( ultima parte )
Și de ce sã mai vinã la Ortodoxie?
Arhim. Arsenie: Ce cautã? Sigur cã da.
Îi roade pentru cã, pe linie psihologicã, nu le convine sã fie altul la nivel mai înalt; ei vor sã fie liniștiți în greșelile lor.
Ortodoxia, prin poziția ei, mustrã puternic. Și, dacã ne permitem sã facem aceste ștergeri, așa, din taine, din felul de a împlini taina, înseamnã cã suntem pe o scenã de artiști – nu suntem pe un altar autentic al Bisericii.
Popovici Iustin zice cã numai în Bisericã este mîntuire; numai în Bisericã, fãrã discuție, dar ei considerã cã și ei sunt Bisericã, ca sã se încadreze în ce spune Iustin, nu? Dar nu asta discutãm noi. Zice cã-i Bisericã și adventistul, și toți.
Cînd s-a fãcut aceastã Liturghie cu epicleza ei, s-a fãcut de sfinți. În afarã de Vasile cel Mare, a fost un Apostol care a fãcut Sfînta Liturghie; Sfîntul Vasile n-a fãcut altceva, decît pe același schelet a fãcut rugãciuni pe ici pe colea; scheletul s-a respectat întru totul și de Ioan Gurã de Aur, numai cã sunt niște rugãciuni mai lungi. Nu s-a fãcut fãrã rost; erau niște titani, sunt consacrați ca niște titani de cãtre Cer, semne mari au fãcut.
Învãțãtura creștinã a luptat cu toate fiarele dușmãnoase ale Ortodoxiei, ale Adevãrului; au luptat acești oameni cînd s-au confirmat persoanele Sfintei Treimi și nu putem trece peste ce-au hotãrât ei; au putere canonicã.
Așa cã, la întrebarea aceasta care este durã: se mîntuiesc?, dacã s-ar rãspunde cã se mîntuiesc atuncea ce mai discutãm greșelile? Întrebarea este durã în sensul cã nu depinde de noi mîntuirea numaidecît, însã noi avem obligația, cum spune Mîntuitorul, sã respectãm pentru cã cei care nu respectã “aceste mici de tot, mic se va chema”, adicã nu se va mîntui – zice Ioan Gurã de Aur; și eu interpretez tot așa. Iar cei care vor face lucrurile bine, aceia se vor mîntui încã cu slavã mare.
Și, dacã a spus Mîntuitorul lucrul acesta, eu sunt sluga cinstitã a acestor spuse; ce se adaugã mai departe mã îndoiesc de mîntuire. Deci asta e, cã atunci nu-i mai discuți slãbiciunea dacã am oarecare încredere în mîntuirea lor.
Adevãrul trebuie trãit așa cum e și împlinit așa cum începe și așa cum se terminã; nu sã adaug eu de la mine.
Sfinția voastrã, dacã nu este mîntuire în afara Bisericii.
Arhim. Arsenie: Nu existã.
Totuși, poate unii eterodocși care nu au luat parte la separarea de Bisericã, nu se ocupã de problemele strict de dogmã, dar sunt oameni buni, sunt oameni morali, pentru aceștia nu existã mîntuire?
Arhim. Arsenie: Asta știe și poate numai Dumnezeu. Fãrã discuție, noi știm cum ne-a învãțat Hristos: singura cale de mîntuire este aceasta; și El spune: “cine va schimba una dintre aceste mici, foarte mici mic se va chema”, adicã nu se va mîntui.
Acum se face discuție pe istorie, pe momente, pe habotnicie; acestea sunt pãreri și acuze. Nu poate sã-și apere poziția decît sã spunã cã sunt eu habotnic, nu?
Nu este cunoscut în Ortodoxie discuție pe Adevãr.
Poate or fi și la necreștini (necredincioși) oameni morali, au o moralitate, nu furã etc; pentru aceștia nu existã mîntuire?
Arhim. Arsenie: Eu trãiesc aici înconjurat de turci, foarte mulți turci; duc o viațã moralã, dar sunt, fãrã discuție, afarã de mîntuire pentru cã ei nu cred în Adevãrul Creștin.
Hristos o sã-i judece și pe ei?
Arhim. Arsenie: Îi va judeca; nu mã bag aici.
Eu știu una și bunã: mã țin de Hristos așa cum ne-a învãțat El, cã a iubi pe Dumnezeu înseamnã a împlini ceea ce a spus El sã împlinești.
Sfinția voastrã, se vorbește despre succesiune apostolicã la anglicani, la catolici, la monofiziți etc. Aceștia dacã nu sunt în Biserica Ortodoxã se poate spune cã mai au succesiune?
Arhim. Arsenie: Lucrul acesta este deja discutat din momentul în care s-a precizat care este poziția mîntuitoare, Ortodoxia; orice abatere de aici este discutatã.
Prin Botez vine aceastã succesiune apostolicã, și ei s-au abãtut de la Botez, de la trãire. Dacã s-au abãtut de la Botez nu mai au succesiune apostolicã normalã; adicã facem de capul nostru ?
Din momentul în care îți pierzi mîntuirea, ai pierdut succesiunea apostolicã; vorbim de mîntuire, aceasta este tema.
Ei susțin cã sunt Bisericã, dar acest lucru este numai în funcție de Adevãr; dacã nu te mîntuiești, degeaba ți-a propovãduit apostolul Pavel și apostolul Petru.
Deci succesiunea apostolicã nu mai existã pentru cã este atacat chiar Hristos.
Preoților anglicani, catolici, monofiziți etc. dacã vin la Ortodoxie li se mai face hirotonia?
Arhim. Arsenie: La anglicani se hirotonesc pînã și femeile !
Aceasta nu este o problemã care ne privește; trebuie sã se facã o întrunire sinodalã, sã se vadã ce formã au ei preoția.
Acuma și Taina Cununiei: “vã declar soț și soție” adicã foarte simplã; și sunt rugãciuni de o mare importanțã, cu cununiile pe cap, cu fãgãduințã în fața Bisericii, pun mîinile pe Biblie, jurãminte în fața altarului – lucruri care la ei nu sunt.
Vreți sã spuneți cã, dacã vin la Ortodoxie, trebuie sã se li se mai facã Taina Cununiei?
Arhim. Arsenie: Numai o hotãrîre sinodalã ar putea sã reglementeze aceasta, la o revenire a lor, nu o împãcare. Cînd zici împãcare, înțelegi: las și eu lași și tu; noi nu avem ce sã lãsãm.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|