Smerenia este arta care te trimite la tine, să stai cu tine, smerit în tine. Ce se înțelege prin smerenie și care sunt dezastrele mândriei?  Procesul care a rânduit întreaga stare de lucruri, soarta întregii  creații a lui Dumnezeu și care a fost făcut printr-un act de mare  smerenie, înfricoșându-se îngerii și toate puterile cerești, este  Întruparea Mântuitorului. Sigur, Dumnezeu fiind, vă închipuiți ce  pogorământ, dincolo de orice putere de înțelegere, a făcut, pentru a lua  chip de om. Actul ăsta era necesar să se facă, pentru că, printr-un act  de mândrie nesăbuit, Lucifer a pretins că este Dumnezeu, că ar fi vrut  să fie Dumnezeu. Și numai prin două cuvinte: Eu sunt…” – atât a zis  satana. Ar fi vrut să zică: Eu sunt Cel Ce sunt, adică Dumnezeu. Dar a  căzut. Și vă închipuiți, s-a pedepsit în forma cea mai grozavă și mai  cumplită.
 Că spune într-un loc: Dacă ai vedea un  drac în adevărata lui urâciune, n-ai putea rezista să nu mori”. Se mai  spune despre o sfântă, Ecaterina, că a văzut un drac, dar nu în  adevărata lui urâciune. Și a preferat să meargă toată viața pe jar,  numai să nu mai vadă. Vă închipuiți, atât e de grozav și de urât. Lumea  își închipuie că acolo, în suferințe, în iad, va fi tot o conjunctură  posibilă, dialogală, nu-știu-ce. 
Nu! Una dintre marile suferințe de acolo este și vederea dracilor!
 Deci a fost necesar ca Mântuitorul să se  smerească. Pentru că smerenia este singura forță care poate elibera  orice suflet și orice popor, în toată creația lui Dumnezeu. Bunăoară,  noi, ca să putem fi alături de Hristos, trebuie să purtăm aceiași  identitate. Dacă El s-a smerit, El, Care a făcut cerul și pământul și  Care a făcut tot ce există, sigur că, creația Lui va trebui să stea la  dispoziția Lui, smerită.
 Un creștin cu viață bună, a bătut la ușa  Mântuitorului să-i deschidă. Și a întrebat: Cine este acolo?” Un creștin  iubitor al Tău”. Nu se poate. Nu ești pregătit. Nu-ți deschid!”.  Îngrijorat, foarte îngrijorat, și-a dat seama de ce. Pentru că el trăise  o viață creștină cum a știut el.
 Trebuie să fac o paranteză: 
smerenia s-a cam raționalizat. A trecut într-un fel de obicei speculat, după cum se spune:
E smerit, mândrulețul!”  S-a frământat el: Care ar putea să fie motivul pentru care nu mi-a  deschis?” Și, frământându-se, a intrat într-o smerenie autentică, căci  nu e ușor să te frămânți când nu te primește Hristos, mai ales pentru un  om care crede și trăiește în Hristos, cu nădejdea veșniciei alături de  Hristos. Și s-a dus smerit și a bătut la ușă. “Cine este acolo?”, “Tu  ești”, a zis credinciosul. Mântuitorul i-a răspuns: Dacă tu ești Eu,  intră!”
 
Pr. Arsenie Papacioc