã nu știu, încît sã mã ierte bunul Dumnezeu, dar cred cã nici nu-i Sfînta Împãrtãșanie – cu acea bulã a lor.
Sfinții Pãrinți, și mai recent pãrintele Iustin Popovici spun cã, în afara Bisericii, tainele nu mai au un rol sfințitor și mîntuitor – în afarã de Biserica Ortodoxã; adicã nu mai sunt taine propriu-zise.
Arhim. Arsenie: Nu pot fi în afara învãțãturii Bisericii Ortodoxe; dogmã se numește Adevãr de credințã revelat, cuprins în Scripturã și în Tradiție, aprobat și practicat de Bisericã.
Ne pun în situația sã spunem: nu mai sunt taine, pentru cã noi ținem foarte mult sã se împlineascã întru totul slujba tainei, care a fãcut-o Biserica prin Duhul Sfințiilor Pãrinți, consacratã, așa cum se face ca bunã.
În afara Bisericii, a trupului lui Hristos, mai sunt taine?
Arhim. Arsenie: Nu; în afarã de Bisericã, adicã de harul preoției, nu se poate face.
În taine lucreazã Hristos?
Arhim. Arsenie: Fãrã discuție cã lucreazã Duhul Sfînt.
Și Duhul Sfînt în afara Bisericii mai lucreazã? Pentru cã, dacã mai lucreazã, înseamnã, sau ar însemna, cã sunt mîntuitoare, sfințitoare.
Unii pãrinți sunt mai categorici, ca Iustin Popovici și alții mai vechi; ei spun cã în afara Bisericii nu mai lucreazã mîntuitor.
Arhim. Arsenie: Nu, în afarã de Bisericã nu. Nici nu se pune problema; și eu sunt de pãrerea asta. Întrebarea are aceastã codițã, pentru cã se considerã Bisericã și ei, și asta e problema.
E problema lor, sfinția voastrã; asta trebuie sã ne lãmuriți.
Arhim. Arsenie: S-a lãmurit în discuțiile ante-rioare cã sunt greșeli foarte mari și nu suntem de pãrere cu toate aceste lucruri, cã valabilitatea tainelor sunt puse sub semnul întrebãrii.
E vorba de taina propriu-zisã, asta e întrebarea: e valabilã sau nu? Deși nu e, se considerã și ei Bisericã, dar noi nu-i recunoaștem cã sunt Bisericã.
Deci nu mai lucreazã harul?
Arhim. Arsenie: Nu lucreazã, dar e foarte riscant sã vorbești de chestiile astea; aici este vorba și de mila lui Dumnezeu. Rãspunsul meu e mai complet: adicã nu pot sã vãd, în afarã de ortodoxie, pe placul lui Dumnezeu ce fac alții; și atunci rãspunde Dumnezeu.
Pentru cã, dacã ei știu cã existã mîntuire la ei cît de cît, rãmîn așa.
Arhim. Arsenie: Nici nu se pune problema, cã ei așa zic, nu?
Și rãmîn acolo.
Arhim. Arsenie: Nu asta se discutã. Se discutã: au dreptate sau nu, se mîntuiesc, sau nu se mîntuiesc. Las în voia lui Dumnezeu; eu spun cã e o mare greșealã sã nu se împlineascã slujba, mai ales a tainelor, așa cum face Ortodoxia; e o mare greșealã. Discutãm de greșelile lor. Problema care se pune direct și este o întrebare durã: se mîntuiesc sau nu? Dacã se mîntuiesc, ce mai discutãm despre greșeli, nu? Dar eu una știu, și asta trebuie sã rãspund în ce mã privește; despre aceste greșeli spune Mîntuitorul: “cine va schimba o iotã din aceste lucruri” – deci sunt foarte suspecți; remarc greșelile lor, iar despre mîntuirea lor, numai Dumnezeu sã dispunã; eu mã îndoiesc.
Pentru cã, dacã se mîntuiesc, la ce mai discutãm greșelile lor și rãmîn așa cum sunt ei; și atunci ce ne mai certãm?
Dar greșelile lor trebuie sã mã punã în situația de a gîndi, pentru cã spune Mîntuitorul: “cine va schimba unele dintre acestea prea mici mic se va chema”, nu se va mîntui. Și ei au schimbat aceste lucruri, deci mã îndoiesc de mîntuirea lor.
Ca sã respectați ce a spus Mîntuitorul.
Arhim. Arsenie: Sigur. Acum am rãspundere cã sunt creștin, sunt cãlugãr, sunt preot; am rãspundere de ce vorbesc. Ce mai discutãm greșelile dacã sunt siguri și ei de mîntuire.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote